Het gaat hem niet meer worden met zoeken, vrees ik, en een willekeurige opsomming van alle mogelijke en onmogelijke stations zit ik niet op te wachten.
Nog even getwijfeld om hem tijdelijk terug te trekken, maar ik zie jammer genoeg niet echt veel potentiële raadplaatraders aan de horizon verschijnen, dus weinig zin om daar op te wachten. Bij deze dan maar de oplossing.
Het is Mainz (nog met de oude overkapping).
In het IC-net voor 1988 liep een van de IC lijnen vanaf Koblenz via de rechter Rijnoever naar Wiesbaden en Franktfurt. Vanaf 1988 werd die verbinding “linksrheinisch” naar Mainz en Stuttgart geleid. Daarmee dreigde Wiesbaden zonder IC-verbinding te komen en voor een hoofdstad van een bondsland kan dat natuurlijk niet.
Er werden derhalve twee korte IC-verbindingen in het leven geroepen, Frankfurt – Wiesbaden en Mainz – Wiesbaden. Voor deze verbindingen werden prototypen van stoptreinmaterieel omgebouwd tot IC-trekduwtreinen.
Erg succesvol waren de treinen niet, nauwelijks langzamer en in een veel grotere frequentie reed er bijvoorbeeld ook een S-Bahn tussen Mainz en Wiesbaden, die bovendien toeslagvrij was. Veelzeggend dat de keer dat ik er in heb gezeten, ik de enige reiziger was.
Op de Duitse wiki is een pagina over het materieel te vinden. Omdat daar de door Wesley genoemde info is te vinden, veronderstel ik dat hij dezelfde pagina heeft geraadpleegd. En daar wordt dus ook Wiesbaden - Mainz genoemd. Vervolgens gaat hij van Wiesbaden naar Gross Gerau, als in een blinde vlek Mainz negerend.
Huub