Goede avond,
ik heb al een behoorlijk tijd het idee in me hoofd zitten om eens een Scania brandweer auto te gaan bouwen. En dan kun je natuurlijk voor een voertuig kiezen met een dag of slaapcabine en klaar.
Maar ja, ik vindt juist de voertuigen met manschappen cabine wel heel gaaf om te zien.
Dus dat moest hem gaan worden... heb een tijd gewacht moet het bouwen hier van omdat ik me zelf dit nog niet zag doen, tot vandaag. Van de week had ik het er met Robert over het een en ander en daar kwam ook deze cabine voorbij. Gelijk weer enthousiast geworden en begonnen met het aanpassen van twee Scania cabine's naar 1 manschappen cabine.
Hier onder zal ik laten zien hoe ik het zal aanpakken.
Dit is trouwens me eerste cabine die ik tot voorbij herkenning zal verbouwen dus het zou best kunnen dat jullie dingen tegen komen en denk, he, dat had ik anders gedaan of dat had je beter zo kunnen doen. Laat het vooral weten, kan ik daar rekening mee houden voor eventueel een volgende keer.
Goed, genoeg geluld, tijd voor wat actie:
Als basis gebruik ik een setje uit de Herpa eXtra shop met nummer 080248.
Dit is een setje met twee Scania 124 cabine's, deze gaan we flink verbouwen.
Om te beginnen heb ik een van de twee cabine's verbouwd tot een Scania P cabine.
Ik zaag de gril er eerst uit omdat deze apart moet worden aangepast van de cabine.
De zaag zet ik precies boven de bovenste spijl in het model.
zagen. by
Romar Keijser, on Flickr
Daarna kan de zaag er precies achter de luchthapper ingezet worden.
zagen. by
Romar Keijser, on Flickr
Als je dit aan twee kanten doet is de gril los van het model.
Gril is los. by
Romar Keijser, on Flickr
Met de schuifmaat heb ik lijntjes getrokken tot waar ik de zijkant kan inkorten.
Wederom met de zaag worden er een paar zaagsnede's gezet om zo grof het meeste materiaal weg te halen.
Zagen maar. by
Romar Keijser, on Flickr
Zo, de zaag kan nu even opzij, want verder als dit haal ik het niet weg met de zaag.
Nu is het tijd om de vijl er bij te roepen.
Klaar om het verder te vijlen. by
Romar Keijser, on Flickr
Zo, de vijl heeft aan deze kant zijn werk gedaan. De verlaging links is nog te lang, maar deze zal ik pas op maat maken als de gril er weer in zit, dan weet ik zeker dat het past.
Na het vijlen. by
Romar Keijser, on Flickr
Andere kant ook aangepast natuurlijk. Hier zie je goed waarom de gril en de luchthappers er uit gehaald moesten worden. Als we de luchthappers hadden laten zitten hadden we deze ook door midden gezaagd en dat is net niet de bedoeling.
Andere kant ook gedaan. by
Romar Keijser, on Flickr
Van de gril is het bovenste stijltje verwijderd en daarna is hij weer passend gemaakt en op zijn plek terug gelijmd. Zie hier het verschil met de originele cabine en het exemplaar wat we zo juist hebben aangepast.
Van uit een R cabine een P cabine gemaakt. by
Romar Keijser, on Flickr
Dan pakken we nu de andere cabine er bij, want ook deze ontsnapt niet aan de zaag.
Om te beginnen zaag ik de voorkant er af.
frond weg zagen. by
Romar Keijser, on Flickr
Om vervolgens de deuren er uit te zagen.
Deuren er uit gezaagd. by
Romar Keijser, on Flickr
En de restanten van de zijwanden worden er dan voor de rest ook afgezaagd.
De rest ook weg zagen. by
Romar Keijser, on Flickr
Daarna heb ik het dak ook voor een deel ingekort en zijn de deuren weer terug gezet, maar dan een stuk naar achter toe verplaatst.
Deuren terug lijmen by
Romar Keijser, on Flickr
Van de P cabine wordt de achterwand er uit gezaagd.
Achterwand er uit gezaagd. by
Romar Keijser, on Flickr
Toen ben ik een aardig tijdje bezig geweest om het deel van de tweede cabine passend te krijgen op de P cabine. Dit is redelijk gelukt, maar er zit nog wel wat werk aan.
begin crewcab verlijmd. by
Romar Keijser, on Flickr
Helaas vergeten om een foto te maken van het dakje wat ik er onder gelijmd heb...
Dit dakje diende er voor om het dak gul in te smeren met plamuur, als dit later droog is ga ik pogen hier het dak uit te vormen. Dit zou ik een tweede keer anders doen, bedenk me nu net dat dit ook anders had gekund... ruimte zo veel mogelijk met styreen vullen om zo een dunnere laag plamuur over te houden. Maar ja, daar is het nu te laat voor...
Dikke laag plamuur om het dak uit te beeld houwen by
Romar Keijser, on Flickr
Dat was het voor nu, de plamuur ligt nu lekker te drogen.
Tips, op- en aanmerkingen zijn welkom.
Mvg,
Romar