Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?  (gelezen 73276 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #60 Gepost op: 25 December 2017, 09:03:43 »

De hardware kan gelijk blijven. Smiley
Gelogd

mvg,
 Sander
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #61 Gepost op: 25 December 2017, 10:27:41 »

Alleen de Central Stations van Märklin kunnen niet met Koploper.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #62 Gepost op: 26 December 2017, 00:24:02 »

Heren, hartelijk dank. Eigenlijk is de CS niet echt in beeld vanwege de beperkingen met een PC.

Onder het mom van "één gek kan meer vragen dan 1.000 geleerden kunnen beantwoorden" (niet geschoten is altijd mis):
Hoe zit het met Railcom of Bidib? Is dat alleen voor DCC weggelegd, of is multiprotocol ook OK? Moet een loc een bijzondere decoder hebben om zich in één van beide aan te melden, of is iedere decoder geschikt? Het lijkt me geweldig gewoon een willekeurige loc op de baan te kwakken en direct op mijn computerscherm te zien wat het is en waar ik hem erop heb gezet.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #63 Gepost op: 26 December 2017, 00:54:08 »

Draadje over Railcom op dit forum: http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/wat-kan-railcom-wel-en-wat-kan-railcom-niet/

En ESU heeft er ook het nodige over te melden: http://www.esu.eu/suche/?tx_kesearch_pi1%5Bsword%5D=Railcom

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #64 Gepost op: 26 December 2017, 11:12:36 »

En op https://miniatuurwereldnederland.com/ vind je het e.e.a. over Bidib.

Groet, Anne W
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #65 Gepost op: 26 December 2017, 21:26:28 »

Heren dank zover. Ik heb alle links met interesse tot me genomen.

Hoe actueel is dit nog? Ik zie dat het draadje uit 2014 stamt. Er blijkt uit dat Railcom weliswaar interessant is, maar nog niet zoveel meerwaarde biedt. Hoe zit dat tegenwoordig?

Uit de links blijkt ook niet onomwonden of BiDiB alleen voor DCC is weggelegd. Op zich vind ik het een interessante ontwikkeling met veel potentieel, maar al mijn locs ombouwen naar DCC gaat me op dit moment te ver. Dat zou voor mij een reden zijn ervan af te zien. Natuurlijk altijd handig er bij de aanleg van de electronica wel rekening mee te houden, mocht er in de toekomst een mogelijkheid zijn alsnog in te stappen.

Koploper vs iTrain. Even open brainstorm, want ik ben er nog niet uit. De te volgen tactiek lijkt me nu eerst met Koploper beginnen, dat is immers gratis, en kijken of het me bevalt. Zo niet, dan stap ik over op iTrain dat naar ik aanneem volledig ondersteund wordt. Heeft iemand er wel eens problemen mee gehad waarbij echt met de leverancier contact moest worden gezocht? Hoe was dat? Problemen opgelost?
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #66 Gepost op: 26 December 2017, 21:40:43 »

Hoe actueel is dit nog? Ik zie dat het draadje uit 2014 stamt. Er blijkt uit dat Railcom weliswaar interessant is, maar nog niet zoveel meerwaarde biedt. Hoe zit dat tegenwoordig?

Ik heb alleen een testbaantje en dus - behalve dan van het gemak dat locs die met een met Railcom uitgevoerde decoder direct herkend worden - niet echt ervaring met het systeem.
Hopelijk zijn er anderen op dit forum die er geregeld mee werken en hun ervaringen willen delen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #67 Gepost op: 26 December 2017, 23:10:37 »

Beste 1200Blauw,

Je gedachtegang om eerst met Koploper aan de gang te gaan en daarna eventueel over te stappen op iTrain is een prima gedachtegang, het hangt helemaal van je "logisch denken kunnen" af of je inderdaad naar iTrain zult gaan, iTrain is wat intuïtiever om mee te werken denk ik.

Waar ik wel zeker van ben is dat beiden een actief Forum hebben, waarbij je "geholpen" wordt door zeer ervaren gebruikers, dus je komt er altijd uit, de kans dat je tegen iets oploopt wat de programma's niet kunnen is ontzettend klein bij Koploper en klein bij iTrain.

Contact met de leverancier is bij Koploper eigenlijk niet mogelijk, het is ook geen leverancier, het is iemand die zijn programma "ter beschikking" stelt, bij iTrain kun je de leverancier, Xander Berkhout, spreken op tentoonstellingen en hij is min of meer ook actief op het iTrain Forum.

Groet, Anne W
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 27 December 2017, 09:59:03 »

De kans dat je met de maker van koploper in contact zou moeten komen, is nul als je geen bijzondere combinatie hebt van computer en baanhardware. Als er al problemen zouden ontstaan die niet met hulp op het koploperforum of zo kunnen worden verholpen, ben je meestal niet de enige en tot nu toe zijn bugs altijd opgelost.
Bij itrain is die kans wat groter omdat je daar met een licentie werkt en bij problemen daarmee kun je alleen maar bij de maker terecht.
De kans dat je iets wilt, wat het programma nog niet kan, is bij koploper kleiner dan bij itrain. De kans dat het vervolgens voor je wordt ingebouwd is bij itrain waarschijnlijk groter dan bij koploper.

Of iets logisch en intuïtief is, is heel persoonlijk. Puur door intuïtie en de F1 toets heb ik mijn eerste baan in koploper gezet en ben op die manier vervolgens een redelijk gevorderd gebruiker van dat programma geworden. De handleiding heb ik ooit wel eens gedownload om te kijken hoe die eruit zag, maar niet van begin tot eind gelezen.
Op basis van diezelfde intuïtie loop ik hopeloos vast in itrain en heb daar echt de gedownloade handleiding nodig om vervolgens nog steeds niet goed te begrijpen waar ik mee bezig ben.
Anderen hebben juist een succesvolle overstap gemaakt van koploper naar itrain, omdat ze koploper niet snapten.

Maar wat je ook kiest, begin simpel, bijvoorbeeld een ovaal met wat wissels.
Voor koploper bestaat er een goede beginnershandleiding van Chris Burger, te downloaden op de www.pahasoft.nl
Voor itrain vermoed ik dat er ook zoiets bestaat, maar wat ik heb gevonden, zit achter een registratiemuur.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #69 Gepost op: 14 Januari 2018, 22:16:50 »

Inmiddels is er een stapje gezet in de goede richting. Ik ben de C-rails (schaduwstations) aan het doorslijpen om ze op massa-detectie voor te bereiden. Dat is een enorme K-klus (hele straten afbreken, doorslijpen en weer aanleggen) en niet erg bevredigend, maar wel noodzakelijk. Ook ben ik bezig de K-rails (in het zicht) beter aan elkaar te verbinden door een aantal raillassen te repareren of aan te brengen waar ze nog niet zaten. Alles is immers laatst grotendeels opnieuw aangelegd om de M-rails te vervangen. Volgende stap is het solderen van draden aan elke raillas van de K-rails. Bij mij is dat iedere 1,80m vanwege het gebruik van flexrails. Ik denk dat dat voldoende is. De fase is al volledig gedaan, want dat was ook in analoog bedrijf voorzien, alleen nog niet overal aangesloten. Voor Märklin wordt rood voor fase gebruikt en bruin voor 0, maar welke kleur is er voor massadetectie (of bezetmelding)? Ik zie verschillende kleuren bij mensen, maar is er een standaard?
Verder ben ik in een stroomversnelling terechtgekomen, omdat mijn MS2 initieel niet uit "Stop" komt. Terug naar fabrieksinstellingen helpt niet, ook niet het opnieuw opbouwen van het multiprotocol. Dit is al de tweede keer in korte tijd dat me dit gebeurt. De eerste keer leek de aanschaf van een nieuw aansluitkastje de oplossing, maar dat ga ik nu niet meer doen. Ik heb nu een ECoS2 aangeschaft, iets eerder dan gepland, maar wel een overwogen keuze. Ik heb inmiddels alle locs ingevoerd, met behulp van een eenvoudig M-rail programmeerspoortje. Wel grappig hoe verschillend de locs zich aanmelden. De MFX-locs melden zichzelf. Dat duurt wel een paar minuten per loc. Ik blijk twee locs te bezitten die Railcom aan boord hebben. Dat wordt ook netjes door de centrale herkend, vergelijkbaar met MFX. Ze melden zichzelf netjes aan in ongeveer dezelfde tijd. De rest, Motorola en DCC, moest handmatig worden ingevoerd (of ik heb een mogelijkheid nog niet ontdekt). Wel een leuk detail: ik had twee locs met hetzelfde adres, eentje DCC en de ander MFX. De DCC-loc had ik het eerst ingevoerd en de tweede werd herkend. Dat leverde geen conflict op. Ik kon ze op hetzelfde spoor onafhankelijk besturen. De ECoS heeft dus denk ik intern een ander adres voor de MFX-loc gekozen. Ik heb ook al ontdekt hoe ik de vier 2200's (met verschillende adressen) aan elkaar kan knopen voor multitractie (onder het adres van de eerste). Een erg aardig cadeautje vond ik dat het bijzonder eenvoudig was één van de locs achterstevoren mee te sturen, door eenvoudigweg zijn richting binnen de multitractie om te keren. Nu ga ik de wereld van de digitale centrale ontdekken. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van de tijd en de behoeften die ik heb. Voorlopig ben ik nog druk met slijpen, raillassen en solderen. Zodra dat klaar is (dat duurt nog wel even denk ik  Sad) ga ik een paar terugmelders aanschaffen en wat wissels digitaliseren. Dan wordt het tijd voor experimenteren. Het ontwerp van mijn baan leent zich er denk ik wel voor dat direct op de hoofdbaan te gaan doen, maar mocht de praktijk anders uitwijzen, dan kan ik dat plan nog wijzigen. Misschien kies ik er wel voor eerst de pendelbaan aan te pakken.
Welke bezetmelders zouden geschikt zijn? Is een S88 bezetmelder van Digikeijs betrouwbaar? Die lijken me namelijk geschikt en niet heel duur. Of zou ik beter voor S88's van ESU zelf kunnen gaan?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #70 Gepost op: 14 Januari 2018, 22:44:26 »

Dat laatste durf ik je niet in te adviseren daar ik alleen ervaring heb met LocoNet. Ik hoor goede geluiden over de Rosoft materialen, maar heb dus zelf geen ervaring.

Mooi dat je begonnen bent en positief bent over de eerste stappen. Ik heb i.i.g. geen spijt van de stap naar digitaal.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #71 Gepost op: 14 Januari 2018, 23:20:32 »

Beste 1200blauw,

Bij MFX spreek je niet van een decoderadres maar van een identiteit, het bijbehorende nummer kan wisselen, als je twee exact dezelfde loks aanmeldt krijgen ze een verschillend nummer.

Automatiseren leren altijd beginnen met een ovaal, dat mag op je hoofdbaan zijn, als het maar een ovaal is, de eventuele wissels handmatig in de goede stand zetten, dus in eerste instantie zonder wissels in je leerproces werken.

Groet, Anne W
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #72 Gepost op: 14 Januari 2018, 23:58:16 »

Ik blijf het roepen:

Maak een testovaal met inhaalspoor (=2wissels max)

Wanneer je dat inzichtelijk hebt en kan aansturen via de pc. Pas dan verder gaan. De rest is dan eenvoudiger.


De bezetmelders van de gerenomeerde merken zijn prima. Echter wat prijsverschillen.
Ik zelf zou gaan voor Rosoft bezet/terugmelders.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 15 Januari 2018, 10:31:15 »

Welke bezetmelders zouden geschikt zijn? Is een S88 bezetmelder van Digikeijs betrouwbaar? Die lijken me namelijk geschikt en niet heel duur. Of zou ik beter voor S88's van ESU zelf kunnen gaan?
De terugmelders van ESU zijn geen S88, maar een bussysteem, ECoSLink.
Daarmee flexibeler en waarschijnlijk betrouwbaarder dan S88-melders, maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.
Ik zou het verschil er in elk geval niet voor over hebben.
Net als Sander aangeeft, zou mijn keuze in jouw situatie ook de melders van Rosoft zijn.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #74 Gepost op: 15 Januari 2018, 10:56:04 »

Ik ga me oriënteren op RoSoft terugmelders.

Ik blijf het roepen:

Maak een testovaal met inhaalspoor (=2wissels max)

Wanneer je dat inzichtelijk hebt en kan aansturen via de pc. Pas dan verder gaan. De rest is dan eenvoudiger.

Goede raad moet je niet in de wind slaan, zeker niet als dat nogmaals wordt benadrukt. Eerst een testbaan dus, check Duim omhoog Betekent dus eerst twee wisseldecoders aanschaffen en een bezetmelder. Ook even een oplossing zoeken voor het probleem dat ik geen rechterwissels heb. Ik had de aanschaf van een PC of laptop nog even willen uitstellen, maar dat moet dan ook direct denk ik, anders heeft de testbaan niet zoveel zin.

Welke kleur draad gebruik ik voor de bedrading van de massadetectie? Is daar een standaard voor?
Gelogd
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Digitaal gaan of niet, en met welke spullen?
« vorige volgende »
Ga naar: