Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Belgie zonder treinen  (gelezen 31303 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Gepost op: 5 November 2014, 10:40:05 »

België kamp met stroom te kort. Heeft meer gevolgen dan zo op het eerste gezicht voor de spoorwegen.
Zie artikel in de Morgen

Wordt België dan toch een bananen republiek  Cheesy

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 5 November 2014, 10:52:50 »

Ach, dan is die dag wel in een keer het stroomtekort opgelost.  Cheesy

Maar ik constateer bij Infrabel dezelfde tomeloze ambitie als bij Prorail.
Toch een tijdgeest blijkbaar.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 5 November 2014, 11:05:37 »

Ach, in Duitsland rijden de komende dagen geen treinen om een andere reden... Smiley
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #3 Gepost op: 5 November 2014, 11:16:43 »

Nou ..... Duitsland ligt niet geheel plat. Ik kijk veel op de webcam Plattling en op (voorgaande) staking dagen zag je toch wel wat rijden. Goederen ligt niet helemaal plat (wat ze wel zeggen) en heb hier en daar een Regio dan wel een ICE trein zien rijden.
Zal m.i.z. de komende dagen ook wel gebeuren.
Tot op heden reden de particulieren wel gewoon op de staking dagen.

Maar ik Duitsland weet je dat ze gaat staken maar België draaien ze zomaar de knop om ..................

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 5 November 2014, 11:27:04 »

Nee, dat klopt, omdat niet iedere Lokführer lid is van de GDL. De meeste privaten hebben er sowieso geen last van, en ook een deel van het DB-personeel rijdt gewoon. Maar "hier en daar wel een trein" is natuurlijk ook niet bepaald een visitekaartje voor Die Bahn - zeker niet nu ze van het weekend een zeker feestje willen bouwen van het weekend. Als ruim 70% van de langeafstandstreinen uitvalt, is er voor de reiziger in elk geval geen doorkomen meer aan.

En het is natuurlijk quatsch dat ze in België "zomaar de knop omdraaien": ook die maatregel zal worden aangekondigd, het betreft immers een preventieve maatregel. En sowieso moeten we nog maar zien of de soep zo heet gegeten wordt...
« Laatste verandering: 5 November 2014, 11:29:10 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 5 November 2014, 11:58:54 »

Het een sluit het ander niet uit. Het is een voorzorgsmaatregel in de hoop dat daarmee niet van het ene op het andere moment de knop moet worden omgedraaid. En de situatie is toch wel vrij ernstig, hoor.
Door de uitschakeling van kernreactors in Tihange en Doel, is de stroomvoorziening in België nogal krap bemeten op het moment. Zolang het waait en de zon schijnt, is er weinig aan de hand, maar op een windstille mistige winterdag kan het land niet meer in de eigen stroomvoorziening voorzien.
Zolang er uit het buitenland geïmporteerd kan worden, is dat nog wel op te lossen. Maar ook die import kent zijn grenzen. Als het niet waait, zijn er veel meer landen waar de stroomvoorziening aan de krappe kant is.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 5 November 2014, 12:09:12 »

En de situatie is toch wel vrij ernstig, hoor.

Dat geloof ik best, zo'n beslissing neem je niet te lichtvoetig. Te veel de nadruk op renewables gelegd blijkbaar, en nu kunnen de milieu-activisten straks met de auto naar hun werk omdat de trein niet rijdt - de ironie Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 5 November 2014, 12:21:11 »

Wordt België dan toch een bananen republiek  Cheesy

Volgens mij heeft er (nog) geen staatsgreep plaatsgevonden, dus gaat het vooralsnog om een bananen monarchie.  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #8 Gepost op: 5 November 2014, 13:11:44 »

Als het niet waait, zijn er veel meer landen waar de stroomvoorziening aan de krappe kant is.

Nou ..... dan stoken we hier de kolencentrales maar wat harder op  Wink


Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 5 November 2014, 13:40:21 »

Op dat soort dagen komt het inderdaad voor dat die de hele dag maximaal leveren.
Dan worden zelfs gascentrales aangeslingerd die verder meestentijds stilstaan.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #10 Gepost op: 5 November 2014, 13:53:19 »

Het grote aantal nieuwe windparken in de Noordzee heeft als direct gevolg dat er ook meer nieuwe (vaak kolengestookte) centrales gebouwd moeten worden om de energieproductie op windstille dagen op te vangen. Zolang er geen manier is om windenergie op te slaan voor later gebruik zal deze situatie voortduren.
Ook door de goedkope schaliegas in de VS wordt er daar meer op gas gestookt en worden er minder kolen gestookt. Bij de verbranding van aardgas komt minder CO2 vrij dan bij de verbranding van kolen. Daarom voldoen de VS direct aan lagere normen van CO2 uitstoot. Een ander gevolg is dat de Amerikaanse kolen goedkoop zijn, en op grote schaal naar Europa (voornamelijk Duitsland) worden verscheept. Dat levert leuke kolentreinen op die van Rotterdam naar het Ruhrgebied rijden.
Het 'groene' Duitse beleid (geen kernenergie, geen schaliegas, wel windenergie, wel zonne-energie) levert dus in de praktijk veel 'vuile' kolengestookte energie op.
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #11 Gepost op: 5 November 2014, 14:49:11 »

@Huub:

Gasturbines worden niet aan en uitgezet maar blijven enkele jaren achterelkaar in bedrijf.
Bij mijn vroegere werkgever kreeg ik met regelmaat onderdelen van gasturbines (van powerplants) ter revisie en/of modificatie. De huizen zijn van Hasselloyd een taai soort RVS achtig materiaal. Bedrijfstemeparuur van die onderdelen ligt boven de 1000 graden celcius. Materiaal wordt donkerrood maar behoud zijn taaiheid en daarmee geschikt voor dergelijke omstandigheden.
(Om te verspanen een verschrikking  Shocked )
Heb meerdere malen monteurs gesproken van de opdrachtgever.  Die vertelden mij dat.
Steeds opstarten en afkoelen vindt een turbine niet prettig.

Sjonge we worden hier nog energie deskundigen dankzij de Belgen  Cheesy

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 5 November 2014, 15:02:35 »

Zolang er geen manier is om windenergie op te slaan voor later gebruik zal deze situatie voortduren.

Ik heb nooit begrepen waarom 'Het plan Lievense' in dat verband nooit wat geworden is
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 5 November 2014, 15:33:23 »

Johan,

Zelfs kolen- en kerncentrales worden van tijd tot tijd uitgezet.
Ik heb een keer met mijn kop in de stoomketel van een kolencentrale gehangen en dat had ik echt niet gedaan als die niet helemaal uit was geweest.
Een gascentrale is zelfs aanzienlijk sneller uit en aan te zetten dan een kolencentrale (en dat gaat weer een stuk sneller dan een kerncentrale).

En maar goed ook dat gasturbines uit kunnen, anders zou het vliegen een stuk duurder worden.  Wink

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #14 Gepost op: 5 November 2014, 17:18:07 »

Deutschland zou om 15:00 Streich beginnen met goederenvervoer maar er is nog genoeg bedrijvigheid in Plattling

Als Deutschland Streicht kunnen ze mooi stroom leveren aan de arme Belgen  Cheesy
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Belgie zonder treinen
« vorige volgende »
Ga naar: