Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama: Werkhaven.  (gelezen 16581 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Gepost op: 6 April 2015, 20:03:16 »

Goedenavond,


ik was al langere tijd van plan om eens een wat groter diorama te gaan bouwen.
Alleen is dit dan bedoeld voor m'n kranen en vrachtauto's. Dit dient dan als foto diorama en als presentatie voor op beurzen e.d.

Het idee is dus om een stuk werkhaven te gaan bouwen. Dit levert qua hijswerk veel mogelijkheden en voor de vrachtauto's is dit een leuk stukje om ze op de foto te zetten.

Hier onder volgt een tekening van wat het idee is:



Het formaat is ongeveer 116 x 61 cm.

In de haven komt een Spits van artitec te liggen, hier kan ik bijvoorbeeld twee grote kranen bij neerzetten die er een trafo uit hijsen.
Maar kan er ook een enkele kraan bij zetten voor een kleiner hijsklusje. Op Rechts is er dan nog ruimte over voor iets anders.
Ik heb nu bijvoorbeeld een kraan ingetekend die een zeilbootje uit het water tilt, of er in, net hoe je het bekijkt natuurlijk.

Ik twijfel nog of ik er een duwbak of zoiets bij neerleg, hier zou bijvoorbeeld een kraan opgehesen kunnen worden. Of bouwmaterialen o.i.d.


De eerste zaken zijn in ieder geval al besteld, de kademuur (Alsacast) en de zeilboot (Artitec).
Ben vandaag ook begonnen met het houtwerk dat als basis gaat dienen.



Romar
Gelogd
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1420

Jeroen


« Antwoord #1 Gepost op: 7 April 2015, 12:20:22 »

Leuk plan, met toch enige kanttekeningen.Het is toch allemaal wel wat rechtlijnig. Misschien kun je de weg iets in een bocht laten lopen?
En ik zou mijn auto daar niet willen parkeren, zo vlak bij die kranen. (Ik neem hierbij aan dat ik parkeervakken zie. Het kunnuen ook stacks met containers voorstellen. Dan heb ik niets gezegd.)
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #2 Gepost op: 11 Mei 2015, 22:33:04 »

Zo kan het ook, ook een ac500 en iets met een bood! Wink



Foto van instendrgam, (heb er zelf ook wat in m'n archieven)
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #3 Gepost op: 19 Mei 2015, 15:32:40 »

Leuk plan, met toch enige kanttekeningen.Het is toch allemaal wel wat rechtlijnig. Misschien kun je de weg iets in een bocht laten lopen?

Klopt, heb dit even snel getekend, als globaal idee. Wil inderdaad nog kijken of ik de weg rechts in een bocht kan leggen, zo kan er ook iets meer dijk aangelegd worden. Kan ik daar misschien nog iets op maken. Trap naar boven en een bankje boven op, of iets in die geest.

Citaat
En ik zou mijn auto daar niet willen parkeren, zo vlak bij die kranen. (Ik neem hierbij aan dat ik parkeervakken zie. Het kunnuen ook stacks met containers voorstellen. Dan heb ik niets gezegd.)

Het zijn geen vaste kranen die er staan, maar grote mobiele kranen. Zoals dus de Demag AC500 of AC700. Of van Liebherr een LTM 1350 tot LTM 1750.
De bedoeling is dat er in het weekend kotters langs de kade liggen en dat het door de weeks gebruikt kan worden voor andere zaken. Zoals het aanleveren van goederen via een schip. Dit wordt dan gelost langs deze kade. Ook is het mogelijk voor de plezier vaart om hier hun boot uit of in het water te laten hijsen.

Als er een grote hijsklus is langs de kade zullen de betreffende parkeerplaatsen natuurlijk niet toegankelijk zijn, of nou ja, er zal een hek/bord staan dat er op die en die datum niet geparkeerd kan worden. Doe je dit wel wordt je weg gesleept. Zoiets.

Het is in grove lijnen gebaseerd op de haven hier in de buurt, alleen met iets interessanter materieel en hijsklussen.
Hier is het veel al het lossen van binnenvaartschepen met zand/grind. Of het laden van deze schepen met suikerbieten, graan of hout.

Hoop dat het zo iets duidelijker is. Mochten je niet bekend zijn met de diverse kranen die genoemd zijn kun je eventueel google afbeeldingen even om hulp vragen.  Duim omhoog

Zo kan het ook, ook een ac500 en iets met een boot! Wink

Ja maar die roeiboot (Biglift?) is te groot voor de haven die ik voor ogen heb.  Grin


Mvg,

Romar
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Diorama: Werkhaven.
« vorige volgende »
Ga naar: