Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Blauwe Roco 2400 + Digikeijs printjes
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Blauwe Roco 2400 + Digikeijs printjes  (gelezen 56040 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Gepost op: 1 November 2015, 18:11:31 »

Op het moment ligt hier een blauwe 2400 op de werkbank.
Hier gaan Digikeijs verlichtingsprintjes in. Aangezien deze loc destijds met 2 frontseinen en 2 sluitseinen heeft rond gereden volstaan die printjes prima.

Echter, ik wil ook graag een rangeersein kunnen tonen. Dit wil echter niet met de opties die Digikeijs biedt, ik kom dan namelijk uit op een omgekeerd L-sein als front en 2 rode sluitseinen + rangeersein.
Nu had ik bedacht om gewoon 1 smd led van de print af te halen.

Probleem opgelost dacht ik zo,echter kan dit zo maar of zou ik dan de werking van de print om zeep helpen?
Iemand een idee?
Of word ik gewoon de eerste die het gaat proberen? Grin

Uiteindelijk moet ik toch nog een draad aanpassing doen aangezien ik de sluitseinen schakelbaar wil maken.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #1 Gepost op: 1 November 2015, 18:29:34 »

Plak je dat ledje toch af met tape? Doe ik ook wel eens bij Marklin loks tussen de cabines in dubbeltractie.

Mvg, Johan
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 1 November 2015, 19:05:42 »

Aangezien het rode ledje er pal naast zit wordt dat een lastig klusje en ben ik bang voor lichtlekkage.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #3 Gepost op: 1 November 2015, 19:38:17 »

Geen idee hoe de seinbeelden op een 2400 eruit horen te zien, maar in hoeverre is jouw gewenste seinbeeld anders dan wat in de handleiding staat? <link>.
Misschien dat er iets aan te foefelen valt aan de print zelf als de juiste LEDs erop zitten; gevalletje extra draadje met toegevoegde diodes/transistors of zo? Eventueel hi-res opnames van de print (voor/achter) en hoe de uitgangen naar de decoder bedraad worden en we puzzelen verder Wink
Gelogd

NI
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 1 November 2015, 20:35:29 »

Stukje uit de gebruiksaanwijzing geknipt:



Zoals je ziet kan je diverse seinbeelden uitbeelden. Op de print zitten 3 eilanden die je moet doorverbinden afhankelijk van welk seinbeeld je wilt tonen.

De blauwe 2400 had in werkelijkheid, 2 front-, 2 sluit- en rangeerseinen.
Zoals je kan zien in bovenstaand schema kan je niet kiezen voor al deze opties tegelijk. Aangezien je voor 2 front en 2 sluitseinen niks hoeft door te verbinden. Echter voor het rangeersein moet je 1 en 2 doorverbinden. Verbind je echter 1 en 2 door dan krijg je automatisch het omgekeerde L-sein als frontsein.

En daar zit hem nu mijn vraag, ik hoef dat derde frontsein (rechts bovenin naast het sluitsein) dus niet. Zou ik nu die LED van de print af kunnen halen of veranderd dan de werking van de gehele print?

M.i. veranderd er niks, want volgens mij wordt die LED gewoon aangestuurd en staat ie in serie met 1 van de weerstanden. Eraf halen zou gewoon een los contact betekenen, niks ernstigs, aangezien het rangeersein altijd onderin wordt getoond.
Is mijn redenering juist? En daarvoor moet je het schema zeker weten om dat met zekerheid te kunnen zeggen?

mvg,
Sander

Gelogd

mvg,
 Sander
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #5 Gepost op: 1 November 2015, 21:18:17 »

Schilder je het ledje goed zwart.

Mvg, Johan
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 1 November 2015, 21:44:59 »

Ik heb ze er gewoon afgehaald. Dat werkt kan ik melden  Grin
Een en ander nagemeten op de printen en tot de conclusie gekomen dat ze er gewoon afkunnen.

Ook geen doorschijnen of dergelijke meer, ziet er perfect uit zo.

Nu verder met printen inbouwen, wordt toch weer een extra functie uitgang creëren vrees ik.
Op groen komt het rangeersein.
Op paars schakelbare sluitseinen aan 1 kant.
Nu nog een functie uitgang creëren voor de sluitseinen aan de andere kant.

mvg,
Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #7 Gepost op: 3 November 2015, 20:18:38 »

Ik vermoed een truukje met diodes en/of weerstanden, maar dan zou ik het schema moeten zien. De 1+2 en 3 doorverbindingen doen iets met de LEDs en de schakeldraden; "3" voegt het 3e frontsein aan de "gele LEDs" aansluiting toe maar ook naar de rangeersein aanslutigen. "1+2" halen iets creatiefs uit voor de gele LED bovenin en de rangersein aansluiting.

Misschien dat er iets te bedenken is zonder het verwijderen van de LED, maar voorlopig is voor jou het verwijderen al de oplossing. Vraagt inderdaad om een decoder met meerde uitgangen, ik vermoed 4 stuks om voor en achter te schakelen (en misschien handig function-mapping)...

Suc6  Duim omhoog
Gelogd

NI
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #8 Gepost op: 9 Maart 2016, 22:06:43 »

Zondag heb ik de beschikking over de eerste locversterker printjes. Deze zullen dan ook ingebouwd gaan worden in deze loc.

Daarmee zal ik dit projectje ook af kunnen maken.
Wordt vervolgd.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #9 Gepost op: 15 Maart 2016, 17:41:38 »

Aan het stoeien met de printjes.

Echter, ik krijg ze niet werkend. Zo ver ik kan meten en zien zijn de printjes goed.
Vermoeden is dat de decoder de functies niet schakelt om een of andere vage reden, aangezien ik geen veranderingen zie wanneer ik de boel meet.
Tevens de decoder uitgewisseld voor een andere, en daar hetzelfde resultaat.

Nog even verder zoeken dus....
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #10 Gepost op: 15 Maart 2016, 17:52:47 »

En gevonden!!!!!  Grin Duim omhoog

Na een waslijst aan veranderingen in CV's heb ik alle uitgangen nu werkend, en kan ik zeggen dat de printjes werken!!

Super blij mee!!!

Foto's en Filmpje komt zsm!
Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Maart 2016, 18:19:34 »

En de gewijzigde cv's graag....
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #12 Gepost op: 15 Maart 2016, 18:24:19 »

Komt allemaal  Wink

Ik ben nog wat dingen aan het om mappen. Zodat het allemaal wat logischer zal schakelen.
Zodra ik dat compleet heb zal ik de lijst met veranderingen hier en/of in de wiki posten.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #13 Gepost op: 15 Maart 2016, 19:42:03 »

Met onderstaande CV's maak je de F3 en F4 actief. (heb je decoders met meerdere functies dan zullen deze getallen anders zijn, (namelijk groter!))
CV21  =  15
CV22  =   1

Met de onderstaande CV's verander ik de lichtsterkte van de uitgangen F2, F3 en F4.
CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV286 =  15
CV294 =  15
CV302 =  20

Met onderstaande CV's verander ik het volgende. F3 laat ik vervallen. De functie van F3 wordt overgenomen door F2 afhankelijk van de rijrichting.

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV394 =  16
CV428 =   0
CV444 =   0
CV458 =  32
CV460 =   0
CV474 =  32
CV476 =   0

Losse loc
Wanneer ik nu de verlichting F0 (frontseinen) aanzet branden alleen de frontseinen lange huif.
Voeg ik F2 toe dan branden de sluitseinen van de korte huif.
Verander ik nu de rijrichting dan branden de frontseinen op de korte huif, aan de lange huif branden nu de sluitseinen.

Loc met wagens
Ik koppel een aantal wagens aan de loc, in het echt dienen dan de sluitseinen uitgeschakeld te worden.
Doordat ik nu F2 bedien gaan de sluitlichten uit.

Rangeren
Ik schakel F0 en F2 uit en schakel F1 in, de rangeerseinen aan weerszijden gaan branden.

Cabine verlichting
Ik heb in de cabine 2 LED's gebouwd, deze schakel ik met F4.


Met deze CV's heb ik echter de rangeersnelheid welke standaard bij de Locpilot V4 op F3 zit om zeep geholpen evenals de uitschakeling van de optrek/afrem vertraging van F4.
Ik gebruik deze presets namelijk nooit.
« Laatste verandering: 15 Maart 2016, 20:29:50 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 15 Maart 2016, 20:20:53 »

 Duim omhoog

LokPilot 4.0 toch?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Blauwe Roco 2400 + Digikeijs printjes
« vorige volgende »
Ga naar: