Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: hefboom snijmachines bruikbaar voor het snijden van gum?
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: hefboom snijmachines bruikbaar voor het snijden van gum?  (gelezen 17866 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 24 Augustus 2014, 12:35:28 »

Een paar jaar terug heb ik een lading vrachtwagens gemaakt van gum.


Gum is vrij slecht recht te snijden want het regeerd het zelde als kaas, dus wil je het recht krijgen heb je een stevig dik mes nodig en moet je met gelijke druk door snijden. Voorheen deed ik dat met een groot hakmes maar dat is niet ideaal. Nu was ik van plan een kaasmes te kopen omdat ik binnenkort een nieuwe voorraad vrachtwagens moet maken maar, ik vroeg me af of een hefboom snijmachine niet handiger is zodat de snijhoek tussen het materiaal en het mes niet zo snel verstoord kan worden door de bewegingen van m'n handen.

Heeft iemand wel eens geprobeerd gum met zo'n hefboom snijmachine te snijden of is er iemand die eens kan en wil proberen of dat werkt en een rechte snijrand opleverd?

De diktes die ik er mee moet snijden zal tot 18mm zijn en ja die snijmachines zullen er niet voor gemaakt zijn maar dat vind ik niet boeiend, het gaat er om of het werkt of niet.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Antwoord #1 Gepost op: 24 Augustus 2014, 15:02:22 »

Michiel,

Ik denk dat het wel werkt met een hefboom snijapp,
Het zal dan van boven naar beneden horizontaal moeten gebeuren, bij een hefboom snijapp gaat het mes schuin door de massa en drukt als het waren het materiaal eerst weg voor dat het gesneden is.
Een mooi voorbeeld maar wel een beetje luguber is het val mes bij veroordeelde boeven.
Wel moet je een zo dun mogelijk mes gebruiken denk ik om vervorming te voorkomen.
Groeten Jaap

Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 24 Augustus 2014, 15:36:41 »

Hoi Jaap, dan moet ik eens kijken of er verticaal snijdende messen zijn en wat dat kost.

Wat dikte betreft is het belangrijk dat het mes dik en sterk genoeg is om onbuigbaar te zijn. Afbreekmessen en andere dunne messen trekken krom en snijden daardoor scheef onder druk van de massa van de gum.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 26 Augustus 2014, 11:01:36 »

Ik heb geen verticaal snijdende messen kunnen vinden en al helemaal niet voor rendabele prijzen.

Het heeft voor mij geen zin 100 euro aan zoiets uit te geven want dan kan ik beter ander materiaal gaan zoeken of toch vrachtwagens kopen.

Ik heb besloten een "Reypenaer kaas Guillotine" te kopen omdat deze naast een verschuifbaar mes ook een steun heeft waar je de kaas tegen aan kan leggen. Deze is wat hol en daar zet ik dan een recht plaat tegen aan zodat ik de gum kan opsluiten. Als ik de gum opsluit tussen die steun en het snijdende mes dan zou die naar mijn inschatting niet in staat moeten zijn om krom te trekken omdat je het wat samen drukt en het daarna nergens meer heen kan.

Die kaas Guillotine is trouwens via meerdere adressen te koop en de gelinkte is de goedkoopste die ik kon vinden maar prijzen gaan zo hoog als €59,95, dus het betaald zich terug om goed te zoeken.

Als het binnen is ga ik eens wat proberen en dan zal ik dat hier laten zien.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Antwoord #4 Gepost op: 26 Augustus 2014, 11:46:21 »

Michiel,


Dit moet gaan lukken denk ik, zoiets had ik ook voor ogen.
IN IEDER GEVAL HEEL VEEL SUCCES ER MEE.

DE resultaten zie ik dan wel weer tegemoet op de volgende beurs.
Mogelijk dat je het mes moet nat maken tijdens het snijden om het kleven tegen te gaan.

Groeten jaap
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 26 Augustus 2014, 12:51:10 »

Ach Jaap als het voorwerk goed gaat is het nuttig voor de demo op Eurospoor toch Wink(naast nog wat auto voor Sander).

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 29 Augustus 2014, 15:02:01 »

Vanmiddag die Kaas Guillotine ontvangen, maar het mes was heel erg bot en het ding snijd erg scheef. Ook na het slijpen van het mes blijft het scheef snijden, de geodriehoek wees uit dat het snijblad iets schuin op de as staat.

Misschien dat ik er wel met de hand recht mee kan snijden omdat ik als ik hem van de rails haal 2 handvaten heb maar zoals het bedoelt is werkt het niet in ieder geval.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Antwoord #7 Gepost op: 29 Augustus 2014, 15:51:27 »

Michiel,
Wat jammer dat het niet aan de verwachting voldoet, kan je een foto plaatsen van het app?
Mogelijk is er iets anders op te bedenken zodat het wel bruikbaar wordt anders is het zonde van het geld.
Ik blijf met  je meedenken.
Groeten Jaap
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 29 Augustus 2014, 16:10:17 »

Hoi Jaap, hier 2 foto's, dat plankje heb ik er zelf opgeschroeft.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #9 Gepost op: 29 Augustus 2014, 19:06:29 »

Is het plankje dat je er zelf opgeschroefd hebt niet te stellen met opvul ringen etc tot deze haaks met het mes komt te staan???

Jeffrey
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #10 Gepost op: 29 Augustus 2014, 23:26:07 »

Dat zal het probleem ook niet oplossen lijkt me.

De gum blijft dan onder de verkeerde hoek gesneden worden.
Omdat het snijplankje niet haaks op het mes staat, of andersom,  het mes staat niet haaks op het snijplankje.


Romar
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 30 Augustus 2014, 09:26:20 »

Precies, Romar, om nog preciezer te zijn de metalen buis die over de stang glijd staat in een hoek van 100 graden t.o.v. het mes zelf, neem daar bij de paar graden die er bij komen door de tolleranties die er nog in blijken te zitten en je wijkt flink af.

Iemand die kan smeden zou het eigelijk op het juiste punt heet moeten stoken en dan wel in de juiste hoek zetten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #12 Gepost op: 30 Augustus 2014, 11:42:25 »

als je eens bij een hout bewerking vraagt of ze het planje kunnen af  frzen tot de hoek t.o.v. mes klopt
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 30 Augustus 2014, 21:18:10 »

Hoi Jerry, ik denk dat dat de oplossing niet is want als je de plank schuin affreesd loopt deze niet paralel met de rails waar het mes op glijd. Ik denk dat je dan de situtatie krijgt dat hij op het ene punt de plank niet raakt en 2cm verder er op vast loopt.

Ik waardeer dat je mee denkt ik zie hier in alleen de oplossing niet.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
vriend
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 60


Voor al u scenery vragen.


« Antwoord #14 Gepost op: 31 Augustus 2014, 14:19:50 »

Michiel,

Even iets geheel anders, zou het met een gloeidraad wel kunnen?
Het is maar een idee mogelijk het proberen waard.
Zou evt mijn heet draadsnijapp mee kunnen nemen naar Lochem waar wij toch aanwezig zijn.
Er moet toch een oplossing voor zijn lijkt mij, we blijven mee denken .
Groeten Jaap
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: hefboom snijmachines bruikbaar voor het snijden van gum?
« vorige volgende »
Ga naar: