Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: digitaal voor dummies/ aansluiten wissel.
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: digitaal voor dummies/ aansluiten wissel.  (gelezen 32332 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Gepost op: 8 December 2013, 17:32:23 »

Ik heb een Roco wissel en die wil ik aansturen met mijn Roco Multi Maus. Ik lees veel over het mooi omzetten van de wissels door Servo's en die wil ik dan ook gebruiken.

Wat heb ik nodig en hoe sluit ik het aan Huh?

Jeffrey
« Laatste verandering: 8 December 2013, 18:41:55 door Jefftrack » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 8 December 2013, 18:10:25 »

Jeffrey,

Je kan gebruik maken van de Digirails DR4024. Dat is een decoder voor de aansturing van 4 servomotoren welke je gebruikt voor het omzetten van je wisseltongen.
Ideaal wanneer je meerdere wissels bij elkaar hebt zitten (wisselstraat).

Heb je wat los liggende wissels dan kan je eens kijken naar de volgende decoder:
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-3939555/ServoSwitch-met-Servo.html

Beide zijn snel en simpel aan te sluiten en/of te programmeren. Worden geleverd met Servomotoren.

Daar ikzelf ook heb lopen zoeken naar informatie kom ik op bovenstaand advies. Dit waren voor mij de beste opties.

mvg,
 Sander

Gelogd

mvg,
 Sander
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #2 Gepost op: 9 December 2013, 13:40:07 »


Ok dit is duidelijk al kom ik er bij het lezen van de handleiding er niet uit hoe je moet programmeren maar dat komt omdat het puur theoretisch is en ik het spul niet zelf voor mijn neus heb liggen.

Wat is het verschil tussen beide.... Huh? puur dat de Rosoft er een aanstuurt en de Digirails er vier  kan aansturen Huh?

Zijn de beide leveranciers aanwezig op de NMD in Januari Huh?

Jeffrey
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #3 Gepost op: 9 December 2013, 14:03:28 »

Jeffrey,

In principe is dat het grote verschil. De ene is voor 4 servo's, de andere voor 1.
In praktijk zal er ook wat instelmogelijkheden betreft nog wel wat verschil zijn.
Zo is de versie van rosoft direct klaar voor puntstuk polarisatie, en heeft de digirails versie daar nog een hulp schakeling voor nodig.

rosoft staat normaal niet op beursen, al was die op eurospoor dit jaar wel aanwezig met een stand.
De Digitrails is bij de betere modelspoorzaak gewoon te verkrijgen. Zeker op beurzen zijn er altijd wel handelaren die ze te koop hebben. Wel even opletten, zijn 2 versies, puur de decoder, moet je zelf nog op zoek naar servo's, ook wel weer genoeg te vinden. Maar je hebt ook een complete set, decoder plus 4 servo's.
Zeker als je er mee wilt beginnen, en niet al te handig bent wel een mooie set. Weet je zeker dat je alles in 1 keer hebt wat je nodig hebt.

En wat dat programmeren betreft. Even wachten tot je alles hebt liggen dan gewoon stap voor stap uitvoeren, dan zie je ook echt wat er gebeurd, is een stuk makkelijker dan iets lezen zonder dat je het echt voor je ziet.

Groet,
Roelco

Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 9 December 2013, 14:23:46 »

Jeffrey,

Rosoft was alleen op Eurospoor dit jaar. Geen idee of Wim ook andere evenementen gaat doen.
Roelco heeft al aangegeven wat het wezenlijke verschil is.

Je kan ook prima een combinatie van beide gebruiken als je dat zou willen.

Mijn motivatie om voor de Rosofts te gaan is het feit dat ik per decoder 1 wissel aanstuur. Is de decoder om wat voor een reden dan ook defect, kan ik altijd de overige wissels blijven gebruiken. Tevens heb ik op mijn modules niet altijd 4 wissels liggen. Zou ik 4-voudige wisseldecoders eronder hangen dan heb ik altijd uitgangen over, welke me wel geld kosten! Echter zou je er voor kunnen kiezen om dan extra bedrading van bak naar bak te brengen maar juist mijn elektrische verbindingen wil ik zo simpel mogelijk houden. Mocht er dan storing zijn dan weet ik bijna precies waar het zit. Het zit dan in 1 bak en hoef ik alleen rond en in die bak te meten en niet al mijn bedrading, verbindingen enz na te lopen.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #5 Gepost op: 9 December 2013, 17:17:45 »

Nadeel van de Rosoft vind ik dan weer de open plaat.... zonder behuizing dat het weer kwetsbaarder maakt. Maar dat zal wellicht te verhelpen zijn.

Jeffrey
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 9 December 2013, 17:46:45 »

Je hangt het onder je baan en je hoeft er niet meer bij lijkt mij.
Of daar dan een behuizing omheen zit of niet zou mij weinig uitmaken eigenlijk

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #7 Gepost op: 9 December 2013, 18:34:50 »

Let maar op als je met je modules op stap gaat..... Wink Cheesy

Jeffrey
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #8 Gepost op: 9 December 2013, 19:55:48 »

Heb zelf ook veel open modules onder de baan hangen, Heb er weinig problemen mee. Voordeel is zelfs dat je wat makkelijker een onderdeel kunt vervangen als nodig is.

Wel gebruik ik allemaal decoders met 4 uitgangen. Heb dan ook niet alles als module, dus dat probleem van module overgangen heb ik niet echt. Iets langere draden is in dat geval niet z'n probleem.
En je hebt dan misschien niet altijd 4 wissels in de buurt, pas ook eentje op een decoder gezet, zit daar helemaal zielig alleen. Maar ja, moeten nog wel weer armseinen in de buurt komen, dus die servo uitgangen gebruik ik toch wel. En als ik kijk naar de prijs, 20 euro voor 4 uitgangen. 2.5 euro voor lossen servo's er bij is dus 30 euro voor 4. is 7.5 per stuk. Dan ben ik als ik er maar 2 van gebruik toch goedkoper uit dan 1 van rosoft.
(servo's zijn tegenwoordig geloof ik 3 euro stuk. )

Maar als je echt met modules werkt is het wel handig om alles per module te houden.

Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #9 Gepost op: 9 December 2013, 20:57:02 »

Roelco,

20 euro voor 4 uitgangen? Welke zijn dat?

Er zijn aardig wat verschillen wat servo's betreft. Die heb je inderdaad spotgoedkoop. Maar over het algemeen zit er ook rommel tussen, en daar is de prijs ook altijd naar zeg ik dan maar  Smiley

Verder weet ik dat Rosoft een goede service heeft. Dat werkt voor mij in het voordeel.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #10 Gepost op: 9 December 2013, 23:31:26 »

Van digirails Smiley
En de servo's zit veel verschil tussen, maar heb er nu een 8 X 4 onder de tafel hangen, en eigenlijk zijn ze allemaal goed, De eerste serie van Conrad, later via rcgeko, die heeft ze goedkoper, maar zijn zelfde types.
 
Wel zitten ze tot dus ver allemaal op Uhlenbrock decoders, en die waren wel duurder Smiley
Heb intussen wel 2 van digirails liggen, maar nog niet zo ver gekomen om die aan te sluiten.
En heb nog verschillende servo's liggen, dus daar kan ik nog wel even mee vooruit.

Groet,
Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #11 Gepost op: 9 December 2013, 23:57:50 »

Welk type van digirails is dat?

Goedkoopste die ik kan vinden is bij MTE is 45 euro.

Mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #12 Gepost op: 10 December 2013, 08:34:12 »

De DR4024, is dezelfde als die van 45 euro? ( dat is, 46.95 )
alleen dan is het dus met een box met servo's. Maar je kunt hem ook los krijgen zonder servo's En bij de introductie van dit type werden ze voor 19.95 aangeboden. En later heb ik er op een beurs in houten nog eens 1 gekocht voor die 19.95. Volgens mij de laatste beurs ook nog voor die prijs zien liggen.

En dan koop je de servo's los bij rcgekko in Harderwijk voor op dit moment 3.00 euro stuk.
4 X 3 is 12 Decoder is nu 25 euro is 37 bij elkaar. Maar als je de decoder op een beurs nog weer voor 20 kunt vinden kom je op 32 euro uit. Krijg je bij de servo's nog wel wat verzendkosten bij als je niet in de buurt woont, dus dan moet je er niet 1 bestellen, maar gelijk wat extra zodat de extra kosten te overzien blijven. Maar een beetje station gaan er zo een 20 in, zeker als je ook nog met armseinen gaat werken.

En ze hebben daar ook mooie kleine servo's. Heb ik er vorige keer ook wat van mee besteld voor projecten met bewegende onderdelen. In een wagen inbouwen zodat de deur open en dicht gaat b.v. Maar dat project ligt nog op de schappen.

Roelco

Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #13 Gepost op: 10 December 2013, 08:40:21 »

Ik zag dat je bij Digirail ook verleng kabels kan aanschaffen en daardoor ook module grens overschrijdend kan werken door na het opstelling de servo's aan te sluiten. Of verliest de decoder dan zijn instellingen Huh?

Jeffrey
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #14 Gepost op: 10 December 2013, 10:29:37 »

Nee, verliest die niet. Kabels zijn op zich ook zelf te maken op de benodigde lengte als je beetje handig bent.

Is natuurlijk wel weer extra werk als je de modules aan elkaar moet koppelen. Niet z'n probleem als je dat zelfde doet, maar als je zeer regelmatig naar een beurs gaat en je moet elke keer die servo's weer aansluiten, welke ook weer op welke, ... Dan kan het wel eens handiger zijn het allemaal netjes per module te houden.

Roelco
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: digitaal voor dummies/ aansluiten wissel.
« vorige volgende »
Ga naar: