Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: De bouw van een Scania manschappen cabine.
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een Scania manschappen cabine.  (gelezen 9604 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Gepost op: 21 Juni 2012, 18:09:13 »

Goede avond,

ik heb al een behoorlijk tijd het idee in me hoofd zitten om eens een Scania brandweer auto te gaan bouwen. En dan kun je natuurlijk voor een voertuig kiezen met een dag of slaapcabine en klaar.
Maar ja, ik vindt juist de voertuigen met manschappen cabine wel heel gaaf om te zien.

Dus dat moest hem gaan worden... heb een tijd gewacht moet het bouwen hier van omdat ik me zelf dit nog niet zag doen, tot vandaag. Van de week had ik het er met Robert over het een en ander en daar kwam ook deze cabine voorbij. Gelijk weer enthousiast geworden en begonnen met het aanpassen van twee Scania cabine's naar 1 manschappen cabine.

Hier onder zal ik laten zien hoe ik het zal aanpakken.
Dit is trouwens me eerste cabine die ik tot voorbij herkenning zal verbouwen dus het zou best kunnen dat jullie dingen tegen komen en denk, he, dat had ik anders gedaan of dat had je beter zo kunnen doen. Laat het vooral weten, kan ik daar rekening mee houden voor eventueel een volgende keer.  Cheesy

Goed, genoeg geluld, tijd voor wat actie:

Als basis gebruik ik een setje uit de Herpa eXtra shop met nummer 080248.
Dit is een setje met twee Scania 124 cabine's, deze gaan we flink verbouwen.

Om te beginnen heb ik een van de twee cabine's verbouwd tot een Scania P cabine.

Ik zaag de gril er eerst uit omdat deze apart moet worden aangepast van de cabine.
De zaag zet ik precies boven de bovenste spijl in het model.

zagen. by Romar Keijser, on Flickr

Daarna kan de zaag er precies achter de luchthapper ingezet worden.

zagen. by Romar Keijser, on Flickr

Als je dit aan twee kanten doet is de gril los van het model.

Gril is los. by Romar Keijser, on Flickr

Met de schuifmaat heb ik lijntjes getrokken tot waar ik de zijkant kan inkorten.
Wederom met de zaag worden er een paar zaagsnede's gezet om zo grof het meeste materiaal weg te halen.
Zagen maar. by Romar Keijser, on Flickr

Zo, de zaag kan nu even opzij, want verder als dit haal ik het niet weg met de zaag.
Nu is het tijd om de vijl er bij te roepen.

Klaar om het verder te vijlen. by Romar Keijser, on Flickr

Zo, de vijl heeft aan deze kant zijn werk gedaan. De verlaging links is nog te lang, maar deze zal ik pas op maat maken als de gril er weer in zit, dan weet ik zeker dat het past.

Na het vijlen. by Romar Keijser, on Flickr

Andere kant ook aangepast natuurlijk. Hier zie je goed waarom de gril en de luchthappers er uit gehaald moesten worden. Als we de luchthappers hadden laten zitten hadden we deze ook door midden gezaagd en dat is net niet de bedoeling.

Andere kant ook gedaan. by Romar Keijser, on Flickr

Van de gril is het bovenste stijltje verwijderd en daarna is hij weer passend gemaakt en op zijn plek terug gelijmd. Zie hier het verschil met de originele cabine en het exemplaar wat we zo juist hebben aangepast.

Van uit een R cabine een P cabine gemaakt. by Romar Keijser, on Flickr

Dan pakken we nu de andere cabine er bij, want ook deze ontsnapt niet aan de zaag.
Om te beginnen zaag ik de voorkant er af.

frond weg zagen. by Romar Keijser, on Flickr

Om vervolgens de deuren er uit te zagen.

Deuren er uit gezaagd. by Romar Keijser, on Flickr

En de restanten van de zijwanden worden er dan voor de rest ook afgezaagd.

De rest ook weg zagen. by Romar Keijser, on Flickr

Daarna heb ik het dak ook voor een deel ingekort en zijn de deuren weer terug gezet, maar dan een stuk naar achter toe verplaatst.

Deuren terug lijmen by Romar Keijser, on Flickr

Van de P cabine wordt de achterwand er uit gezaagd.

Achterwand er uit gezaagd. by Romar Keijser, on Flickr

Toen ben ik een aardig tijdje bezig geweest om het deel van de tweede cabine passend te krijgen op de P cabine. Dit is redelijk gelukt, maar er zit nog wel wat werk aan.

begin crewcab verlijmd. by Romar Keijser, on Flickr

Helaas vergeten om een foto te maken van het dakje wat ik er onder gelijmd heb...

Dit dakje diende er voor om het dak gul in te smeren met plamuur, als dit later droog is ga ik pogen hier het dak uit te vormen. Dit zou ik een tweede keer anders doen, bedenk me nu net dat dit ook anders had gekund... ruimte zo veel mogelijk met styreen vullen om zo een dunnere laag plamuur over te houden. Maar ja, daar is het nu te laat voor...

Dikke laag plamuur om het dak uit te beeld houwen by Romar Keijser, on Flickr

Dat was het voor nu, de plamuur ligt nu lekker te drogen.

Tips, op- en aanmerkingen zijn welkom.

Mvg,

Romar
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juni 2012, 23:47:57 »

Mooi, dan onthoud ik dat, weet ik je te vinden als ik wat zoek.  Grin Grin

Vanavond nog even verder gerommeld.


Even voor het idee. by Romar Keijser, on Flickr

de 'flappen' van het achterste deel ook verwijderd en vlak gemaakt.
En ook het zwarte deel in de gril verlijmd, dit van wegen de stevigheid, ik heb alle spijltjes al gebroken tijdens de bouw...
Misschien wat lastig met spuiten, maar goed, dat is niet anders. Komt uit eindelijk ook wel weer goed. Even een dun kwassie met zwart er langs en het is ook weer klaar.  Tongue

Oh ja, en ik kon het niet laten om even de achteropbouw van de MAN er even achter te zetten.  Cheesy

Romar
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 22 Juni 2012, 22:00:26 »

ik zou hem wel iets beter schuren  Grin

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #3 Gepost op: 22 Juni 2012, 22:17:17 »

zoiets?


Nog meer geschuurd... by Romar Keijser, on Flickr
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #4 Gepost op: 25 Juni 2012, 21:23:28 »

Weer iets verder:

vanmiddag de overgang van 'laag' naar 'hoog' aangepakt.

Styreen in lijmen. by Romar Keijser, on Flickr

Natuurlijk is bovenstaande iets wat overdreven dus na een potje schuren, vijlen en plamuren ziet het er zo uit:

En daarna vorm geven. by Romar Keijser, on Flickr

Romar
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #5 Gepost op: 26 Juni 2012, 13:30:03 »

Kon vannacht niet erg slapen dus heb ik aan een kant maar vast een paar klodders plamuur bewerkt.
Het gaat om het raam in het tweede portier, het plamuur is zo gevormd dat het qua belijning aardig overeen komt met het 1:1, als jullie snappen wat ik bedoel. Wink


Plamuur graveren/vormen. by Romar Keijser, on Flickr

Nu de andere kant nog... dat wou vannacht niet erg lukken... twee keer opnieuw geplamuurd.
Eens kijken of dat vanmiddag wat beter wil gaan...

Romar
« Laatste verandering: 26 Juni 2012, 13:34:36 door Romar » Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #6 Gepost op: 28 Juni 2012, 13:33:34 »

Weer wat verder gerommeld.

Hier en daar nog wat gevormd, en gegraveerd, maar ik wil hem nu wel eens even van een kleurtje voorzien.
Zo kan ik zien waar er nog werk aan gaat zitten.

Zo maar eens een kleurtje opzetten. by Romar Keijser, on Flickr

Heb de cabine zwart gespoten zodat de oneffenheden mooi zichtbaar worden als ik de cabine ga opschuren.
De dieper gelegen delen zullen dan zwart blijven namelijk. Ten minste, dat is het idee.


Zo, drogen maar. En dan schuren. by Romar Keijser, on Flickr

Verder is er zo onder een TL bak ook goed te zien waar het niet mooi strak is door het licht er overheen te laten schijnen.

Eerste diagnose is: ik ben nog wel even bezig...

Romar
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juni 2012, 02:48:37 »

Aangezien het me nog veelste warm was om te gaan slapen, ben ik nog maar wat met de Crewcab gaan rommelen.

Heb diverse lijnen in de zijkant en dak gegraveerd met een mesje en wat tape wat als liniaal diende.
Eerst rustig een lijntje er in snijden en deze dan langzaam iets breder en dieper maken. Is over het algemeen goed gegaan, alleen hier en daar denk ik dat ik nog niet helemaal tevreden ben. Maar dat moet ik nog even bekijken als er weer een laagje verf opzit.

Toen dat gedaan was, leek het me wel wat om het lijnen spel op het dak weer te gaan herstellen.
Heb hier voor uit .25 mm styreen plaat strookjes gesneden welke ik op het dak kon plakken. Als de lijm de tijd heeft gehad om te dogen heb ik met een vijl het styreen bij de rondingen voor en achter de cabine tot een mooie overgang gevijld.

Daarna heb ik deze zelfde rondingen met een schuurpapiertje nog mooier gemaakt, toen ook gelijk het styreen dunnen geschuurd en rond geschuurd. Dat wil zeggen, de harde hoeken van de strookjes styreen over de lengte richting afgerond.

Hier een fotootje om het een en ander te verduidelijken. De rechter lijn is aardig op weg.
De middelste en achterste strook zijn alleen nog maar grof weg met de vijl in vorm gemaakt en moeten nog geschuurd worden.


Dak lijnen terug zetten. by Romar Keijser, on Flickr

Alleen toen ik net op Facebook diverse "goedemorgen's" voorbij zeg komen, keek ik eens op de klok en zag ik dat het langzaam toch wel eens tijd wordt om te gaan kijken of me bed nog daar staat waar ik hem gister achter heb gelaten...



Dus...


tot vanmiddag.  :Smiley Grin
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #8 Gepost op: 30 Juni 2012, 10:37:56 »

Gister middag de raampjes open gemaakt en nog wat zitten schuren aan het dak.


Ongeveer langs de contouren van het raam gaatjes boren.
Dan door de gaatjes uitsnijden en dan met het mes zoveel mogelijk materiaal weghalen.

Raampje open 'draaien' by Romar Keijser, on Flickr

Daarna kan er met een vijl het nog te veel aanwezig materiaal worden terug gevijld en is je raampje open.

Na de vijl ziet het er zo uit by Romar Keijser, on Flickr

Vervolgens nog wat plamuur gesmeerd en geschuurd. Daarna het model afgewassen en weer zwart gespoten.

En weer zwart gespoten by Romar Keijser, on Flickr


Op Houten maar even opzoek naar een sloop modelletje voor diverse onderdelen.
En dan ook gelijk maar even kijken of ik een leuk 4x4 basis modelletje kan vinden.

Mooiste zou zijn een model met beide punten, of wel chassis en onderdelen, maar dat zal wel niet lukken.

Romar
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: De bouw van een Scania manschappen cabine.
« vorige volgende »
Ga naar: