Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: China wil nieuwe spoorverbinding naar Europa buiten Rusland om
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: China wil nieuwe spoorverbinding naar Europa buiten Rusland om  (gelezen 3988 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 20 Mei 2023, 22:38:54 »

In Xi'an werd de China-Central Asia Summit gehouden, een overleg tussen Aziatische staten dat maar weinig aandacht krijgt in de navelstarende Nederlandse pers...
Hoe dan ook: China wil graag een nieuwe spoorwegverbinding met Europa die niet door Rusland gaat. En dat is best opvallend, want officieel zijn die twee landen nog bevriend.



Meer informatie over de Summit: https://www.chinadaily.com.cn/a/202305/20/WS6468013aa310b6054fad414f.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #1 Gepost op: 21 Mei 2023, 10:07:26 »

Daar zitten dan wel weer andere nadelen aan vast: via Iran (daar is iets mee...) en over het Van meer per pontveer, dat alleen korte treinen kan verwerken en natuurlijk tijdverlies oplevert.
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 21 Mei 2023, 11:28:54 »

Om het Vanmeer in Turkije kan men toch wel heen?

mvh,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 21 Mei 2023, 11:32:49 »

PS: de infrastructuur in Van en Tatvan is zo te zien oude rommel. Ik denk niet dat de Chinezen daar gebruik van willen gaan maken. Lijkt mij dat er een compleet nieuwe spoorlijn ten noorden of zuiden van het meer gepland wordt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Mei 2023, 11:42:54 »

In Tatvan ligt trouwens een modelbaangetrouwe keerlus

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #5 Gepost op: 21 Mei 2023, 12:27:14 »

PS: de infrastructuur in Van en Tatvan is zo te zien oude rommel. Ik denk niet dat de Chinezen daar gebruik van willen gaan maken. Lijkt mij dat er een compleet nieuwe spoorlijn ten noorden of zuiden van het meer gepland wordt.

mvg,
Gert
Dat ligt op zich wel voor de hand, maar gaat heel veel geld kosten en jaren duren. Het meer schijnt behoorlijk hoge en steile oevers te hebben.
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 21 Mei 2023, 20:18:15 »

De berg Süphan ligt net ten noorden van het meer, maar je kunt een spoorlijn daar natuurlijk een aardig eind omheen plannen. Hoeft echt niet tussen de oevers van het meer en de voet van die berg door.
Als Turkije openstaat voor Chinese inbreng, dan kan zo'n spoorlijn vermoedelijk wel binnen vijf jaar aangelegd worden. China heeft in Afrika ervaring met enorme projecten wat infrastructuur betreft.
Maar goed, eerst eens zien of Erdogan aan de macht blijft.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #7 Gepost op: 21 Mei 2023, 20:24:37 »

Volgens deze kaart op Wikipedia is er een spoorlijn in aanbouw tussen Erzican en Kars. Vanuit Kars kun je naar Armenië. Wellicht kan de verbinding zo lopen? Dan heb je met het hele Vanmeer niks meer te maken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Turkey#/media/File:Rail_transport_map_of_Turkey-m.png

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 22 Mei 2023, 09:36:33 »

Ha, hier weet ik een paar dingen over Cool.

Vanuit Turkije de Armeense grens over? Dan lijkt me het droogpompen van het Vanmeer een realistischere oplossing Cheesy. Sinds 1915 botert het zacht gezegd niet zo tussen die twee landen, en sinds begin jaren '90 is de grens, inclusief spoorlijn, daar compleet dicht. De spoorlijn Erzincan-Kars daarentegen ligt er al sinds 1939 en wordt momenteel, zoals zo veel in Turkije, gemoderniseerd.

Ik zie wel een andere mogelijkheid om ruim om het Meer van Van ruim te omzeilen (want een spoorlijn bouwen langs de oevers is daadwerkelijk een groot probleem), en dat is door de Azerbeidzjaanse exclave Nakhchivan. Er is een project om Kars met Nakhchivan te verbinden - ook ingetekend in dat Wikipedia-kaartje - via de korte grens tussen Turkije en Nakhchivan. Vanuit Nakhchivan kun je over bestaand spoor bij Jolfa de Iraanse grens over.

Een ander onderdeel van dit project, nog niet hier genoemd, is het Chinese plan om dwars door Centraal-Azië een normaalspoor(!)-lijn te bouwen van Kashgar in Xinjiang naar Sarakhs aan de Turkmeens-Iraanse grens. Dat is momenteel over de weg zo'n 1900 kilometer door drie landen (Kirgizië, Oezbekistan en Turkmenistan, via Osh-Ferghanavallei-Tashkent-Buchara-Mary) en de Irkeshtampas op de Kirgizisch-Chinese grens is 2950 meter hoog, en de Taldykpas even verderop (tussen Sary-Tash en Osh) 3615 meter... En laten we niet vergeten dat er in Centraal-Azië bepaald geen vrij verkeer van goederen bestaat: elke grensovergang betekent voor een goederentrein uren, zo niet dagen stilstand.

Marmaray is overigens ook een beetje een bottleneck: het drukke voorstadsverkeer door de tunnel onder de Bosporus maakt dat goederentreinen er alleen tussen ongeveer 1 uur 's nachts en 5 uur 's morgens doorheen kunnen, maar dat is tevens het onderhoudsvenster voor de tunnel en de spoorlijn.

Vanuit Chinees perspectief is een route door Iran uitsluitend problematisch vanwege de Westerse sancties en uitdrukkelijk niet vanwege het mullah-regime: dat is stabiel en stevig aan de macht (zie de protesten, die ondanks hun massaliteit maar weinig uitrichten). Het wispelturige Turkmeense regime baart de Chinezen waarschijnlijk meer zorgen. Maar ja, er zijn momenteel weinig alternatieven: Rusland is lastig - wederom, niet omdat ze Poetin niet aardig vinden (dat vinden ze niet, maar dat doet er niet toe), maar vanwege de logistieke problemen die oorlog en sancties met zich meebrengen - en in de middelroute via Kazachstan-Azerbeidzjan-Georgië ligt de Kaspische Zee in de weg.

Tot slot: ja, China bouwt in recordtempo schitterende megaprojecten, zowel in eigen land als daarbuiten. Helaas beginnen op zijn minst sommige daarvan echter ook weer net zo snel uit elkaar te vallen... >https://www.wsj.com/articles/china-global-mega-projects-infrastructure-falling-apart-11674166180< (achter de betaalmuur, maar de kop zegt genoeg) en >hier< een gratis artikel van een wat minder gerenommeerd nieuwsinstituut.
« Laatste verandering: 22 Mei 2023, 09:41:56 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 22 Mei 2023, 11:31:31 »

Een hele lange spoorbrug over de Kaspische Zee dan maar?  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 22 Mei 2023, 19:24:14 »

275 km Cheesy.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 22 Mei 2023, 21:47:01 »

Ballast Nedam heeft in Denemarken al leuk geoefende met de Storebæltsbroen.    Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 22 Mei 2023, 22:47:08 »

Nu Rusland in Rusland tegen Russen moet vechten die Rusland willen bevrijden van de Russen, begin ik te snappen dat de Chinezen inzetten op een nieuwe spoorverbinding met Europa die Rusland links laat liggen.
 Shocked

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 22 Mei 2023, 22:49:30 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: China wil nieuwe spoorverbinding naar Europa buiten Rusland om
« vorige volgende »
Ga naar: