Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: blokken  (gelezen 33238 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
arie
Newbie

Offline Offline

Berichten: 1


« Gepost op: 2 Februari 2016, 11:08:10 »

Ik begin net met deze hobby weet er dus niet veel van en alles op internet is nogal eens verwarrend,  mijn vraag is, ik heb de rails gelegd ga deze dus in blokken verdelen die ik aan sluit op een digirails 4088ln moeten er nu 2 of 1 melder per blok koploper zegt 2 maar  schema van 4088ln laat er 1 zien.
Gr
Arie
 
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 2 Februari 2016, 11:17:12 »

Hoi Arie,

Welkom op Modelspoorwijzer  Duim omhoog

Ik dacht wel dat het met 1 kan, maar met 2 is beter heb ik begrepen en heb ik dat dus zelf ook gedaan.
Als je aan het begin van het blok een melder hebt en vlak voor het einde, 'weet' koploper wanneer je trein in het blok arriveert en als hij moet stoppen zal hij daar aan beginnen als de 2e melder gemaakt wordt. Als e.a. goed is gemaakt en ingevuld in Koploper, zal je trein mooi aan het einde van het blok stoppen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Rob
Newbie

Offline Offline

Berichten: 23



WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 15 Mei 2016, 11:03:20 »

Als beginner is een goed blok lastig te maken, voor al het invoeren van de gegevens.
Gelogd
Anne W
Full Member

Offline Offline

Berichten: 119


« Antwoord #3 Gepost op: 15 Mei 2016, 11:22:45 »

Beste Arie,

Bij sporen die in één richting bereden worden zijn twee melders genoeg, één binnenkomst/remmelder en één stopmelder.

Bij sporen die in twee richtingen bereden worden zijn drie melders beter, aan de einden kortere melders die dienen als binnenkomst of stopmelder (afhankelijk van de rijrichting) en voor beide rijrichtingen een langere gemeenschappelijke remmelder.

Bij iTrain is er nu een "beweging" gaande waarbij één melder per blok voldoende is, echter ze bevelen aan om er meerdere te maken, dan is de controle beter.

Groet, Anne W
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 15 Mei 2016, 11:30:05 »

In koploper is de derde melder ook bij tweerichtingsverkeer vrij nutteloos.
Heeft eigenlijk alleen zin als je met volledig gedetecteerde treinen wilt rijden of als je in een blok een alternatieve stopplaats wilt hebben, dat met een virtuele melder soms wat lastig te realiseren is.
Eén melder per blok kan ook in koploper, maar dan moet je wel heel erg vertrouwen op de betrouwbaarheid van (de stroomafname van) je locs.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #5 Gepost op: 15 Mei 2016, 11:55:53 »

In koploper is de derde melder ook bij tweerichtingsverkeer vrij nutteloos.

Oneens, je kunt in koploper per melder aangeven of de trein daar moet beginnen met remmen of niet.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:02:30 »

Ben ik met je eens Servé maar dan gebruik je de extra melder voor een uitgebreidere functie.
Het remmen en stoppen is prima te leren en te maken met 2 melders per blok.

Minimum is 2 melders per blok.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:04:49 »

Standaard bepaalt koploper zelf waar begonnen moet worden met remmen (proces leren remmen).
Als je daar om wat voor reden dan ook van af wilt wijken, kun je zelf een rempunt opgeven, maar dat hoeft geen fysieke melder te zijn, een virtuele melder is voor dat doel goed genoeg.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:19:51 »

Dat kan ik door ervaring onderschrijven.
In Waldijk stoppen de 2, 4, 6 baks en lange treinen op 4 verschillende plaatsen en ik heb 2 fysieke stopmelders. De andere 2 gaat via virtuele melders  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:27:09 »

Even voor mij als Koploper-dummie: waarom dan niet via 4 virtuele melders?
Dat is toch veel goedkoper? Waarom is sommige gevallen fysieke melders en in andere gevallen virtuele?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:33:15 »

Bij een virtuele melder wordt er vanaf een fysieke melder gerekend hoelang een trein erover doet tot hij x cm verder is.
Op zich is dat rekenen meestal geen probleem, maar door vuiligheid e.d. kan je trein in die tijd een andere afstand afleggen dan het besturingsprogramma denkt.
Als een trein dan te vroeg tot stilstand komt, loop je het risico dat aan de achterkant de trein nog niet ver genoeg is.
Hoe groter de x (dus hoe verder van een fysieke melder) hoe groter het risico op een mismatch wordt.
Als dat geen bezwaar is, kun je prima met virtuele melders uit de voeten, als het wel wat kritischer wordt, moet je je toevlucht zoeken in fysieke melders. Daar zit overigens geen wezenlijk verschil tussen Koploper, I-Train of andere programma's die met virtuele melders kunnen werken. Het is een probleem van je baan en treinen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:36:32 »

Oké, dus veiligheidshalve zou je met zoveel mogelijk fysieke melders moeten werken en virtuele melders zijn vooral geschikt voor korte afstanden.
Zeg ik het zo goed?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:37:25 »

In mijn geval had ik 2 fysieke melders gemaakt onder het motto één voor lange en één voor kortere treinen.
Later, toen Koploper al even het spul stuurde hier, leek het me mooier om volgens werelijkheid de treinen al naar gelang hun lengte op de 'juiste' plaats te laten stoppen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:41:13 »

Verder gebruik ik virtuele melders om voorgaande blokken eerder vrij te geven. Ik heb een paar blokken van 5-6 meter, terwijl de langste trein 2,5 meter is. Als je het vorige blok dan laat vrijkomen door de stopmelder van dat lange blok, duurt dat dus vrij lang en is dat vorige blok 'voor niets' nog bezet.
Hier heb ik virtuele melders in dat lange blok geplaatst die na zeg maar 2,6 meter na de inrijmelder zitten en dan het vorige blok vrijgeven.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 15 Mei 2016, 12:43:54 »

Ik zou altijd een fysieke melder gebruiken om aan te geven dat een blok bereikt is en om het punt aan te geven waar aan het einde van een blok gestopt moet worden (behalve bij heel korte blokken en lage snelheden). Voor alle andere opties, zou ik virtuele melders gebruiken.
Maar het kan ook anders.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: blokken
« vorige volgende »
Ga naar: