Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?  (gelezen 73271 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #45 Gepost op: 13 December 2017, 23:33:06 »

Ik word erop gewezen dat niet alle centrales kunnen werken met de standaard S88, bijvoorbeeld de Lenz centrale kan dat niet, het zou me niet verbazen als Massoth het ook niet kan en het zou me ook niet verbazen als de initiator van Loconet, Digitrax het ook niet kan.

Groet, Anne W

Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #46 Gepost op: 14 December 2017, 06:54:04 »

Kijk even in de wiki op deze website.
Daarin staan een hoop centrales. Wanneer je op 1 van deze centrales klikt zie je rechts een klein venster waarin je heel gauw kan zien wat die centrale wel of niet kan.

Even zoeken in de wiki op "centrales".

Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #47 Gepost op: 15 December 2017, 06:28:23 »

Niet dat ik hier de anti-Digikeijs-man wil uithangen, maar eerder had ik het over steeds weer 'kleine' probleempjes met betreffende centrale waarom ik mijn bedenkingen heb.
Nu loopt er een draadje bij de buren met een nieuw dingetje. Wellicht niet de schuld van de centrale (men is er nog niet uit) maar weer komt de centrale langs in een probleem-draadje.  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 15 December 2017, 09:57:08 »

Omdat een deel van de S88 versus Loconet discussie wel van belang is om een goede afweging te maken bij de keuze van een centrale, nog wat schematische vergelijkingen.

Als eerste S88. Alle terugmelders zijn in serie aangesloten. Uitgaand van 16 bezetmeldpunten per melder, krijg je dan het volgende.



Stel nu dat je op je baan extra bezetmeldpunten nodig hebt tussen de eerste en tweede terugmelder
Dan wordt de rode terugmelder tussengevoegd, maar betekent ook dat bij alle melders die daarachter zitten de nummers van de bezetmeldpunten worden verhoogd. Dit moet dan ook in je software worden aangepast. Koploper heeft daar een tooltje voor waarmee dat vrij snel gaat, Raptor blijkbaar ook. Van andere programma's of centrales weet ik dat niet. Als je alles handmatig moet doen, wordt je daar bij tientallen bezetmeldpunten niet vrolijk van.



Dan loconet (en volgens mij werkt xpressnet vergelijkbaar). Daar zijn de terugmelders niet meer in serie aangesloten, maar takken ze aan op een netwerk. Dat netwerk kun je gewoon doorlussen via de terugmelders, maar je kunt ook met splitters/verdeelstekkers werken.



Ik heb hier alle bezetmeldpunten doorlopend genummerd, maar dat hoeft niet persé.
Het voordeel daarvan is te zien als je weer die behoefte aan extra bezetmeldpunten hebt.
Je kunt dan gewoon een terugmelder tussenvoegen, zonder dat dat invloed heeft op de nummering van de bestaande terugmelders



En dan is er voor loconet nog een hybride vorm. Daarbij gebruik je een adapter die S88 omzet naar loconet. De adapters sluit je aan op het loconet en aan elke adapter kun je een streng S88 melders aansluiten. Die adapter kan een los printje zijn, maar ze bestaan ook gecombineerd met een S88-terugmelder op dezelfde print.



Zelf gebruik in een combinatie van deze hybride vorm (waarbij ik maximaal twee S-88 melders na een adapter heb zitten) en pure loconet-terugmelders.
De keuze voor loconet als basis is voor mij vooral een kwestie van flexibiliteit geweest. De storingsgevoeligheid van S88 heeft wel meegespeeld, maar met goede kabels is dat wel grotendeels te onderdrukken. Bovendien betekent een valse melding niet direct dat je er ook last van hebt.
Hele volksstammen die naar volle tevredenheid met S88 werken.

Oké, één voorbeeldje dan dat met loconet heel makkelijk en met S88 niet of veel moeilijker is te realiseren.
In koploper kun je met een extern tableau en handregelaars werken op basis van bezetmeldpunten.
Ik heb zo'n combinatie gemaakt waarmee ik mijn station handmatig kan bedienen en ook een (rangeer)loc met de hand kan besturen.
Dat zit dan allemaal in een draagbaar kastje.



Van binnen ziet dat er zo uit. Links een kaart waar een S88-melder gecombineerd is met zo'n S88 naar loconet-adapter en daarnaast een simpele S88-melder. Samen zorgen die voor 32 beschikbare bezetmeldpunten die ik met schakelaars kan "bezet" melden.
Aan het kastje zit een loconet kabeltje dat ik op iedere vrije loconetaansluiting op de baan kan aansluiten, waarna het kastje werkt.



Met S88 kan het kastje alleen maar aan het einde van de streng zitten (of je moet met een kabel heen en terug gaan werken) en moet dan ook altijd en op die specifieke plek met de baan verbonden zijn.
Vergaat de wereld zonder zo'n vrij inplugbaar handzaam kastje.
Nee natuurlijk, maar voor mij zijn dit juist de dingen die net een beetje extra sjeu aan mijn hobby geven.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #49 Gepost op: 15 December 2017, 22:36:48 »

Beste Huub,

Een mooi en heel duidelijk verhaal over de bekendste terugmeldsystemen, wat je zegt over Koploper en dus ook Raptor, die beiden een handig tooltje hebben om terugmeldnummers te wijzigen, zal toch ook wel in iTrain zitten?

Daarnaast denk ik dat je, om het verhaal kompleet te maken, nog iets moet schrijven over het invullen/programmeren van de Loconet decoders/adapters, want dat moet je doen, een computer moet je immers alles maar dan ook alles vertellen en in de Loconet decoders/adapters zal wel iets van een micro-processor zitten.

Mijn dank voor het goede verhaal, het is nu voor 1200Blauw vast een stuk duidelijker.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #50 Gepost op: 16 December 2017, 21:04:43 »

Inderdaad een duidelijk verhaal.

Op basis van wat er nu geschreven is zou ik tot een keuze moeten kunnen komen. Voor de details is het denk ik verstandig dat ik er direct mee aan de slag kan (zodra ik de spullen heb).

Even afgezien van de financiën neig ik op basis van wat ik hier hoor en vandaag op Zutphen bij "Hobby in Praktijk" naar de combi van Loconet - ECoS2 - Koploper. Zitten er haken en ogen aan die combinatie die ik misschien nog niet ken? Ik weet dat Koploper niet langer ondersteund wordt en feitelijk alleen ECoS1 ondersteunt. Ik "weet" (heb gehoord) ook dat de ECoS2 in feite een ECoS1 is, maar dan met 7A en een fraaier scherm met meer grafische mogelijkheden.

Er zijn mensen die een DR5000 aanraden vanwege de lage kosten (vanwege het achterwege laten van vrijwel alle poespas en de geschiktheid juist voor PC-aansturing) en de potentie die het apparaat heeft (Digikeijs timmert hard aan de weg en ontwikkelt snel, al is men wellicht wat te snel met het releasen van nieuwe spullen) en de lage kosten, maar hoor ook twijfels links en rechts. Voor mij is het een twijfelgeval, omdat ik in eerste instantie geen PC beschikbaar heb en deze centrale dus zou moeten gaan aansturen (met een extern apparaat zoals een Roco MM, want de MS2 zal wel niet compatibel zijn?).
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 16 December 2017, 22:05:50 »

Wat ik hier lees is dat de ECOS niet met LocoNet werkt, maar uitsluitend met S88... Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #52 Gepost op: 16 December 2017, 23:58:19 »

Beste 1200Blauw,

Bij mij is de Ecos ook niet bekend als "Loconet" Centrale, maar ik kan me vergissen, dus even goed checken.

Ecos en Koploper, de Ecos en het CS1 zijn voor een gedeelte in een samenwerking tussen Esu en Märklin ontwikkeld, het CS1 heet na een ombouw tegenwoordig CS1R en is in de basis gelijk aan de Ecos 1 en wordt ook alleen door Esu geserviced.

De Ecos en de CS1R kunnen goed overweg met Koploper, Märklin is na de "scheiding" met Esu zijn eigen weg gegaan en heeft een ander systeem/taal gekozen voor de interface naar een computer, hiermee kan Koploper niet werken, en dat wordt door Koploper ook niet meer ontwikkelt.

Voor zo ver ik weet is de interface van de Ecos niet gewijzigd sinds de introductie, maar dat moeten een aantal Koploper gebruikers kunnen vertellen, er is een Koploper Forum.

De DR5000 lijkt het goed te doen, maar:

je loks moeten allemaal DCC kennen, anders rijden ze niet

terugmelders op massa detectie mag niet, er mag geen verbinding zijn tussen de S88 massa en de railmassa, dit is te ondervangen door terugmelders te gebruiken die een galvanische scheiding hebben tussen de detectie en de S88, Digikeijs, LDT en Rosoft hebben die.

ik dacht dat dat ook geldt voor Loconet terugmelders, maar daar moet iemand anders uitsluitsel over geven.

Groet, Anne W
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #53 Gepost op: 17 December 2017, 01:37:47 »

Technische gegevens Ecos: http://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/ecos-50210-zentrale/technische-daten/

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #54 Gepost op: 18 December 2017, 11:11:47 »

Beste 1200Blauw,

Op 30 december 2017 is er bij PiCommIT in Zwolle een open dag, een uitstekende gelegenheid om je kennis bij diverse mensen op te krikken.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #55 Gepost op: 18 December 2017, 14:14:25 »

Wat ik hier lees is dat de ECOS niet met LocoNet werkt, maar uitsluitend met S88... Undecided
Ah, dat had ik even gemist, dank! Ik zie inderdaad dat dat niet kan.

Beste 1200Blauw,

Op 30 december 2017 is er bij PiCommIT in Zwolle een open dag, een uitstekende gelegenheid om je kennis bij diverse mensen op te krikken.

Groet, Anne W

Ik heb iemand van PiCommit gesproken in Zutphen afgelopen weekend, evenals de mensen van Hobby in Praktijk. Ik heb niet direct gevraagd om combinaties van hardware, wel over oplossingsrichtingen. De door mij hierboven genoemde combinatie is overigens niet ter sprake geweest. Het is dus enorm opletten om niet de verkeerde combi te maken.
« Laatste verandering: 18 December 2017, 14:21:12 door 1200blauw » Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #56 Gepost op: 18 December 2017, 17:42:13 »

Beste 1200Blauw,

Desalniettemin blijft mijn advies om 30 december naar Zwolle te rijden, het verzamelen van veel informatie om de goede combi te kiezen is essentieel voor jou.

Je zou ook contact kunnen opnemen met Wim Ros van Rosoft, dan heb je een fabrikant van diverse digitale componenten en je hebt iemand die heel veel van Koploper weet.

Let op: hij heeft één "handvat" en dat is dat hij je ongezouten de waarheid zegt als jij iets doms doet.

Info op http://www.rosoft.biedmeer.nl/

Nee, ik heb geen aandelen, ik gebruik zijn producten niet, maar ik mag Wim wel, hij is gewoon recht door zee en hij weet enorm veel.

Groet, Anne W
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #57 Gepost op: 18 December 2017, 18:00:50 »

Kennis zit er zeker bij Wim. En ook ik gebruik naar volle tevredenheid zijn producten.

Laat je niet afleiden door zijn soms korte antwoorden. Hij antwoord datgene waar jij om vraagt.  Smiley
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #58 Gepost op: 18 December 2017, 18:30:30 »

Als de uitdrukking RTFM nog niet bedacht was, dan had hij dat alsnog wel gedaan.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #59 Gepost op: 25 December 2017, 09:00:01 »

Story of my life: de 30e staan er al andere zaken in de agenda met hogere prio...

Stel dat ik met Koploper zou beginnen om te proberen en later overstappen naar bv iTrain, zou dat impliceren dat ik ook ergens andere hardware moet aanschaffen, of kan de infra dan gelijk blijven?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
« vorige volgende »
Ga naar: