Dat reken ik goed, al hoort bij de stationsnaam "im Emmental" er niet bij.
De lijn is van de SBB, maar het volledige reizigersvervoer wordt er inmiddels door de BLS afgewikkeld. Daaronder een alternatieve sneltreinverbinding van Bern naar Luzern. Soms wat lastig te vinden in de reisplanner, omdat je bij voorkeur via Sursee wordt gestuurd, maar naar mijn mening is dit een veel leukere route, zeker bij mooi weer. Toen (2015) nog gereden met de oude maar comfortabele EW-3 rijtuigen, tegenwoordig met de aanzienlijk minder comfortabele Lötschberger-treinstellen, gecombineerd met de zeer oncomfortabele NINA-treinstellen.
In Langnau is ook de
Verein Extrazug.ch gevestigd.
Ze waren er met wat rijtuigen aan het rangeren en toen ik weer op weg was naar mijn auto, werd ik verrast door de BDe 4/4 die het restauratierijtuig kwam ophalen.
Direct ook nog maar een bekentenis, die BDe 4/4 vind ik qua uiterlijk een ontzettend leuk model.
Jammer genoeg is er nog geen grootseriefabrikant die zich hieraan heeft gewaagd. Er bestaat wel een messing kleinseriemodel van, maar die is wat te begrotelijk voor mij. HAG heeft het ding ook in het assortiment, maar afgezien dat ook die een forse prijs heeft, blijft het toch een echte HAG: technisch waarschijnlijk uitstekend, maar optisch naar mijn smaak teveel tekortkomingen.
Maar wie weet wat de toekomst brengt.