Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Een TGV zonder machinist, zou jij daar instappen?
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Een TGV zonder machinist, zou jij daar instappen?  (gelezen 9327 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Gepost op: 17 Juni 2017, 12:01:59 »

http://www.nu.nl/gadgets/4774965/frankrijk-wil-in-2023-autonome-hogesnelheidstreinen-laten-rijden.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Juni 2017, 13:33:06 »

Ach, ik stap ook in metro's zonder machinist...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 17 Juni 2017, 17:01:59 »

Maakt het snelheidsverschil je niets uit?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #3 Gepost op: 17 Juni 2017, 17:50:30 »

Als hij het spoor maar niet bijster raakt Gert  Grin

Mvg Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 17 Juni 2017, 19:04:24 »

Maakt het snelheidsverschil je niets uit?

mvg,
Gert

Juist bij hoge snelheden heeft een machinist weinig tot geen toegevoegde waarde.
Als er iets gebeurt, is hij toch te laat om in te grijpen.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 17 Juni 2017, 19:20:19 »

Ja, maar als jij de keuze hebt tussen crashen met een onbemand voertuig dat 60 km/u of 300 km/u gaat, welke kies je dan?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #6 Gepost op: 17 Juni 2017, 19:30:53 »

Geen Gert. Ik stap daar gewoon niet in als ik weet dat hij gaat crashen Wink

Mvg, Johan

Gelogd
Arjen_V
Administrator
Full Member

Offline Offline

Berichten: 152


« Antwoord #7 Gepost op: 17 Juni 2017, 19:33:33 »

Maakt het snelheidsverschil je niets uit?

mvg,
Gert

Juist bij hoge snelheden heeft een machinist weinig tot geen toegevoegde waarde.
Als er iets gebeurt, is hij toch te laat om in te grijpen.

Huub

Hoever zal die computer/robot vooruit kijken? 50 meter, 100 meter. Hoe kijkt dat ding vooruit het kan niet in een kegel zijn want zodra die dan een tegentrein ziet aan komen staan ze alle twee stil.
Een mens kan veel verder vooruit kijken een veel eerder ingrijpen zelfs bij 300km/u.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 17 Juni 2017, 19:54:57 »

Tenzij de treinen een identificatiesignaal naar elkaar uitzenden en de computer/robot dus weet dat hij het snel naderende voorwerp kan negeren omdat het een andere trein is.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 17 Juni 2017, 20:07:51 »

Waar heb je het dan over, een persoon of voorwerp op de rails.
Ik heb het genoegen op een plek te wonen waar ik vrij ver kan kijken, maar op een meter of 500 afstand zijn personen eigenlijk al niet meer te onderscheiden waar ze zich precies bevinden. Dat is wel noodzakelijk om te kunnen afwegen of zich een gevaar aandient.
Die afstand overbrug je met een TGV in 6 seconden. In die tijd moet je dus waarnemen, een beslissing nemen en eventueel een remming inzetten. Wat wil je dan in die tijd bereiken?
Ik ben overigens overtuigd dat als in dit kader een mens het kan waarnemen, een computer/robot dat ook kan en ook veel eerder.
Dat er dan met met de waarneming van de tegentrein niets hoeft te worden gedaan, is zo'n computer wel duidelijk te maken.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 17 Juni 2017, 20:40:46 »

Met dat laatste ben ik het zeker eens. Wat het voorlaatste betreft denk ik dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat dit al gauw een feit zal zijn of misschien inderdaad al zo is.

Blijft de vraag:
Ja, maar als jij de keuze hebt tussen crashen met een onbemand voertuig dat 60 km/u of 300 km/u gaat, welke kies je dan?

M.a.w.: ik denk dat de psychologische barrière wel degelijk meespeelt. Ik ben al jaren geleden eens zonder aarzelingen in een onbemande metro in Kopenhagen gestapt.
Over instappen in een onbemande TGV zou ik toch eerst eens heel goed moeten nadenken.

Ter vergelijk: zou je in een onbemand vliegtuig stappen en zo nee, waarom eigenlijk niet? Vliegtuigen zijn allang in staat volledig zelfstandig te vliegen en te landen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Juni 2017, 21:10:34 »

Ik heb er bij een vliegtuig eigenlijk nooit op gelet of er iemand voorin zit, misschien heb ik al enkele keren in een vliegtuig zonder piloot gevlogen.  Cool

Het verschil met een vliegtuig vind ik nog, dat daar onder omstandigheden de piloot de enige is die op basis van zijn ervaring een vliegtuig met een defect aan de grond kan zetten. Maar een trein met een defect komt ook gewoon tot stilstand, of er nu een machinist voorin zit of niet (tenzij het defect natuurlijk is dat de trein niet tot stilstand kan komen, maar dan heeft een machinist ook een probleem).

Om op je vraag terug te komen, als zo'n machinistloze TGV in de commerciële dienst wordt ingezet, zou ik daar zonder problemen instappen.
Ik zie wat dat betreft geen verschil met een onbemande metro.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 17 Juni 2017, 21:14:36 »

Gelukkig voor mij is de kans extreem klein dat er ooit een onbemande TGV naar het Jutlandse hooggebergte zal rijden, dus blijft deze vraag voor mij waarschijnlijk hypothetisch.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Juni 2017, 21:21:59 »

Past wel bij de lege treinen in DK...geen machinist  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #14 Gepost op: 18 Juni 2017, 00:03:09 »

We hebben al jaren radar en die kijkt km's ver. Daarmee zijn we ook in staat om dingen te herkennen wanneer we iets waarnemen. Iets wat niet herkent wordt = alarm.
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Een TGV zonder machinist, zou jij daar instappen?
« vorige volgende »
Ga naar: