Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 1348 1349 [1350] 1351 1352 ... 2670   Omlaag
Print
Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 9118214 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 152 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

319*

« Antwoord #20235 Gepost op: 11 Mei 2017, 11:56:19 »

Owschlag is niet goed.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #20236 Gepost op: 11 Mei 2017, 12:26:03 »

Op grond van het verhaal: Rendsburg? Ik verander naar >Vejen<. Andere kant van het grensverschuifgebeuren daar...
« Laatste verandering: 11 Mei 2017, 12:37:53 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

319*

« Antwoord #20237 Gepost op: 11 Mei 2017, 12:54:45 »

En dat is uiteraard helemaal goed. Arjen had 'm al gevonden en stuurde mij een PB-tje. Zijn antwoord Rome was natuurlijk een hint, gezien de vele wegen die daar naartoe leiden.

Vejen blijkt tussen 1864 en 1920 grensstad te zijn geweest. Het grenst namelijk net aan Noord-Sleeswijk. De Sleeswijk-Holsteinse kwestie leidde tot twee oorlogen. De eerste werd gewonnen door Denemarken, de tweede door Pruisen samen met Oostenrijk. Bij die laatste oorlog kwam de grens dus behoorlijk ver op Jutland te liggen. Na de Eerste Wereldoorlog werd er besloten dat de inwoners middels een referendum mochten kiezen of ze bij Denemarken of bij Duitsland wilden horen. Het betwiste gebied werd in drie stukken verdeeld voor het referendum. In het meest noordelijke deel was een forse meerderheid voor Denemarken, maar steden als Abenraa, Tønder en Sønderborg waren in meerderheid pro-Duits. Toch werden ze Deens omdat het omliggende platteland massaal voor Denemarken stemde.

In het middenste deel werd overwegend voor Duitsland gekozen. Slechts drie gemeentes op het eiland Fohr waren pro-Deens. Voor Denemarken was het verlies van Flensborg de grootste aderlating. Die stad was vroeger overwegend Deens geweest, maar koos nu toch voor Duitsland. In het zuidelijke deel werd uiteindelijk geen referendum gehouden omdat het duidelijk was dat men daar massaal voor Duitsland was.

In het uiterste zuiden van DK zijn er nog altijd Duitse scholen en omgekeerd zijn er ook Deense scholen in het uiterste noorden van Sleeswijk-Holstein. Grappig genoeg zie je in dat gebied soms een verdwaalde Deense vlag bij een huis wapperen. En ja, ook Duitse vlaggen in het uiterste zuiden van DK komen voor. Over drie jaar is de grenscorrectie een eeuw geleden, maar nog altijd is het een diffuus gebied qua taal en nationaliteit. En zeker ook qua architectuur en landschap. De bouwstijl van veel oudere gebouwen in het zuiden van Jutland doet Pruisisch aan. Maar in het noorden van Sleeswijk zie je ook wel boerderijen die juist erg Deens lijken.

De Denen noemen het voormalig hertogdom Sleeswijk trouwens ook wel Sønderjylland, getuige deze oude landkaart:

Heel lang geleden lag de grens overigens bij de Eider: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eider_(rivier)#De_Eider_als_grensrivier
Ooit reikte DK dus tot aan Rendsburg.

Goed, na dit lesje geschiedenis mag Wesley weer een plaatje plaatsen.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 11 Mei 2017, 12:59:08 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
MHS84
Hero Member

« Antwoord #20238 Gepost op: 11 Mei 2017, 13:15:09 »

Netjes, hoor. Ik vond het dak van Lunden er sprekend op lijken.

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Noordwaarts
Hero Member

319*

« Antwoord #20239 Gepost op: 11 Mei 2017, 13:27:01 »

Ik heb eerlijk gezegd een beetje gesneden in de originele opname. Ik zag namelijk dat er een vrachtauto zichtbar was op de foto
en nadat ik laatst heel snel een locatie vond dankzij een vrachtwagen, nam ik even het zekere voor het onzekere.

Iemand met goede ogen had het bedrijf van de vrachtwagen kunnen achterhalen. En dan had hij dit gevonden.
Hier kijk je tegen de achterkant van het seinhuis aan.

En wat deed ik daar nou, op die locatie? Wel, zoals onlangs al gememoreerd wordt er in hoog tempo geëlektrificeerd op dit baanvak.
Kijk maar:

Uiterst rechts zie je nog net een stukje van het seinhuis.

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 11 Mei 2017, 13:28:43 door Noordwaarts » Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

271*

« Antwoord #20240 Gepost op: 11 Mei 2017, 13:36:50 »

Ik heb eerlijk gezegd een beetje gesneden in de originele opname. Ik zag namelijk dat er een vrachtauto zichtbar was op de foto
en nadat ik laatst heel snel een locatie vond dankzij een vrachtwagen, nam ik even het zekere voor het onzekere.

Het nummerbord was nog zichtbaar en was voor mij een aanwijzing dat het DK was, echter niet gevonden dus.

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

319*

« Antwoord #20241 Gepost op: 11 Mei 2017, 13:48:46 »

Waar zie jij het nummerbord dan? Dat zie ik zelfs niet op de originele foto.
Bovendien zijn Deense vrachtwagens voorzien van een gele kentekenplaat en dat is nou niet bepaald onderscheidend t.o.v. bijvoorbeeld Nederland.
Zie: https://da.wikipedia.org/wiki/Nummerplade en dan in het bijzonder 'Dansk nummeplade til varevogne'.

mvg,
Gert

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

271*

« Antwoord #20242 Gepost op: 11 Mei 2017, 13:57:25 »

Ik zie een gele nummerplaat, en ja een NL auto zou in D kunnen geparkeerd staan en een DK auto ook...

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

319*

« Antwoord #20243 Gepost op: 11 Mei 2017, 14:14:04 »

Wat je aanwijst is een soort opstapje en dat is eerder wit van kleur. Ik zal je t.z.t. de originele opname eens op heel groot formaat laten zien.
Daarop is slechts een heel klein stukje kentekenplaat te onderscheiden en doordat het zo diep bevestigd is, zit het helemaal in de schaduw,
waardoor de kleur geel niet zichtbaar is. Wel grappig: je hebt op basis van een verkeerde waarneming een juiste aanname gedaan.  Cool

mvg,
Gert

hubertus
Hero Member

« Antwoord #20244 Gepost op: 11 Mei 2017, 14:15:08 »

Dat laatste is in jouw geval ook weer niet zo heel moeilijk...

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

319*

« Antwoord #20245 Gepost op: 11 Mei 2017, 14:18:43 »

Dat hoort allemaal bij mijn conditioneringscampagne, Huub.
Op een dag heb ik jullie zo ver dat je gewoon niet meer kunt geloven dat een foto niet in DK is gemaakt.
En dat is het moment dat ik jullie tot waanzin drijf met een fijne foto van een of ander Duits gehucht.
 Tongue

mvg,
Gert

Arjen52
Hero Member

Oude meuk in h0

« Antwoord #20246 Gepost op: 11 Mei 2017, 14:36:02 »

Recht zu machen für jedenmann ist eine Kunst die Plebiscit nicht kann.

Ja, ja en dat in een aankondiging van een volksraadpleging melden! Wie dan wel?
Of snap ik het niet goed?

En dan de datum: 1 April. Je zou bijna denken...
« Laatste verandering: 11 Mei 2017, 14:40:21 door Arjen52 » Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

319*

« Antwoord #20247 Gepost op: 11 Mei 2017, 14:43:22 »

Tja, dat was pure stemmingmakerij in de aanloop naar een stemming.
Saillant detail: alles staat er in twee talen op, behalve natuurlijk die ophitsende kreet.
Uiteraard wilde Duitsland na de Eerste Wereldoorlog helemaal geen referendum.
Zij hadden er niks mee te winnen.

Voor zover ik het begrijp is het een soort tijdelijk geld geweest, in de periode tussen het referendum
en de daadwerkelijke overgang naar DK. Daar zat een paar maanden tussen.

mvg,
Gert

PS: die datum klopt wel hoor. Het referendum werd in Noord-Sleeswijk gehouden op 10 februari. Vervolgens was Midden-Sleeswijk op 14 maart aan de beurt.
Nadat de stemmen geteld waren (en dat zal eind maart vast wel het geval zijn geweest) werd duidelijk dat Noord-Sleeswijk naar DK overging. Maar er was ook vastgesteld dat dit op 15 juni zou gaan gebeuren. Er was dus een overgangstijd van ongeveer drie maanden. Hier kun je er meer over lezen.
« Laatste verandering: 11 Mei 2017, 14:48:02 door Noordwaarts » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Oude meuk in h0

« Antwoord #20248 Gepost op: 11 Mei 2017, 14:47:15 »

Een voor mij onbekend stukje geschiedenis.
Bedankt Gert Duim omhoog

Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn’t possibly comment.

« Antwoord #20249 Gepost op: 11 Mei 2017, 18:40:22 »

Heel lang geleden lag de grens overigens bij de Eider: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eider_(rivier)#De_Eider_als_grensrivier
Ooit reikte DK dus tot aan Rendsburg.

Nou ja, héél lang geleden - tot 1864 dus, totdat de Tweede Duits-Deense oorlog ertoe leidde dat Sleeswijk geannexeerd werd door Pruisen.

Ik moet hem weer weggeven, wegens drukdrukdruk.

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 ... 1348 1349 [1350] 1351 1352 ... 2670   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Raadplaatje
« vorige volgende »
Ga naar: