Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: RC in 1:87  (gelezen 170704 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Gepost op: 9 Mei 2015, 23:32:27 »

Bij deze heb ik maar een apart draadje aangemaakt zodat het wat makkelijker opzoeken is voor de mede modelbouwers onder ons,
Zoals het onderwerp al aangeeft, dit draadje gaat over het radiografisch besturen van voertuigen/ micromodellen in 1:87/H0.

Er zijn twee soorten van rc besturing namelijk infra rood (waarmee Faller car system ook mee werkt en Siku control) en 2.4 GHz.
Ik ga voor de 2.4 GHz omdat het bereik stukken beter is en er veel meer mogelijk is.
Infra rood kan storing veroorzaken bij wisselstroom modelbanen door de zend frequentie op dezelfde golflengte zit.
Daarom zal je bij het (digitale) fcs ook een ontstorings module nodig hebben als je drierail hebt.

In een ander draadje van mij heb ik al eens aangegeven dat ik hiermee wilde beginnen en nu is het dan zover. Na er veel info over gelezen te hebben en op youtube gezien wat er allemaal mogelijk is, ben ik om.
In Duitsland is het tegenwoordig een echte rage geworden om een rc model te hebben, het is toch leuker om een voertuig zelf te besturen dan dan het elke keer het bekende rondje om de kerk rijdt met het fcs.
Qua prijzen is het mits je het zelf bouwt redelijk te doen zodat iedere modelbouwer met een kleine tot een ruime beurs.
Er zijn wel kant en klare modellen te krijgen van vrachtwagens/trucks maar dan zal je alsnog een zender moeten aanschaffen.

Let op, de ontvangers in de rc modelbouw voor 1:87 modellen werken volgens het DSM2 protocol,
dit houd in dat je zender dit protocol ook moet ondersteunen anders krijg je geen beweging in je voertuig!

De zenders van Spektrum zijn hierin vertegenwoordigt en zijn leuk geprijsd, mocht je er ook een willen kopen, koop 'm dan zonder ontvanger. Dit scheelt in de prijs en je hebt er in feite weinig aan omdat je het niet in een model krijgt gebouwd ivm de omvang.

Er zijn ook startsets te krijgen waarmee je zelf een vrachtwagen radio grafisch bestuurbaar kunt maken inclusief zender met vijf kanalen. Dis is in principe ruim voldoende als je begint met de rc hobby.
Aangezien ik in de toekomst ook graafmachines en een (herpa) hijskraan rc wil gaan bouwen is mijn keuze gevallen op een zender met zes kanalen. Ik koop dus geen startset maar alles los zodat ik zelf kan bepalen welke onderdelen met z'n eigen specifieke functies ik nodig heb per soort voertuig.

Later vandaag, (zondag) ga ik de eerste onderdelen bestellen zoals een stuurservo, stuurmechanisme voor de vooras, ontvanger met ingebouwde rijregelaar en verlichtings module, smd ledjes, schakelaars en een lipo accu.
Ik begin (simpel) met een truck met stekker voor de verlichting van een eventuele trailer.
In vergelijking met een fcs model zitten bij een rc model meerdere onderdelen in maar omdat deze onderdelen behoorlijk klein zijn kun je ze redelijk eenvoudig weg werken in je model.
Als ik met de verbouwing ga beginnen post ik wel een aantal foto's van het model.

In feite zijn alle H0 voertuigen rc bestuurbaar te maken, zelfs een smart of een fiat 500.
In spoor N zijn er ook al rc modellen gebouwd en kwam pas nog een auto tegen in schaal 1:450 die ook rc bestuurbaar gemaakt is dus eigenlijk is alles mogelijk!
En dat maakt de hobby nou zo leuk en uitdagend  Duim omhoog

Mochten jullie vragen hebben en/of ook willen beginnen met de rc in H0 modellen, stel gerust je vraag, we zijn er tenslotte om elkaar te helpen.

Met vriendelijke groet Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #1 Gepost op: 10 Mei 2015, 13:34:04 »

Dit is de zender die ik een dezer dagen binnen krijg, tis eigenlijk een zender voor het besturen van vliegtuigen en helicopters. De hendels van de besturing kunnen dus alle kanten op maar dat heb je ook nodig als je een kraan bijvoorbeeld wilt besturen.

Gelogd

Komt goed schatje!
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #2 Gepost op: 14 Mei 2015, 23:45:32 »

De onderdelen die ik bij Sol-expert group heb besteld;

1x Lithium-polymeer accu L180
1x 2,4 Ghz ontvanger RX43D
1x Micro-servo S18JST; 1,8 gram
1x Micro-SMD-schakelaar
1x Busconnector BU3
1x Besturingsbouwset LRCB voor 1:87 vrachtwagens

En wat leds voor de verlichting van het model;

4x Lichtdiode 0603, rood met kabel
4x Lichtdiode 0402, oranje, met kabel
4x Lichtdiode 0603, koud wit met kabel
6x Lichtdiode 0402, koud wit, met kabel


De motor met aandrijving heb ik bij shop.kkpmo.com besteld.

1x G120M660P Gearmotor with ratio 120:1


Nog even wat linkjes waar men onderdelen kan bestellen voor rc modelbouw;

http://www.mikromodellbau.de/Shop/

http://shop.kkpmo.com/index.php

http://www.sol-expert-group.de/

Groet Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #3 Gepost op: 15 Mei 2015, 07:36:05 »

Ben benieuwd naar het resultaat!

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 929



« Antwoord #4 Gepost op: 15 Mei 2015, 15:05:09 »

hoi sam

ik ook

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #5 Gepost op: 16 Mei 2015, 08:01:54 »

Anders ik wel, heb op meerdere sites gelezen dat het allemaal vrij makkelijk is qua besturing dus we zullen het zien.
Tis nu nog even wachten op de onderdelen uit Duitsland en polen en dan kan ik beginnen met de ombouw van een truck.

Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #6 Gepost op: 2 Juli 2015, 19:08:12 »

Na er een tijdje niet meer naar omgekeken te hebben, ben ik van de week begonnen met het bouwen van de rc truck.
In eerste instantie zou ik een standaard Scania trekker nemen voor het project maar wil er eigenlijk wel iets speciaals van maken dus ben ik binnen het Scania segment gaan zoeken naar een mooiere truck.
Las een keer op internet dat de Scania vestiging in Alblasserdam, bij mij om de hoek, in totaal 20 nieuwe Scania trucks levert aan transportbedrijf Henk Vlot, dit bedrijf vervoert voornamelijk zeecontainers.
AWM heeft ook een aantal modellen van dit bedrijf uitgebracht maar daar zit helaas geen Scania tussen.

De truck die ik ga nabouwen heeft een voorloopas al zit deze bij het model omhoog getrokken dus moest de motor voor de aandrijving moest iets gekanteld worden met de montage wilde het goed passen.





Het bestuurings mechanisme kreeg is als bouwpakketje aangeleverd dus deze heb ik in elkaar gezet





Heb als laatste nog een close up foto van een standaard model en de rc truck met de aandrijf motor erin zodat je goed kan zien hoe het zit.



De volgende keer dat ik eraan ga werken maak ik het stuurmechanisme, de stuurservo, laadstekker en de aan/uit schakelaar erin.
Als dat zit komt er weer een nieuwe update.

Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 929



« Antwoord #7 Gepost op: 2 Juli 2015, 19:52:05 »

hee sam

dat ziet er al goed uit

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #8 Gepost op: 6 Juli 2015, 00:03:45 »

Dank je wel Gerard, van de week maar eens ermee verder, tis dan gelukkig minder warm weer.

Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #9 Gepost op: 6 Juli 2015, 14:48:51 »

Knap hoor, ik ga je op de voet volgen.

De truck die ik ga nabouwen heeft een voorloopas al zit deze bij het model omhoog getrokken dus moest de motor voor de aandrijving moest iets gekanteld worden met de montage wilde het goed passen.

Je hebt de stalen as van de ingetrokken wielen doorlopend.
De stalen as had je ook kunnen inkorten dis aan ieder wiel een korte as. Volgens mij moet dat wel te monteren zijn. Had je meer ruimte voor de motor gehad.

Maar zo kan het blijkbaar ook, klasse!

Ik ben zeer benieuwd waar je de stuurservo laat  Cool

Mvg, Johan
Gelogd
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #10 Gepost op: 8 Augustus 2015, 20:52:01 »

Tijdens het inbouwen iets te enthousiast geweest met het wegslopen van de stuurinrichting van de truck.
Met andere woorden, kan weer overnieuw beginnen  Angry
Maar goed van die foutjes leer je juist weer, het blijkt dat je niet een aparte stuurmechanisme moet inbouwen maar gewoon de standaard pinnetjes dat aan het chassis zit moet gebruiken.
Gelukkig was ik nog niet begonnen met de verlichting dus de schade blijft beperkt tot het opnieuw monteren van de motor in een ander chassis.

De stuurservo komt zo laag mogelijk in de lengte tussen de voorwielen van het model te zitten, de bovenkant van de servo zal iets tussen de stoelen uitkomen maar blijft nog ruim onder het dashbord dus zal je hem haast niet zien zitten.

Zodra ik daarmee verder ga, plaats ik weer een update.

Mvg Sam
« Laatste verandering: 8 Augustus 2015, 20:57:02 door PumaSam » Gelogd

Komt goed schatje!
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #11 Gepost op: 4 December 2015, 20:59:07 »

Zo nu de Scania torpedo van Boere transport uit is, heb ik deze truck gekozen om de rc meuk in te bouwen, aangezien ik niet echt verder kon met het vorige Scania model.
Zoals op de foto's te zien is heb ik het motortje al ingebouwd en ben nu bezig om de stuurservo in te bouwen.
Hij zit nog 3mm te hoog in het chassis dus zal een klein stukje uit het stuurmechanisme moeten halen wil het allemaal passen.
Dan kan de motorkap ook gewoon dicht want nu staat tie nog een millimeter open.
Als dat zit moet ik een stukje uit het interieur halen om de accu weg te kunnen werken en dan kan ik alles van draad voorzien en aansluiten op de ontvanger, schakelaar en laadstekker.
Verlichting komt er ook nog in zoals dimlicht, groot licht, achteruit rij verlichting, richtingaanwijzers en remlichten.





Mochten jullie vragen hebben dan hoor ik het graag.

Groet,

Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #12 Gepost op: 26 December 2015, 15:04:47 »

Ben er na een hoop geklooi achter dat je beter het stuurmechanisme van Herpa kunt gebruiken dan die van Faller. In het begin moet je veel dingen zien uit te vogelen maar als je eenmaal weet wat de beste bouwmethode is dan heb je meer plezier in het bouwen. Aangezien ik het halve subframe gesloopt heb voor het Faller setje, heb ik wat nieuwe setjes besteld voor de Boere truck.

Groet Sam
Gelogd

Komt goed schatje!
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #13 Gepost op: 26 December 2015, 20:26:53 »

Sam,

Ik volg je berichten hier dus ben benieuwd naar het resultaat!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jasperkc
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3



« Antwoord #14 Gepost op: 27 December 2015, 19:56:41 »

Hallo Sam,

Ergens eind 80 begin jaren 90 had Robbe modelbouw ook een RC vrachtwagen. Deze vrachtwagen kostte toentertijd F400,- ik weet niet of iemand hem ooit heeft gekocht, ik wilde hem graag aanschaffen maar had er het geld niet voor. Het was een vrachtwagen met aanhanger.

Groet, Jasper
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: RC in 1:87
« vorige volgende »
Ga naar: