Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Bouw Fehmarnbelttunnel gestart
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouw Fehmarnbelttunnel gestart  (gelezen 5161 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Gepost op: 21 Oktober 2020, 07:00:54 »

https://www.ad.nl/auto/deze-18-kilometer-lange-tunnel-verbindt-duitsland-straks-rechtstreeks-met-denemarken~a5ab6e7c/
Gelogd

Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Oktober 2020, 08:17:51 »

Eigenlijk niet dus...

Citaat
De bouw is van start gegaan met het aanleggen van een nieuwe haven in Lolland. Begin volgend jaar starten arbeiders met het bouwen van een fabriek op het eiland. Het aanleggen van de tunnel zelf begint pas in 2023.
Gelogd

Ik zie sterren!
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #2 Gepost op: 21 Oktober 2020, 10:46:29 »

Live-stream
We have set up a webcam that broadcasts via a livestream from the Fehmarnbelt Tunnel construction site in Rødbyhavn on Lolland.
We are currently installing 1½ km of piers for the largescale work harbour at Rødbyhavn.
The camera angle is adjusted at frequent intervals as the work progresses.

Vi har sat et webkamera op, der livestreamer fra vores byggeområde øst for Rødbyhavn på Lolland.
Lige nu arbejder vi med at etablere 1½ km moler til en stor arbejdshavn til byggeriet af Femern-tunnelen.
Vi vil jævnligt flytte kameravinklen, så den følger fremdriften i arbejdet.

Im Bereich der Baustelle östlich von Rødbyhavn auf der Insel Lolland wurde eine Webcam installiert. So können Sie die Bauarbeiten für den Fehmarnbelt-Tunnel live verfolgen.
Derzeit werden auf rund 1 ½ Kilometer Länge die Molen für den großen Arbeitshafen auf dänischer Seite errichtet.
Die Kameraperspektive wird von Zeit zu Zeit verändert, um den Fortschritt der Arbeiten zu zeigen.
Gelogd

NI
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 21 Oktober 2020, 10:52:35 »

Is dat net zoiets als het gras zien groeien? Hoe Deens! Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 21 Oktober 2020, 11:35:13 »

Ik hou hier echt ontzettend dubbele gevoelens bij: enerzijds zal ik straks dankbaar gebruik maken van die tunnel, want die brengt Lolland, Falster, Møn en Sjælland een stuk dichterbij, maar anderzijds is de romantiek van de reis over zee - de 'automatische pauze' van drie kwartier - straks voorgoed verleden tijd.

@Wesley: naar groeiend gras op zee kijken kan heel rustgevend zijn.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #5 Gepost op: 21 Oktober 2020, 14:08:03 »

Die 'verplichte rusttijd' op de boot was voor mij ook ideaal en deel van de beleving van de reizen naar Kopenhagen. De tunnel betekent dat je toch wilt doorrijden naar de eindbestemming. De middag ervoor tot Hamburg (achter de files aan), 's ochtends vroeg uit Hamburg vertrekken, de 7:00 boot halen en dan ruim voor de lunch in Tivoli voor het jaarlijkse onderhoud. Dat is onderhand ook al weer 10 jaar geleden, nostalgische gevoelens etc.
We hebben nog even voordat de boot verdwijnt, dus als het Covid-technisch weer kan toch nog eens die kant uit reizen...

Livestream is nu (15:07) offline, cameraman in slaap gesukkeld?  Grin
Gelogd

NI
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 21 Oktober 2020, 15:14:33 »

Ze hebben nog genoeg andere filmpjes: https://www.youtube.com/channel/UCJFCG6MSocqzU0dIVuZ4YJQ

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #7 Gepost op: 21 Oktober 2020, 17:23:39 »

Verse live-stream Cheesy
Die andere link is off-line gehaald, dus via de link van Gert deze nieuwe gevonden. Soort van 'ser maling tørre' Grin
Gelogd

NI
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 22 Oktober 2020, 09:18:08 »

Ik heb het bij dit traject niet helemaal gevolgd, maar met alleen het vervangen van de veerboot door te tunnel haal je geen uur tijdwinst. Gaat de snelheid op het hele traject naar 200 km/u of zo?

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
dneijenhuis
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1620


HCC!m-IG


« Antwoord #9 Gepost op: 22 Oktober 2020, 09:37:22 »

De tunnel schijn je in 10 minuten door te rijden met de auto, zeggen ze. Ik kom dan aan ca. 90km/h. Dus een uurtje eerder in Kopenhagen zou best kunnen. Maar we hebben nog tot 2029 om van de boot te genieten  Wink
Gelogd

NI
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 22 Oktober 2020, 09:57:26 »

De veerboot doet er 45 minuten over (if memory serves correctly), inclusief de wacht- en in- en ontschepingstijd maar minus de reistijd (10 minuten) kom je dan toch makkelijk aan een uur tijdwinst?

Qua spoor (Daan spreekt expliciet over de auto) heb je het ook over de 45 minuten plus in- en ontschepen minus 7 minuten voor de trein, dan zit je aan rond de 45-50 minuten. Met elektrificatie van het traject en een paar punctuele aanpassingen zit je makkelijk aan het uur.

Het AD spreekt echter over "Een treinreis van Kopenhagen naar Hamburg duurt met de nieuwe verbinding niet langer 4,5 uur, maar slechts 2,5 uur". Daarover een paar opmerkingen: (1) die 4,5 uur is met de momenteel gereden omweg over Kolding; tot vorig jaar, toen de treinen nog de boot namen, deden ze er 3:58 over. Dus gaat het ten opzichte van 2019 niet over twee uur tijdwinst, maar over anderhalf uur. (2) Aan Duitse zijde wordt inderdaad een Neubaustrecke van 55 km lengte voor 200 km/h gebouwd, ook wordt de snelheid op het eiland Fehmarn (daar echter ABS, geen NBS) verhoogd naar 200. (3) Ook in Denemarken gaat de snelheid tenminste op deeltrajecten omhoog naar 200 (wat naar Deense maatstaven natuurlijk tamelijk roekeloos gedrag is Grin).

Dus inderdaad: ook op het vasteland aan beide zijden wordt gerenoveerd/nieuw gebouwd om die anderhalf uur tijdwinst mogelijk te maken.
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 22 Oktober 2020, 10:31:23 »

Sorry, twee uur tijdwinst. Slip of the keyboard.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #12 Gepost op: 22 Oktober 2020, 18:19:54 »

Aanvullend op het berichtje van Wesley, ook in Denemarken wordt gebouwd aan een lang stuk nieuw spoor.

Groeten,

Christoph

bron: mijn eigen ogen tijdens de laatste zomervakantie daar, dus afgelopen zomer toen Denemarken een paar maandjes open was voor Nederlanders.
Gelogd

Dag
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Bouw Fehmarnbelttunnel gestart
« vorige volgende »
Ga naar: