proefabonnement modelspoor en spoorwegentijdschrift Railhobby

Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: CD motortjes temmen.  (gelezen 30862 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Gepost op: 7 Januari 2016, 13:39:33 »

Citaat
Overigens helpt het weleens om op beide draden naar de motor een diode te zetten of meerdere diodes in serie, dan hoef je de decoder niet zo ver te knijpen.
Die cd motortjes lopen op rond de vijf volt



Deze motortjes uit een CD/DVDspeler heb ik nog liggen. Geen idee of deze bruikbaar zijn middels de "diode-truc". Mij werd door een deskundige, elders, al eens gemeld dat dit echt niet kon... Second Opinion gevraagd.
« Laatste verandering: 7 Januari 2016, 21:50:18 door Romar » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1441


« Antwoord #1 Gepost op: 7 Januari 2016, 14:17:03 »

Wat was de reden dat het niet zou kunnen dan?
Gelogd

mvg,
 Sander
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 168


Busje rijden...


« Antwoord #2 Gepost op: 7 Januari 2016, 14:25:54 »

Alle drie de motoren werken op slechts 5,9 Volt... Deze werken dus niet op 12V. Daarvoor zou je 12 - 5,9 = 6,1    6,1 / 0,6 = 10,2 = 10 diodes per rijrichting, dus 20 diodes in totaal voor moeten zetten om deze op  op 12V te laten rijden. Op dat moment rijdt deze bij 12V op topsnelheid, dus zul je er nog een paar voor moeten zetten om deze te begrenzen.

Ik denk dat je beter een 12V-versie kunt zoeken Wink
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4014


199*


« Antwoord #3 Gepost op: 7 Januari 2016, 14:28:12 »

Je kan ook de decoder 'knijpen' met CV5 natuurlijk, maar met een paar diodes er tussen hoeft dat wat minder
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 168


Busje rijden...


« Antwoord #4 Gepost op: 7 Januari 2016, 14:30:40 »

Dat "knijpen" werkt met PWM. Hij krijgt dus wel nog steeds de volle 12 / 18V over zich, alleen dan in korte pulsjes. Lijkt mij dat-ie dat ook niet fijn vindt...
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4014


199*


« Antwoord #5 Gepost op: 7 Januari 2016, 14:50:13 »

Werkt dat zo? Geen idee hoor...
Ik heb wel Faulhabers lopen, die 0-6 volt nominaal zijn, max. 9 volt en dat gaat prima   Undecided
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2071


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #6 Gepost op: 7 Januari 2016, 14:52:17 »

Met de Lopi V4 kun je ook de maximale spanning regelen die aan de motor aangeboden wordt. Kun je wel tot 7 volt verlagen. Weet zo de verantwoordelijke CV niet uit mijn hoofd, zou ik op moeten zoeken.
Ik maar er geregeld gebruik van bij instellen.

Ook Zimo ken dezelfde feature.

Mvg, Johan  
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4014


199*


« Antwoord #7 Gepost op: 7 Januari 2016, 15:04:06 »

Als je die zou willen opzoeken, graag...

Als het zo is dat ik nu 12-18V in puls op een motortje van 6-9 volt zet, lijkt me op den duur niet bevorderlijk.
Dan maar eerst de spanning naar beneden met die CV
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 168


Busje rijden...


« Antwoord #8 Gepost op: 7 Januari 2016, 15:21:21 »

Van de LoPi4 weet ik inderdaad dat je echt de spanning naar beneden brengt. Zimo heb ik geen ervaring mee...
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2071


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #9 Gepost op: 7 Januari 2016, 16:18:20 »

Hallo Jakop.

Het volgende werkt alleen bij een Lopi V4 laat dat even duidelijk zijn

CV53 = Regelungsreferenz en die staat default op 140 (= 14 volt)
Dat betekend dat de spanning hoogte van het PWM signaal 14 volt is

Je voelt hem al aan komen .......

130 = 13 volt
120 = 12 volt
110 = 11 volt
100 = 10 volt
 90 =  9 volt
 80 =  8 volt
 70 =  7 volt
 60 =  6 volt

De lok gaat dan wel langzamer rijden als je die waarde omlaag brengt.
Zet CV5 dan eerst maximaal op de default waarde 255

Verlaag CV53 naar de gewenste spanning en ga dan van daar uit verder afregelen.

Succes!

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4014


199*


« Antwoord #10 Gepost op: 7 Januari 2016, 16:39:45 »

Aha!  Duim omhoog

Ik heb aan de CV's 52 t/m 56 lopen sleutelen om de boel goed rijdend te krijgen.
Ben nu wel benieuwd waar ik die op heb gezet  Grin
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2071


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #11 Gepost op: 7 Januari 2016, 16:48:16 »

Default waarden Lopi V4

CV52 = 15
CV53 = 140
CV54 = 50
CV55 = 100
CV56 = 255

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4014


199*


« Antwoord #12 Gepost op: 7 Januari 2016, 16:57:58 »

Ik heb aan 2 van de 5 lopen stellen, maar welke weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Het vreemde was wel dat ik bij 2 exact dezelfde motoren en ook 2 dezelfde LoPi 4's op andere waarden kwam om het mooi lopend te krijgen.
Ik begon bij de tweede nl. met een kopie-instelling van de eerste en die werkte bij de tweede voor geen meter...
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2071


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #13 Gepost op: 7 Januari 2016, 16:59:53 »

deze link paragraaf 11 staat een hele verhandeling over fine tunen van motoren.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4014


199*


« Antwoord #14 Gepost op: 7 Januari 2016, 17:17:08 »

Dank je Johan!

Ik had er wel iets over gevonden en aan de hand daarvan af kunnen stellen, maar dit is veel uitgebreider.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: CD motortjes temmen.
« vorige volgende »
Ga naar: