Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Bouw van een romneyloods.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouw van een romneyloods.  (gelezen 15393 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Gepost op: 1 Februari 2014, 11:54:12 »

Graag wil ik met jullie delen hoe ik een romneyloods aan het bouwen ben.

Een nog vrij veel voorkomende verschijning in de polder en op industrieterreinen is de Romneyloods.
Het is een goedkope manier van opslaan van allerlei spullen en is kostenbesparend.
Snel opbouwen en geen dure fundering hoeft er aangelegd te worden.
Nu ik in aanraking gekomen ben met Raboesch, een leverancier van plaat en profielmaterialen
in allerlei maten en vormen voor zeer acceptabele prijzen wilde ik hiermee iets gaan bouwen.

Het grote voordeel is dat ik de profielen per stuk kan kopen in de lengte 30 cm of 100 cm
en dus kan kopen wat ik nodig heb.
Bij Evergreen moet ik dan een zakje kopen met meerdere stuks die ik dan weer te veel heb.

Dus maar wat materiaal ingekocht en vervolgens eens bij een bestaande Romneyloods wezen kijken voor de maten en de opbouw van een dergelijke loods.
Begonnen wordt met een plaat styreen van 1 mm en hier de voor- en achterkant op afgetekend
plus de tussenwanden.
Nu heb ik met een scherp afbreekmesje alles uitgesneden en de basis voor het gebouw is gelegd.


De achterwand licht opgeschuurd en wat verticale strips 0,5 x 1 mm op gelijmd om het plaatmateriaal uit te beelden.
Dan ook maar gelijk de achterwand op kleur gebracht met een donker groene verf, zo dat is de achterkant van het gebouw.


Nu de voorkant die wat bewerkelijker is, er moet een toegangsdeur en een raamkozijn in aangebracht worden, zodat straks de preisertjes naar binnen kunnen.
Dus aftekenen en uitsnijden maar, kozijnen gemaakt van strips 1 mm x 1 mm en ingelijmd.
Deur en glas in gezet en de voorkant ook meteen maar een kleurtje gegeven.


Groeten, Jaap
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #1 Gepost op: 1 Februari 2014, 13:03:34 »

Vorm lijkt er al mooi in te zitten, ben benieuwd naar de vorderingen.

Raboesch, ga ik ook eens naar zoeken denk ik, klinkt interessant in ieder geval.

Romar
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #2 Gepost op: 1 Februari 2014, 17:10:03 »

Leuk project!
Ben benieuwd naar het eind resultaat!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #3 Gepost op: 1 Februari 2014, 23:24:37 »

Hoi Jaap, leuk dat je weer wat met ons deelt, laat de rest van het bouwverslag maar komen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Antwoord #4 Gepost op: 7 Februari 2014, 16:24:18 »

Hierbij een update van het maken van de Romneyloods.

Nu ben ik de zijkant van de loods gaan maken met strips 2,5 mm x 10 mm en op lengte, dan meteen maar de strips met betonverf van Faller op kleur gebracht.
Als de betonnen zijkanten droog zijn kan de voor- en achterkant hieraan bevestigd worden, ik lijm nu ook meteen de binnenwanden hieraan vast.


Dan wordt het tijd om de balklaag te monteren voor de bevestiging van de golfplaten.
Hiervoor gebruikte ik strips van 2 mm x 10 mm genoeg om straks het dak te dragen.


Nu de balklaag gemonteerd is kunnen we met de dakdekking beginnen.
Raboesch Models heeft mooie golfplaat in het assortiment die heel goed te gebruiken zijn voor dit werk.


Dus het dak opgemeten en uit een golfplaatje gesneden, nu nog de ronding er nog te zien in te krijgen.
Dit heb ik gedaan op de volgende manier.
Ik heb een plaat mdf genomen waar ik 2 stripjes opgelijmd heb op de breedte van de loods.
Nu de golfplaat rond gebogen en tussen de opgelijmde stripjes op de mdf plaat gedrukt.
Om de spanning eruit te halen de föhn gepakt en de plaat warm gemaakt net zolang dat ik de goede vorm had en bleef staan zonder spanning in de ronding.


Omdat het dak uit platen bestaat, heb ik langs een stalen liniaal met een afbreek mesje lijnen getrokken die overeen komen met de lengte van de golfplaat.
Doe dit nadat het dak in de juiste vorm gebogen is anders heb je kans dat het dak gaat knikken.
Ra Ra hoe weet ik dat?  Wink
Als we nu de spanten in de lijm zetten dan kan het dak er op, als je het goed heb gedaan dan past het dak perfect over de rondingen van voor en achterkant en zit gelijk vast.


Nu het complete dak erop zit, heb ik het dak gelijk een verfje gegeven.
Ook heb ik wat ramen (het ongeschilderde) open gelaten voor het zonlicht in de loods.

Volgende week ben ik klaar, denk ik, met de verdere aankleding van het geheel.

Groeten, Jaap
Gelogd
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Antwoord #5 Gepost op: 16 Februari 2014, 12:30:43 »

Deze week laat ik jullie het eindresultaat zien, hoe de romneyloods geworden is.
Eerst ga ik verder met de bestrating rondom de loods.

Voor de bestrating heb ik stelconplaatjes gemaakt ook weer uit 1 mm plaat styreen.
Dan met een afbreekmesje langs een stalen lat de vorm erin gekrast.
Nu de gaatjes afgetekend en geboord zodat de hijsbeugels er in gezet kunnen worden en met een kraantje de platen op hun bestemming gelegd kunnen worden.




Daar ik nog wat styreen over had heb ik gelijk maar een fietsen hok/rookhok erbij gebouwd
De medewerkers willen ook wat nietwaar.  Cheesy
Tevens heb ik een hekwerk gemaakt rondom de loods.
Het hek is gemaakt van styreenstripjes en gaas, ook van Raboesch.


Zo de Romneyloods is zover klaar tijd voor de aankleding van het geheel.
Alles wordt verder op kleur gebracht, grasgezaaid en bomen worden geplant.
Als laatste het hekwerk om het perceel aangebracht en klaar is weer een bouwwerk.
Dan nog wat foto’s van het gebouw in wit styreen en dan een sfeer plaatje van het gebouw.






Zo dat was het dan weer, mooi klus om te bouwen.
Inmiddels heeft de opdrachtgever ze op de beurs in Neurenberg aan het publiek getoond en kan hij ook weer in Dortmund getoond worden.

Groeten Jaap
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #6 Gepost op: 17 Februari 2014, 11:48:49 »

Mooi diorama geworden Jaap!  Duim omhoog

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3537



« Antwoord #7 Gepost op: 17 Februari 2014, 15:20:36 »

Hoi Jaap, ziet er goed uit die loods en de rest van het diorama, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #8 Gepost op: 17 Februari 2014, 16:15:08 »

Zeker mooi geworden....  Duim omhoog

Heb je toevallig een close up foto van de stelcon platen zoals ze nu op het diorama liggen ??

Jeffrey
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Bouw van een romneyloods.
« vorige volgende »
Ga naar: