Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?  (gelezen 7125 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Gepost op: 11 December 2017, 18:33:57 »

https://nos.nl/op3/artikel/2207082-doen-buitenlandse-treinen-het-echt-zoveel-beter-in-de-sneeuw.html

Het is me niet helemaal duidelijk waarom de NOS iemand van het Spoorwegmuseum heeft gevraagd, maar goed.
In ieder geval beweert Peter-Paul de Winter (what's in a name?) dat er in Zwitserland veel minder treinen rijden
en de veel hogere frequentie in Nederland zou dan volgens hem de verklaring zijn dat het hier zo snel in het honderd loopt.

Misschien kun jij je licht eens over de situatie in Zwitserland kunnen laten schijnen, Wesley?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 11 December 2017, 19:04:26 »

Hangt ervan af waar je kijkt. In de hoge bergen rijden uiteraard minder treinen (een uurdienst is de regel) omdat daar niemand woont. Tussen Winterthur en Effretikon persen zich echter elk uur vijf IR/IC-treinen en acht S-Bahnen per richting (plus goederenverkeer, leegmaterieelritten en extra spitstreinen) over twee sporen, dat kun je moeilijk minder druk dan Nederland noemen. Maar ja, daar sneeuwt het dan weer minder vaak en minder heftig dan in de bergen - maar nog wel vaker dan in Nederland. Afgelopen paar dagen was er her en der wel een trein die uitviel (maar niet al te veel) en had de meerderheid van de treinen vertraging vanwege de sneeuwval (doorgaans 3 of 4 minuten, soms echter 10, 15, 20 of meer). Een wintercalamiteitendienstregeling met grof minder treinen zoals bij de NS draaien ze hier echter niet.

Die grafiek van de SBB heeft overigens een misleidende titel: in Zwitserland wordt niet gekeken naar hoeveel treinen te laat op het eindstation aankomen, maar naar hoeveel reizigers vertraagd op hun eindbestemming aankomen - en ze nemen dus ook vertragingen op onderwegstations, alsmede gemiste aansluitingen mee.

Al met al is het een mythe dat in Zwitserland de treinen geen enkele last van de sneeuw hebben, maar het blijft allemaal wel binnen de perken - en mijnheer De Winter schetst wellicht een beeld dat de verschillen tussen NS en SBB kleiner zijn dan ze in werkelijkheid zijn.
« Laatste verandering: 11 December 2017, 19:52:18 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #2 Gepost op: 11 December 2017, 19:26:37 »

Vreemde vooringenomenheid met een dergelijke achternaam. De Winter moet gewoon toegeven dat de NS er een potje van maakt.
Gelogd

Groet, Frank
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 11 December 2017, 19:55:42 »

Kleine rectificatie: hierboven had ik eerst geschreven dat er per uur per richting vier S-Bahnen tussen Winterthur en Effretikon rijden. Het betreft echter vier S-Bahnlijnen, die alle in een halfuursdienst rijden. Dat maakt dus acht S-Bahnen per uur per richting - ik heb het aangepast.
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #4 Gepost op: 11 December 2017, 20:56:44 »

Gisterenmiddag met uitlaten van de hond even naar de overweg gewandeld.
Wat ik al dacht de spoorbaan was maagdelijk wit ondergesneeuwd, er was het laatste uur zeker geen trein langs geweest uit welke richting dan ook.
Als het KNMI een sneeuwvlok voorspeld staan ze hier al stil stel je eens voor dat je met de trein uitglijd  Shocked Shocked Shocked Shocked

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 12 December 2017, 08:06:08 »

Momenteel is de Gotthard-Bergstrecke dicht vanwege de sneeuwval, en om de één of andere reden is het goederenverkeer door de basistunnel ook stilgelegd (is mij niet geheel duidelijk waarom), zo meldt de Tagesanzeiger.

Edit: inmiddels de reden gevonden: in Bellinzona ligt een halve meter sneeuw, plus ijsvorming op de bovenleiding, wat ervoor zorgt dat de capaciteiten op dat station ernstig beperkt zijn - en de reizigerstreinen krijgen voorrang.
« Laatste verandering: 12 December 2017, 09:24:30 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 12 December 2017, 11:16:29 »

Die reden klinkt logisch.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #7 Gepost op: 27 December 2017, 20:36:59 »

In Noorwegen gaat het ook wel eens mis  Undecided
https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/12/25/Evakuerte-285-passasjerer-fra-str%C3%B8ml%C3%B8st-tog-p%C3%A5-Dovrebanen-15809135.ece
(Google translate er even door halen  Wink

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 27 December 2017, 21:12:41 »

Welnee, nergens voor nodig: dat Noors is gewoon een Deens dialect.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 27 December 2017, 21:37:04 »

Komt door die eeuwenlange onderdrukking van die arme Noren door de kwaadaardige Denen! Wink

Deens is geen taal, Deens is Zweeds met een spraakgebrek Cheesy
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #10 Gepost op: 27 December 2017, 23:15:04 »

Gaat helaas weer nergens over de laatste twee berichten  Sad
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 27 December 2017, 23:29:42 »

Drie. En nu vier. Lighten up Cool
Gelogd

Ik zie sterren!
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #12 Gepost op: 28 December 2017, 15:14:06 »

Hear, hear! Wink
Gelogd

Groet, Frank
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Doen buitenlandse treinen het écht zoveel beter in de sneeuw?
« vorige volgende »
Ga naar: