Maar eerst niet veel tijd gehad en vervolgens geen idee wat hoe zo'n vorkstation in het Frans heet.
Ik ook niet, wat doet vermoeden dat ze er eigenlijk geen woord voor hebben. Je komt meestal omschrijvingen tegen, "gare en configuration Y", of "gare en forme de triangle" en dergelijke. Het is ook een vrij zeldzaam verschijnsel in Frankrijk. Uit mijn hoofd zijn het alleen de volgende:
- Mouchard (Dijon - Frasne - Vallorbe en Besançon - Lons-le-Saunier - Lyon)
- Montmélian (Chambéry - Modane en Chambéry - Grenoble)
- Aspres-sur-Buëch dus (Valence - Veynes - Briançon en Grenoble - Veynes - Marseille)
- Tarascon (sur Rhône, Narbonne - Montpellier - Nîmes - Avignon en - Arles)
- Moret-Veneux-les-Sablons (Paris - Dijon en Paris - Clermont-Ferrand)
- Bellegarde (Culoz - Genève en Bourg - Genève)
allemaal in de 5... alleen Juvisy in de banlieue van Parijs ligt strikt genomen (deels) in het réseau sud-ouest, en Figeac dus ook.
Met een beetje goede wil de twijfelgevallen:
- Lyon-Perrache (waar twee spoortjes in de wisselstraat afbuigen richting St. Etienne via Oullins)
- Marseille-Blancarde (maar de tak richting Marseille-Prado is al decennia buiten dienst, bovendien ligt het stationsgebouw buiten de vork i.p.v. tussen de sporen).