Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Blauwe Roco 2400 + Digikeijs printjes
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Blauwe Roco 2400 + Digikeijs printjes  (gelezen 43414 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1753


« Antwoord #15 Gepost op: 15 Maart 2016, 21:30:06 »

Ja, Locpilot V4 DCC.

Gelogd

mvg,
 Sander
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 173


Busje rijden...


« Antwoord #16 Gepost op: 17 Maart 2016, 08:58:21 »

Heb je nog foto's van de ombouw? Ben benieuwd waar je het printje hebt gelaten Grin
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1753


« Antwoord #17 Gepost op: 17 Maart 2016, 10:54:54 »

Ik zal vanavond even kijken of ik daar een foto van heb gemaakt. De meeste ruimte in de Roco 2400 heb je daar waar de decoder moet komen en in de cabine.

Het printje ligt dan ook keurig in de cabine.
« Laatste verandering: 17 Maart 2016, 18:20:06 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1753


« Antwoord #18 Gepost op: 17 Maart 2016, 18:20:45 »

Ik ben glad vergeten een foto te maken van het ingebouwde printje.

Bij een volgende loc zal ik uitgebreider fotograferen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1753


« Antwoord #19 Gepost op: 27 Maart 2016, 01:21:38 »

Met onderstaande CV's maak je de F3 en F4 actief. (heb je decoders met meerdere functies dan zullen deze getallen anders zijn, (namelijk groter!))
CV21  =  15
CV22  =   1

Met de onderstaande CV's verander ik de lichtsterkte van de uitgangen F2, F3 en F4.
CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV286 =  15
CV294 =  15
CV302 =  20

Met onderstaande CV's verander ik het volgende. F3 laat ik vervallen. De functie van F3 wordt overgenomen door F2 afhankelijk van de rijrichting.

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV394 =  16
CV428 =   0
CV444 =   0
CV458 =  32
CV460 =   0
CV474 =  32
CV476 =   0

Losse loc
Wanneer ik nu de verlichting F0 (frontseinen) aanzet branden alleen de frontseinen lange huif.
Voeg ik F2 toe dan branden de sluitseinen van de korte huif.
Verander ik nu de rijrichting dan branden de frontseinen op de korte huif, aan de lange huif branden nu de sluitseinen.

Loc met wagens
Ik koppel een aantal wagens aan de loc, in het echt dienen dan de sluitseinen uitgeschakeld te worden.
Doordat ik nu F2 bedien gaan de sluitlichten uit.

Rangeren
Ik schakel F0 en F2 uit en schakel F1 in, de rangeerseinen aan weerszijden gaan branden.

Cabine verlichting
Ik heb in de cabine 2 LED's gebouwd, deze schakel ik met F4.


Met deze CV's heb ik echter de rangeersnelheid welke standaard bij de Locpilot V4 op F3 zit om zeep geholpen evenals de uitschakeling van de optrek/afrem vertraging van F4.
Ik gebruik deze presets namelijk nooit.

Heb F4 verschoven naar F3.
CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV426 =  32
CV442 =  32
CV458 =   0
CV474 =   0

Vond ik logischer.
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1753


« Antwoord #20 Gepost op: 27 Maart 2016, 01:46:43 »

Vervolgens nog een aanpassing gemaakt aan de hand van Jakop's opmerking uit een ander draadje dat wanneer ie Rangeersein schakelt, hij eerst frontsein en sluitsein uit moest schakelen.

Bij het programmeren van de volgende CV's is dat opgelost.

CV321= 148
CV337= 152
CV385= 132
CV401= 136

Hoe je dat doet? Zie hier een screendump van de Lokprogrammer software welke ik daarvoor gebruik.
(en bij deze heb ik hulp gehad van RuudNS)



En nu ik dit allemaal opschrijf is er wellicht ook nog wel een ander trucje mogelijk.....

Ik kom er wederom op terug!
« Laatste verandering: 27 Maart 2016, 02:00:48 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6407


232*


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 27 Maart 2016, 10:07:04 »

Deze tabel in de programmer is voor mij nog steeds niet helemaal helder...

Er staat Forward not F1, F2 >> Aux 3

Moet ik dat lezen als: wanneer F1 en F2 uit zijn bij voorwaars rijden, gaat Aux 3 aan?

En dan Reverse not F1, F2 >> Aux 2 [1]

Is dat dan: wanneer F1 en F2 uit zijn bij achteruit rijden, gaat Aux 2 aan?

Overigens weet ik ook niet wat het verschil is met of zonder die [1] er achter....

RuudNS heeft het helemaal in de smiezen, dat had ik wel begrepen. Voor mij is het nog redelijk vaag allemaal helaas....
« Laatste verandering: 27 Maart 2016, 13:13:40 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1753


« Antwoord #22 Gepost op: 27 Maart 2016, 12:08:16 »

Het werkt anders dan dat je in eerste instantie denkt.

Ik zal proberen het uit te leggen komende dagen.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6008


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 27 Maart 2016, 13:23:21 »

Jakop,

Je moet het als een logische vergelijking zien.
Aan de ene kant heb je variabelen die waar (on) of onwaar (off/not) kunnen zijn.
Die variabelen zijn de functietoetsen op je centrale, dus F0 t/m F28, zover je centrale kan aansturen.
Daarnaast heb je nog twee bijzondere variabelen, de rijrichting (direction: forward of reverse) en rijdt de loc (driving: drive of stop). En tenslotte heb je ook nog de mogelijkheid voor vijf sensoren.
Bij de conditions ga je die variabelen checken. Daarbij heb je voor iedere variabele steeds drie mogelijkheden: de hierboven genoemde twee waarden en als derde nog ignore, ofwel negeer de variabele. Het maakt dan niet uit wat er staat.
Dus in dit voorbeeld "Forward, not F1, F2" moet er iets gebeuren als de rijrichting vooruit staat, F1 uit is en F2 aan is. Alle andere variabelen worden genegeerd. Dus er wordt niet gekeken of de loc rijdt of stilstaat, er wordt niet gekeken of F0 aan of uit is en ook niet of bijvoorbeeld F7 of F23 aan of uit zijn.
Bij Forward, not F1, F2 >> Aux 3 zal derhalve als de rijrichting vooruit staat, F1 uit is en F2 aan is, uitgang Aux 3 worden aangestuurd. Ongeacht wat je nog meer voor knopjes hebt ingedrukt, of de loc wel of niet rijdt en wat eventuele sensors doen.

Die [1] is van toepassing bij de lichtuitgangen voor en achter en bij Aux 1 en 2. Die vier uitgangen kunnen op twee manieren geconfigureerd worden, die je allebei kunt kiezen. Bijvoorbeeld wel of niet knipperend. De ene configuratie krijgt een [1], de andere een [2].
Alle andere uitgangen kunnen maar op een manier geconfigureerd worden, je moet dan dus bij het programmeren kiezen of je de uitgang knipperend wilt hebben of niet.

Ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is.

Groet, Huub
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6407


232*


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 27 Maart 2016, 13:54:01 »

Die [1] is van toepassing bij de lichtuitgangen voor en achter en bij Aux 1 en 2. Die vier uitgangen kunnen op twee manieren geconfigureerd worden....

Ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is.


Dat laatste is het zeker... Het is me nog niet helemaal helder. Laat ik nog even sudderen.

Bovenstaande begrijp ik niet. Lichtuitgangen voor en achter (zijn er 2....toch?) en dan ga je verder met 'die vier uitgangen...'    Huh?

Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6008


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 27 Maart 2016, 14:02:20 »

Lichtuitgangen zijn er inderdaad twee, dan komen Aux 1 en 2 er nog bij.
Dus
1. Voor
2. Achter
3. Aux 1
4. Aux 2

Kom je op vier uitgangen.

Overigens is verreweg de simpelste oplossing om Deutsche Bundesbahn te gaan rijden.
Dan hoef je je in de meeste gevallen helemaal niet druk te maken over frontseinen, die waren dan gewoon uit.  Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6407


232*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 27 Maart 2016, 14:06:58 »

Wanneer dan?  Huh?

Overigens is het redelijk ingewikkeld om met NL materieel Deutsche Bundesbahn te gaan rijden  Grin

Lezen is ook een vak merk ik weer..  Embarrassed
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6008


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 27 Maart 2016, 14:17:58 »

Wanneer dan de frontseinen wel werden gebruikt?
Frontseinen zijn een nachtsein, in elk geval in Duitsland. En behoudens uitzonderingen hoefden die overdag dus ook niet te branden. Uitzonderingen waren bijvoorbeeld tunnelrijke trajecten en stuurstandrijtuigen.
Inmiddels zijn de uitzonderingen eerder regel geworden (of de regels veranderd) en zie je in Duitsland ook overdag (vrijwel) altijd frontseinen branden. Jammer, want het maakt het voor de modelspoorder een stuk ingewikkelder.

Gelogd
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6407


232*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 27 Maart 2016, 14:24:19 »

OK....dat wist ik niet. Ik nam eigenlijk aan dat die in D ook altijd moesten branden.

Dan deden ze m.i. wel erg moeilijk tegen de NS om hun destijds het derde frontsein te verplichten op grensbaanvakken. Had de NS ook alleen bij licht kunnen rijden  Cheesy
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1753


« Antwoord #29 Gepost op: 28 Maart 2016, 17:23:42 »

Citaat
Deze tabel in de programmer is voor mij nog steeds niet helemaal helder...

Er staat Forward not F1, F2 >> Aux 3

Moet ik dat lezen als: wanneer F1 en F2 uit zijn bij voorwaars rijden, gaat Aux 3 aan?

Nee, dit moet je niet zo lezen.

Het is dus niet zo dat wanneer AUX3 aangaat (geschakeld door welke F-toets dan ook), de loc "voorwaarts" gaat rijden, "F1 UIT" gaat en "F2 AAN" gaat. Zo interpreteerde ik het eerst ook, maar wanneer ik dat soort dingen ging programmeren gebeurde er hele andere dingen. Ik ging toen kijken of ik kon analyseren wat er gebeurde en aan de hand daarvan zag ik pas hoe ik het gebeuren moest interpreteren.

Ik plak het even in een aantal stukken.

- Forward (voorwaarts)
- notF1 (=F1 UIT)
- F2 (=F2 AAN)
- Aux 3

Je moet het zo lezen:
"Aux3" mag pas AAN gaan wanneer bij "voorwaarts" "F1 UIT" is en "F2 AAN".

Je stelt een aantal voorwaarden op wanneer iets pas mag gebeuren.


« Laatste verandering: 28 Maart 2016, 18:42:58 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Blauwe Roco 2400 + Digikeijs printjes
« vorige volgende »
Ga naar: