Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: CD motortjes temmen.  (gelezen 35006 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 171


Busje rijden...


« Antwoord #15 Gepost op: 7 Januari 2016, 16:17:31 »

Morgen zal ik eens een LoPi4 aan de scoop hangen, dan weten we zeker wat CV53 doet Duim omhoog
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2096


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #16 Gepost op: 7 Januari 2016, 16:20:44 »

Dat weet ik nu al zeker, spanning is te verlagen dan wel te verhogen.
Maar dat mag jij met de scoop natuurlijk wel bevestigen  Wink

Mvg, Johan.
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4520


208*


« Antwoord #17 Gepost op: 7 Januari 2016, 21:11:18 »

Ik heb de admin's zojuist gevraagt deze discussie over afstellen van decoders even af te splitsen.
Behalve dat de HK4 een LoPi4 krijgt, heeft dit niets meer specifiek met de Hondekop te maken...

Wat de decoders betreft, daar ben ik mee aan het klooien geweest. Ik had destijds al bij de 1631 de waarden voor de CV's 52 t/m 56 gezet op de voor Faulhaber motoren aangegeven waarden die staan in de paragraaf 11 die Johan aanduide. Dat is voor CV53: 140 (14 volt dus) Hierdoor moest ik CV5 op 39 zetten om de lok in stap 28 ongeveer rond de 80 km/u te laten rijden.
Nu heb ik CV53 op 70 gezet en om weer op stap 28 met 80 km/u uit te komen moest CV5 nu op 75.
Beter lijkt me, maar.... In stap 14 loopt de lok 27 km/u maakt de motor een licht we-we-we geluid. Schokerig lopen is veel te veel gezegd, maar je hoort dat het net niet regelmatig loopt.
Nu heb ik met de CV's 52, 54 en 55 lopen proberen, maar weg krijg ik het niet.

Vraag 1 is of die 7 volt nu goed is voor een motor die volgens opgave: nennspannung 6 volt, betriebsspannung 0,2 a 9 volt? Wellicht dus eigenlijk wel 9 volt denk ik...

Vraag 2, hoe krijg ik dat onregelmatige er uit? Bij kruipen (stap 1-6) is er niets aan de hand, hogere snelheden ook niet
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2096


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #18 Gepost op: 8 Januari 2016, 09:02:21 »


Vraag 1 is of die 7 volt nu goed is voor een motor die volgens opgave: nennspannung 6 volt, betriebsspannung 0,2 a 9 volt? Wellicht dus eigenlijk wel 9 volt denk ik...

Vraag 2, hoe krijg ik dat onregelmatige er uit? Bij kruipen (stap 1-6) is er niets aan de hand, hogere snelheden ook niet

Jakop ik heb geen pas klaar antwoord. Inderdaad experimenteren wat het beste is.
9 volt zou geen probleem zijn denk ik?

Misschien kun je even een andere frequentie proberen?
Dat zit bij CV49 bit 1

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4520


208*


« Antwoord #19 Gepost op: 8 Januari 2016, 10:19:19 »

Tot die conclusie was ik zachtjes aan ook gekomen. Vanavond CV53 eens op 90 zetten en dan weer CV5 verzetten zodat ik op stap 28 mijn gewenste 80 km/u te pakken heb en daaarna kijken wat ik met CV52, 54 en 55 kan bereiken.
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #20 Gepost op: 9 Januari 2016, 14:55:48 »

N.a.v. van mijn vraag over de CD-motortjes: dank voor de reacties.

Deze waren al veel genuanceerder.
Wat ik eruit haal als electronica-beet:
-Kan wellicht wel de motortjes gebruiken in combinatie met Lopi4-decoders.
-Eventueel met 20 diodes knijpen tot 12-volt.
    Wat dan de vraag oproept "welke diodes en hoëveel plek gebruikt dat in een treinstel/loc? "
    En "is dan aansturing met elke decoder mogelijk?
-Is er wellicht een soort van "dummies"-beschrijving/-schema met eventuele waardes e.d. voor dit soort motortjes/situaties te maken door een echte deskundige?
« Laatste verandering: 9 Januari 2016, 14:58:11 door Ponytail » Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2096


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #21 Gepost op: 9 Januari 2016, 18:03:58 »

-Kan wellicht wel de motortjes gebruiken in combinatie met Lopi4-decoders.
-Eventueel met 20 diodes knijpen tot 12-volt.

Dan heb je mijn verhaal niet begrepen. Lees het nog eens zou ik zeggen.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #22 Gepost op: 12 Januari 2016, 16:52:49 »

Bedankt allemaal,

Ik blijf een electrobeet en de motortjes gaan een enkeltje kliko.
 Sad
Gelogd
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2096


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #23 Gepost op: 12 Januari 2016, 17:25:14 »

Het volgende werkt alleen bij een Lopi V4 laat dat even duidelijk zijn

CV53 = Regelungsreferenz en die staat default op 140 (= 14 volt)
Dat betekend dat de spanning hoogte van het PWM signaal 14 volt is

Je voelt hem al aan komen .......

130 = 13 volt
120 = 12 volt
110 = 11 volt
100 = 10 volt
 90 =  9 volt
 80 =  8 volt
 70 =  7 volt
 60 =  6 volt

Lijkt mij toch wel dat een elktrobeet kan lezen wat daar staat.

Met CV 53 kun je de spanning die je op het motortje zet verlagen.
Dioden zijn dan niet nodig.

Als je in de buurt van de Noord-West Veluwe woont wil ik je wel helpen. Je mag hier langskomen Regelen we samen de decoder af.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2096


..... Het station ..... aan de Maaslijn ....


« Antwoord #24 Gepost op: 14 Januari 2016, 09:25:58 »

Nog eens bevestigd door Karst Drenth klik

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 171


Busje rijden...


« Antwoord #25 Gepost op: 18 Januari 2016, 16:27:23 »

En ontkracht door Timo: Klik
Ik heb helaas geen V4 liggen, alleen maar oude V3's, vandaar dat ik nog geen verslag heb kunnen doen Sad
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4520


208*


« Antwoord #26 Gepost op: 18 Januari 2016, 16:38:04 »

Ik volg dit ook op BNLS met grote belangstelling, er lopen zelf 2 draadjes over redelijk parallel, en in het andere draadjes plaatst Ruudns een afbeelding uit de Esu lokprogrammer
Daar staat achter CV53, die hier op 160 is gezet, toch wel 16 volt vermeld.
LokPilot is Esu, Programmer ook...men zal het wel weten denk ik  Undecided

Ben erg benieuwd naar jouw meting Servé
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Ponytail
Newbie

Offline Offline

Berichten: 18


« Antwoord #27 Gepost op: 18 Januari 2016, 23:02:55 »

Citaat

Als je in de buurt van de Noord-West Veluwe woont wil ik je wel helpen. Je mag hier langskomen Regelen we samen de decoder af.

Mvg, Johan

Dankje Johan,

Ik woon ten zuiden van Rotterdam, dus effe langskomen...
Maar als ik in de buurt denk te komen zal ik graag wat afspreken. Heb de motortjes nog niet geklikood Grin

Mvg.
Willem

Gelogd
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 171


Busje rijden...


« Antwoord #28 Gepost op: 19 Januari 2016, 15:57:39 »

Jaja, vandaag heb ik de tijd en de middelen gehad om een meting te kunnen doen. Ik heb een IB2 gebruikt als centrale en een ESU-decodertester met daarop een ESU LokPilot V4.0 DCC als slachtoffer.
Als eerste een droge test, nieuwe LoPi V4.0 DCC out of the box, in 28-stappen modus met de rijregelaar op 14 stappen:


Belangrijk gegeven: 1 "blokje" verticaal op het scherm is 5 volt. Tussen de logische "1" en de logische "0" zitten 4 blokjes dus 20 volt.
1 "blokje" horizontaal is 5 µs. Tussen de opgaande flank en de neergaande flank zit dus ongeveer 9 µs.

Vervolgens CV53 gehalveerd (140 -> 70) en de test herhaald. Aan de opstelling is niks veranderd , rijregelaar weer op 14 stappen:



Tussen de logische "1" en de logische "0" zitten weer 4 blokjes dus 20 volt.
Tussen de opgaande flank en de neergaande flank zit 1 blokje, dus 5µs. Dit zorgt ervoor dat de snelheid van de motor ongeveer gehalveerd wordt, maar deze krijgt wel nog steeds dezelfde volle spanning over zich!

Dit zijn mijn metingen, doe ermee wat je wil... Smiley




« Laatste verandering: 19 Januari 2016, 16:00:46 door Servé » Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 4520


208*


« Antwoord #29 Gepost op: 19 Januari 2016, 16:12:57 »

Ik probeer je verhaal te volgen, en dat lukt redelijk, maar tussen de opgaande(n) zitten 5 blokjes op beide foto's.
Alleen de positie van de neergaande is 'verplaatst' zeg maar.
Het aantal 'duwtjes' wat de motor krijgt is dan toch alleen hetzelfde, alleen op een ander moment.

Of begrijp ik iets totaal niet?  Grin wat het zeer waarschijnlijk is..
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: CD motortjes temmen.
« vorige volgende »
Ga naar: