Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: hoe Muurrozetten voor trambovenleiding te maken?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: hoe Muurrozetten voor trambovenleiding te maken?  (gelezen 10613 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 14 Januari 2011, 16:33:49 »

Heeft iemand al eens zelf Muurrozetten voor tram bovenleiding gemaakt in model. Ik wil dit gaan doen op een aantal diorama's en mini modelbaantjes die ik aan het bouwen ben of nog wil bouwen, maar die Muurrozetjes worden zo erg klein in model( vooral in N). Ik heb nog geen idee hoe ik ze moet gaan maken. Het liefste zou ik ze zo maken dat ze en functioneel zijn en aan een gevel gelijmd kunnen worden zodat ik geen gaatjes in gebouwen hoef te boren.

Alle ideeën en evt. ervaringen zijn welkom, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Januari 2011, 00:01:48 »

Hoi Michiel,

ik zat te denken aan een styrenen ruit, met daar op een styreenstaafje of stukje ijzerdraad daarop, en aan dat staafje de lijn vastsolderen (in het geval van ijzerdraad) of lijmen.

mvg Bjorn
« Laatste verandering: 16 Januari 2011, 01:14:05 door BjornOl49 » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #2 Gepost op: 16 Januari 2011, 00:11:36 »

Het stevigst is wel een methode waarbij boren toch onoverkoomlijk is, maar
waarbij de draad vastzit aan een mast in het gebouw (toch onzichtbaar Wink)
en het rozetje mooi het boorgaatje afdekt

Ik heb wel eens platte sierkraaltjes gezien van plastic oid van ongeveer 4 mm
in doorsnee, die in de juiste kleur schilderen, en vervolgens monteren Smiley

Mvg,

Tis
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 16 Januari 2011, 13:04:18 »

Gister ben ik even bij wentink wezen kijken, ik moest toch in die straat zijn omdat die als 1 van de weinig nog vol hangt met die muurrozetten en ik heb daar koperen pennetjes met oogjes gekocht.

Op het n spoor forum had ik de zelfde vraag gesteld en daar kwamen ook al de nodige ideeën. Zo kwam iemand met mooie ouderwetse muurankers die met deze pinnetjes goed om te bouwen zouden zijn maar die dingen zitten weer in een bouwpakket.
Zelf maken van de ruit uit styreen lijkt de beste oplossing als je voor de simpele ruitvormige uitvoering gaat. Verschillende uitvoeringen zou met het oog op toekomstige toepassingen ideaal zijn, maar voor ND Hbf U-bahn kan ik met met 1 type prima redden.

Tis die schijfjes waar jij het over hebt heb je bij mij gezien denk ik, ik heb er nog een potje van staan:

Ik bedacht me ook gister bij wentink dat deze met wat bij knippen wel eens bruikbaar konden zijn. Doordat ze iets bol zijn kan ik het afgeknipte en omgebogen stukje koper er mooi onder kwijt.

Alle draden wil ik van zwart naaigaren maken, dit denk ik 2x door het oogje te halen en dan met een drupje secondelijm vast te zetten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #4 Gepost op: 16 Januari 2011, 22:49:48 »

 Grin

Dat zijn idd de kraaltjes die ik bedoel, dus je bent al voorzien.

Als het geen functionele bovenleiding hoeft te worden dan is de constructie
een stuk eenvoudiger....
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 5 Februari 2011, 14:06:29 »

Zoals Tis al had gezien ben ik met deze dingen aan de slag geweest en heb op rpeof 5 rozetjes gemaakt.






Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #6 Gepost op: 5 Februari 2011, 22:18:02 »

Goed bezig Michiel Cheesy

en ik dacht dat ballustrades solderen priegelwerk
was Grin Grin Grin

Mvg,

Tis
Gelogd
Bjor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Antwoord #7 Gepost op: 27 Februari 2011, 13:28:47 »

Hoi,

Een heel leuk idee. Smiley Als solderen een optie is, kun je de ruitjes ook met een scherp zijtangetje uit fosforbrons knippen, waar je eerst een klein gaatje in hebt geboord. Ik heb fosforbrons net ontdekt als prachtig materiaal om in N scharnierhengen te maken. Prachtig materiaal!
Overigens, je gaat de rozetten op gevels plakken en daar de hangdraden voor de bovenleiding aan bevestigen met lijm. Hebben je huizen voldoende massa om de draden strak te houden? Of lijm je de huizen op de ondergrond? Maar hoe dan ook: het blijft een leuk en origineel idee.

Succes,
Bjor
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 27 Februari 2011, 21:42:35 »

Hoi Bjor, de huizen staat goed stevig vast gelijmd als alles klaar is, dus afspannen gaat zeker lukken.

Met fosforbrons heb ik nog totaal geen ervaring maar, ik voorzie 2 mogelijke problemen:

1; het boren van de gaatjes, dat hangt natuurlijk van de dikte van het materiaal af maar ik heb snel last van trillende handen en ik breek hele fijne boortjes dan ook extra snel.

2; het vast houden bij het solderen is denk ik een probleem omdat het al bijna niet vast te houden is en als het dan ook nog heet word zie ik mezelf dat nog niet echt doen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bjor
Newbie

Offline Offline

Berichten: 4


« Antwoord #9 Gepost op: 1 Maart 2011, 21:13:39 »

Michiel,

Het gaat ook niet uit de hand in deze schaal, daar heb je gelijk in. Ik gebruik een boorstandaard en een klein bankschroefje om alles in vast te zetten bij boren en solderen. Als je dat niet hebt, kun je het stripje fosforbrons (messing gaat overigens ook) klemleggen op een stukje hout, tussen twee latjes waar het strak tussen past. Als je dat stuk hout vast klemt op je werktafel, heb je twee handen voor je boormachientje. Heb je alleen een grote machine, dan vergt dat wat meer precisie. Klem in ieder geval je boortje zo diep mogelijk in de boorkop. Er hoeft maar 2 - 3 mm uit te steken om door het dunne metaal te boren en breekt het niet zo snel. Na het boren knip je het fosforbronzen, of messing stripje met een zijkniptangetje in ruitvorm. Als je daarna in een stukje hout een gaatje boort, kun je het pennetje door het oogje van het 'ruitje' in het gat in het hout steken en met een tipje soldeer vastzetten.
Misschien heb je hier iets aan.

Succes,

Bjor
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: hoe Muurrozetten voor trambovenleiding te maken?
« vorige volgende »
Ga naar: