Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Verlichtingsprintjes Roco 1100 met botsneus (digitaal gebruik)
Poll
Vraag: Is er interesse in verlichtingsprintjes voor de Roco 1100 met botsneus (digitaal gebruik)
Ja - 2 (100%)
Nee - 0 (0%)
Totaal aantal stemmen: 2

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Verlichtingsprintjes Roco 1100 met botsneus (digitaal gebruik)  (gelezen 6263 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Gepost op: 8 April 2016, 17:02:20 »

Ik ben bezig om te kijken naar verlichtingsprintjes voor de Roco 1100 met botsneus voor digitaal gebruik.

Digikeijs heeft prachtige lichtsets voor de 1100 zonder botsneus en die passen niet op een 1100 met botsneus. Ik probeer wel dezelfde mogelijkheden er in te verwerken.

Zelf heb ik 3 varianten van deze loc.

Tevens wil ik kijken of het ook mogelijk is om ze voor analoog gebruik te kunnen gebruiken wanneer hier vraag naar is.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 8 April 2016, 17:11:56 »

Wellicht ook interessant om die print zodanig te maken dat die ook in de Matrix botsneuzen past.
Maakt de markt voor het ding groter.
Ik heb een Märklin 1139 die nog zo'n Faulhaber motor moet krijgen. Als dat printje daar ook in zou passen (maten kan je van mij krijgen) dan kan ik de inbouw van het printje meenemen in mijn draadje op 3Rail over de inbouw van die Faulhabers. Komt er vanuit die hoek ook wel vraag naar.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 8 April 2016, 19:11:09 »

Jakop,

Als jij voor mij de afmetingen hebt en foto's hoe het nu ingebouwd is dan ga ik eens kijken wat mogelijk is. Liefst in mijn mailbox  Smiley

Schema's zullen niet veranderen dus wellicht loont het om ook een 3-rail versie te maken.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 8 April 2016, 20:54:38 »

Veelal worden er niet-Märklin decoders gebruikt als 3Rail modellen worden opgedirkt en dan hebben we het eigenlijk over dezelfde decoders als bij 2Rail gebruikt worden, dus een andere print lijkt me niet nodig.
Het zou het mooiste zijn als 1 print in beide modellen past.
Ik zal dit weekend wat foto's maken en maten nemen.
Ik mail het je wel.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 10 April 2016, 15:46:43 »

Eerste ontwerpen zijn klaar voor zowel de Roco als Märklin/Trix. Wordt dus een multifinctionele print  Smiley

Eerdaags een proefprint maken en testen van de frontseinen.

Daarnaast nog een print maken voor de sluitseinen en de cabine verlichting.

Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 10 April 2016, 23:03:53 »

Proef printje voor de frontseinen gemaakt.

Deze gelijk getest. 2 dingetjes vergeten maar na toevoeging van deze componenten werkte het foutloos bij digitaal gebruik!!!

Morgen testen op analoog gebruik maar ik voorzie geen problemen.

Later nog bekijken of we het binnen bepaalde afmetingen kunnen maken en dan is er een print voor zowel de 2-rail als de 3-rail rijder!
Ook nog even hard aan de slag met de sluitseinen. Dankzij nauw contact met Jakop loopt ook dat gesmeerd!
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 11 April 2016, 19:56:36 »

Er zitten tussen de Roco en Märklin/Trix te veel verschillen om een gecombineerde print te maken. Je dient te veel te moeten aanpassen aan de printen wanneer je 3-rail rijdt om het klantvriendelijk te houden.

Van een combiprint zie ik dus ook af, echter ga ik wel door om een volledige lichtset te maken die beschikbaar zal zijn voor de Märklin/Trix 1100'en!!!

Eerste tekeningen en foto's zijn verstuurd naar de printontwerper!  Smiley
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 11 April 2016, 20:21:06 »

Dus 2 verschillende printjes?

Waar liggen de 'problemen'? Vooral formaat?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #8 Gepost op: 11 April 2016, 20:39:27 »

De sluitseinprint dienen we totaal anders op te moeten zetten wat betreft de afmetingen en plaats van de Leds en de manier van montage ivm ruimte en lichtgeleiders. De frontseinprint dienen we ivm de afmetingen op bovenkant, zijkant en onderkant te moeten aanpassen. De print is smaller, minder hoog, en de leds liggen een halve mm lager.

De Roco printen heb ik nu helemaal gereed, zowel front- als sluitseinen, dit ligt inmiddels bij de printontwerper.

We kunnen wanneer we deze printen gereed hebben eens een Roco print proberen in te bouwen in een Märklin/Trix. Ik denk echter dat het te veel gedoe op levert en dus niet echt gebruiksvriendelijk wordt.
Vandaar dat mijn voorstel is om een apart setje te gaan maken. Alle functies blijven wel gehandhaafd. Wat er overigens wel op neer komt dat je dan de Lichtgeleider van de M/T zult moeten aanpassen ivm doorschijnen, geen idee of dat mogelijk is.
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 11 April 2016, 20:58:26 »

Citaat van: Sander Lageveen
Wat er overigens wel op neer komt dat je dan de Lichtgeleider van de M/T zult moeten aanpassen ivm doorschijnen, geen idee of dat mogelijk is.

Die moet sowieso worden aangepast. Het is nu een driekwart boogje wat om het gloeilampje heen zit met drie staafjes er aan door de kap gestoken. Dat boogje moet er af zodat je de drie staafjes overhoudt.

De sluitlichtenprint is duidelijk. Ik vraag me af of er dan markt voor is op M/T gebied. Ik denk dat ik een rood LEDje op de lichtgeleider lijm en dan die  in jouw schema opneem/inpas.
Zit dat plafond-printje in principe direct aan de decoder met draadjes of aan de frontseinen-print en zit die aan de decoder?

Zit er veel verschil iin de positie van de frontseinen tussen Roco en M/T?
Zoals ik je al mailde is het geen probleem de zaag en/of vijl in het frame te zetten. Die dikke zijwanden zijn nu vooral om het licht en warmte van de gloeilamp van de kunststof kap weg te houden en in mindere mate gewicht aan de lok te geven. Ik probeer die Roco print wel: gaat het niet, dan is dat zo en gaat het wel dan is meteen duidelijk wat je er voor moet aanpassen  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Rene H0
Newbie

Offline Offline

Berichten: 26


« Antwoord #10 Gepost op: 12 April 2016, 08:11:05 »

Hoi Sander,

Met alle respect, is het niet veel beter om dit bij bv.  Tom de/van Weert of Digikeijs neer te leggen.
Breder trekken, voor een succesvol eind.
Bereik je een breder publiek etc.

Groetjes
René
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #11 Gepost op: 12 April 2016, 11:16:57 »

René,
Ik vind het leuk om er mee te stoeien. Kijken of het straks past en goed werkt. Zie het als hobby projectje en als anderen er straks profijt van hebben is het prima.
Gelogd

mvg,
 Sander
Rene H0
Newbie

Offline Offline

Berichten: 26


« Antwoord #12 Gepost op: 12 April 2016, 18:28:41 »

Hoi Sander,

Ja is ook zo, hoop dat het lukt.
Hou het zeker in de gaten, als het lukt, zou ik er 2 kunnen gebruiken  Duim omhoog
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #13 Gepost op: 12 April 2016, 18:55:27 »

Ik laat het weten als het zo ver is!  Smiley
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Verlichtingsprintjes Roco 1100 met botsneus (digitaal gebruik)
« vorige volgende »
Ga naar: