De veerboot doet er 45 minuten over (
if memory serves correctly), inclusief de wacht- en in- en ontschepingstijd maar minus de reistijd (10 minuten) kom je dan toch makkelijk aan een uur tijdwinst?
Qua spoor (Daan spreekt expliciet over de auto) heb je het ook over de 45 minuten plus in- en ontschepen minus 7 minuten voor de trein, dan zit je aan rond de 45-50 minuten. Met elektrificatie van het traject en een paar punctuele aanpassingen zit je makkelijk aan het uur.
Het AD spreekt echter over "Een treinreis van Kopenhagen naar Hamburg duurt met de nieuwe verbinding niet langer 4,5 uur, maar slechts 2,5 uur". Daarover een paar opmerkingen: (1) die 4,5 uur is met de momenteel gereden omweg over Kolding; tot vorig jaar, toen de treinen nog de boot namen, deden ze er 3:58 over. Dus gaat het ten opzichte van 2019 niet over twee uur tijdwinst, maar over anderhalf uur. (2) Aan Duitse zijde wordt inderdaad een
Neubaustrecke van 55 km lengte voor 200 km/h gebouwd, ook wordt de snelheid op het eiland Fehmarn (daar echter ABS, geen NBS) verhoogd naar 200. (3) Ook in Denemarken gaat de snelheid tenminste op deeltrajecten omhoog naar 200 (wat naar Deense maatstaven natuurlijk tamelijk roekeloos gedrag is
).
Dus inderdaad: ook op het vasteland aan beide zijden wordt gerenoveerd/nieuw gebouwd om die anderhalf uur tijdwinst mogelijk te maken.