Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?  (gelezen 72675 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #15 Gepost op: 12 Mei 2016, 17:06:26 »

Als burgemeester van Gertwiller ijver ik uiteraard voor aanleg van een Hyperloop tussen mijn dorpje en Parijs.  Cheesy

Maar serieus: het is sneller dan een vliegtuig op dit soort afstanden. Ik betwijfel echter of er dagelijks genoeg reizigers voor
zullen zijn tussen deze twee steden. Bovendien moet het over zee worden aangelegd (wat extreem duur is door de vele pijlers)
of deels over de Åland-eilanden, wat ik persoonlijk een verschrikkelijke vorm van horizonvervuiling zou vinden.

En nee, SpaceX is nog niet op de maan geland. Ze beheersen het kunstje nog maar net. Maar nu al is SpaceX in staat om
voor extreem lagere kosten satellieten te lanceren. Daar kunnen NASA, ESA en ROSCOSMOS niet tegenop.
M.a.w.: Elon Musk is een visionair. Ik zal niet zeggen dat alles wat hij aanraakt verandert in goud, maar ik zou de hyperloop
zeker niet afserveren als de zoveelste Maglev of Aerotrain.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 12 Mei 2016, 17:32:36 »

Ik wel. Van Stockholm naar Turku is een afstand van grofweg 265 km over zee (en dat gaat inderdaad dwars over Åland). De Öresundsbron kostte 16 jaar geleden €5 miljard, en dat is a) 30 keer zo kort, b) in toenmalige prijzen en c) een doodnormale brug, geen vacuümbuis. Ik denk dat je rustig over een biljoen (€1000 miljard) mag spreken... Als een enkeltje €50 kost, ben je al na 20 miljard tripjes uit de kosten (even geen rekening houdend met onderhouds- en exploitatiekosten) Cheesy.

Die investering verdien je nooit terug, hoe visionair je ook bent, dus niemand wil dat financieren. Is voor mij klip en klaar.
« Laatste verandering: 12 Mei 2016, 17:35:19 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 12 Mei 2016, 17:48:36 »

IAls een enkeltje €50 kost, ben je al na 20 miljard tripjes uit de kosten

Stel dat er 100 mensen per keer reizen à €50 en er 48 tripjes per etmaal plaatsvinden (uit-en instappen in 0 sec. dus), dan zijn de 20 miljard tripjes al na 1141 jaar achter de rug  Grin
Dat betekent dus wel per jaar 876.000 mensen van Stockholm naar Helsinki (willen) reizen én hetzelfde aantal ook terug.
Nee hoor, realistisch plan  Cheesy Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 12 Mei 2016, 18:23:50 »

Precies...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #19 Gepost op: 12 Mei 2016, 18:33:04 »

IAls een enkeltje €50 kost, ben je al na 20 miljard tripjes uit de kosten

Stel dat er 100 mensen per keer reizen à €50 en er 48 tripjes per etmaal plaatsvinden (uit-en instappen in 0 sec. dus), dan zijn de 20 miljard tripjes al na 1141 jaar achter de rug  Grin
Dat betekent dus wel per jaar 876.000 mensen van Stockholm naar Helsinki (willen) reizen én hetzelfde aantal ook terug.
Nee hoor, realistisch plan  Cheesy Wink

Je gaat er bij deze berekening dan wel vanuit dat er maar één 'capsule tegelijk in de buis gaat.
Dat zou hetzelfde zijn als maar één trein tegelijk op een spoorverbinding laten rijden. Niet erg realistisch.

Verder is dat biljoen gebaseerd op huidige prijzen, waarvan je kennelijk voetstoots aanneemt dat die echt niet lager kunnen.
Dat dacht men ook van de prijzen voor satellietlanceringen. Totdat Elon Musk met SpaceX die markt betrad.

Hou men ten goede: ik zeg niet dat de hyperloop er dus zal komen tussen Stockholm en Helsinki, maar ik vind het te makkelijk
om dit af te serveren als zonder meer onhaalbaar.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #20 Gepost op: 12 Mei 2016, 18:59:29 »

Ik lees hier dat capsules elke 30 seconden kunnen vertrekken.
Dat verhoogt de frequentie van 2 per uur naar 2 per minuut. Oftewel in plaats van 48 per etmaal naar 2.880 per etmaal.

In zo'n capsule zitten dan volgens dat bericht niet de door Jakop beoogde 100 mensen, maar slechts 28.
Jakop ging dus uit van 48 tripjes x 100 mensen x 50 euro = 240.000 euro opbrengst per dag.
Elon gaat daarentegen uit van 2.880 tripjes x 28 mensen x en ik ga uit van 90* euro = 7.257.600 euro opbrengst per dag.
Of er werkelijk zoveel mensen dagelijks van Stockholm naar Helsinki (of andersom) zouden willen, betwijfel ik trouwens ook.

* Het goedkoopste bootretourtje kost 181 euro. Vooruit, ik stel voor dat Elon daar precies één euro onder gaat zitten, ondanks het enorme tijdvoordeel dat zijn Hyperloop biedt.
De 50 euro die Jakop voorstelt is echt te weinig, want de boot is nu al duurder en doet er veel en veel langer over.

mvg,
Gert



PS: het is een 'dubbelspoorsysteem', dus die 2.880 tripjes per dag mogen verdubbeld woorden.
Is de opbrengst ineens 14.515.200 euro. Moeten er wel 161.280 mensen per dag mee willen reizen.   :Smiley
« Laatste verandering: 12 Mei 2016, 19:29:55 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 12 Mei 2016, 19:37:15 »

Zelfs met jouw prijsverhoging (overigens kwam Wesley met €50) en spoorverdubbeling (wat doet dat met de kosten?) en een capsule per 2 minuten (ook kosten) gaat met heel veel fantasie de terugverdientijd naar een derde van mijn berekening. Dan zijn we kiet in 400 jaar  Duim omhoog
En dan houden we nog steeds geen rekening met exploitatiekosten en vervangingskosten.
Blijft nog staan dat het aantal mensen wat deze reis überhaupt wil ondernemen (zeg eens eerlijk, vanuit beide  locaties wil je alleen maar zuidwaarts) waarschijnlijk met anderhalve capsule per dag te vervoeren zijn en dan moet het ook nog met een kruidvat-kaartje zijn trouwens  Grin

Elke dollar ontwikkelings-en of plannimgskosten zijn m.i. weggegooid geld...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #22 Gepost op: 12 Mei 2016, 19:58:21 »

Er is geen sprake van spoorverdubbeling, maar sprake van dubbelspoor. Dat is iets heel anders!
De kosten blijven 1 biljoen. Wesley's brug uit zijn kostenvoorbeeld biedt immers ook verkeer in twee richtingen.
Verder is het niet één capsule per twee minuten, maar twee capsules per minuut.
U rommelt nogal met de gegevens meneer de Bruin, ambieert u soms een positie in de politiek?   Cheesy

Als we even het aantal reizigers dat daadwerkelijk wil reizen tussen de beide locaties buiten beschouwing laten
(want daar geloof ik ook niet in), dan stel ik vast dat:

48 x 100 x 50 x 2 (want 'dubbelspoor') = 480.000 euro opbrengst per dag.
En 2.880 x 28 x 90 x 2 (ook wegens 'dubbelspoor') = 14.515.299 euro opbrengst per dag.

14.515.200 / 480.000 = 30,24. Het scheelt dus ongeveer een factor 30 en niet een factor 3.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:07:05 »

Als die capsules allemaal en altijd helemaal  vol zitten, ook op zondagnacht om 3 uur in november...

Je kunt rekenen wat je wilt: de terugverdientijd is en blijft veel en veel te lang om een economisch redelijke investering te zijn. Dus moet je een stuk of vier mensen met het vermogen van een Bill Gates zien te vinden die gek genoeg zijn om dat geld in zee te smijten... En mensen met zoveel geld zijn daar doorgaans niet toe bereid Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #24 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:13:39 »

By the way, nu ik toch met mijn calculator bezig ben:
- Bij 'enkelspoor' was jouw opbrengst 240.000 euro per dag = 87.600.000 per jaar
- Bij 'dubbelspoor' zou jouw opbrengst 480.000 euro per dag zijn = 175.200.000 per jaar

Een biljoen, Wesley zei het al, is 1.000 miljard. Bij een opbrengst van 175.200.000 per jaar ben je al
5,7 jaar bezig om één miljard terug te verdienen. En dus 5.707,76 jaar om dat biljoen terug te verdienen.
Er klopt naar mijn bescheiden mening ergens dus iets niet in jouw berekening.
Voor welke partij ga jij de politiek in?   Cheesy

Deel ik die 5.707,76 jaar door de eerder vastgestelde factor 30,24, dan wordt het nog altijd 188,75 jaar
volgens mijn berekening. Kortom: ik laat Wesley de boel lekker niet bouwen. Veel te duur die halve Zwitser!   Tongue

mvg,
Gert


PS: reizen met de Hyperloop wordt vast zó sexy dat men zelfs op een zondagnacht om 3 uur in november wel wil.   Cool
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:20:59 »

Over twintig jaar graaf ik dit draadje uit en vraag ik je om een update van het project, en dan zien we wel Grin.

Net zoiets als die Mars One-onzin, dat moet ik ook nog maar zien...
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:22:28 »

Helemaal eens met Wesley.

Wat niet klopt aan jou beredenering is dat een dubbele buis even duur is dan een enkele en dat 1 capsule (waar in eerste instantie door ons van uit is gegaan) even duur is als 60 capsules. Los van de energie die nodig is om 60 stuks voort te bewegen t.o.v. 1 stuks.
Je sluit het aantal mensen wat zou willen reizen 'voor het gemak even uit', maar die mensen zijn wel nodig om die Euro's waar jij mee schermt op te brengen.

Even jouw getallen: 2880 x 28 = ruim 80.000 mensen per dag van S naar H en ook nog eens omgekeerd.
Keep dreaming....

Bij nader inzien was mijn calculatie nog zeer optimistisch...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #27 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:30:17 »

Die Mars One-onzin ligt al op zijn gat hoor. Endemol heeft zicht terug getrokken.
Officieel zeggen ze dat het alleen maar is uitgesteld, maar ik zie Mars One niet meer gebeuren.

En dat is maar goed ook, want een van de Mars One-mensen heeft toegegeven dat de Marsreizigers
binnen vijf jaar aan kanker zouden sterven (wegens de voortdurende en veel te lange blootstelling aan straling)
en dat hij dat nog zou uitzenden ook! Ik kan deze uitzending van Argos aanbevelen.

Naar Mars gaan 'we' overigens wel. Maar dan netjes heen en terug. Je moet er alleen nog zeker 20 jaar geduld voor hebben.
En het zal je niet verbazen: Elon Musk is een groot voorstander van bemande ruimtevaart naar Mars. Uiteindelijk zal NASA wel gaan samenwerken met SpaceX.

Ik stel voor dat we over 20 jaar ook even checken of we al op Mars zijn geweest.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:31:43 »

Stel dat er 100 mensen per keer reizen à €50 en er 48 tripjes per etmaal plaatsvinden (uit-en instappen in 0 sec. dus), dan zijn de 20 miljard tripjes al na 1141 jaar achter de rug  Grin

Ik reken hier trouwens niet met geld, maar hoe lang het duurt voor die 20 miljard tripjes gedaan zijn.
Hier nog uitgaande van 1 buis (dus 2 trips per uur). Wat er dan verdient is in die tijd heb ik het niet over.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:36:37 »

En het zal je niet verbazen: Elon Musk is een groot voorstander van bemande ruimtevaart naar Mars.

Dat verbaast mij wel trouwens. Ik had respect voor de man vanwege zijn Tesla project(en), maar als waar is wat jij hier zegt, zal ik dat drastisch moeten bijstellen  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?
« vorige volgende »
Ga naar: