Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?  (gelezen 72690 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #30 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:39:57 »

Wat niet klopt aan jou beredenering is dat een dubbele buis even duur is dan een enkele en dat 1 capsule (waar in eerste instantie door ons van uit is gegaan) even duur is als 60 capsules. Los van de energie die nodig is om 60 stuks voort te bewegen t.o.v. 1 stuks.

Zoals ik al zei ging Wesley bij zijn berekening uit van een verkeersbrug die ook in beide richtingen verkeer heeft. Het is niet bepaald eenrichtingsverkeer daar.
Wesley zei nergens dat ik voor dat biljoen maar één buis kreeg, dus krijg ik er twee.

Wat de energie betreft: als je op de link had geklikt die ik vermeldde, dan had je kunnen lezen dat Hyperloop wordt uitgevoerd met zonnepanelen en de capsules dus hun eigen energie opwekken.
Die 60 capsules krijg ik met wat handig onderhandelen echt wel als ik 1 biljoen op tafel leg. Ik vind onze Zwitserse aannemer zoals gezegd nogal duur.   Cool


Je sluit het aantal mensen wat zou willen reizen 'voor het gemak even uit', maar die mensen zijn wel nodig om die Euro's waar jij mee schermt op te brengen.

Even jouw getallen: 2880 x 28 = ruim 80.000 mensen per dag van S naar H en ook nog eens omgekeerd.
Keep dreaming....

Ik gaf al aan dat ik daar ook niet in geloof. Je zou bijna Chinezen moeten gaan importeren om aan voldoende reizigers te komen...
58.400.000 mensen per jaar. En dat terwijl er in Zweden maar een kleine 10 miljoen wonen en in Finland iets van 5,5 miljoen.
Nee, dat gaat 'm niet worden. Ze kunnen zo'n Hyperloop beter ergens in China aanleggen.


Bij nader inzien was mijn calculatie nog zeer optimistisch...

Ik zei al: de politiek wacht met smart op jou.   Grin

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #31 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:42:28 »

En het zal je niet verbazen: Elon Musk is een groot voorstander van bemande ruimtevaart naar Mars.

Dat verbaast mij wel trouwens. Ik had respect voor de man vanwege zijn Tesla project(en), maar als waar is wat jij hier zegt, zal ik dat drastisch moeten bijstellen  Sad


Ha ha! Tja, we zijn het over veel eens, mijn waarde, maar over ruimtevaart worden we het denk ik nooit eens.
Jij vindt het geldverspilling en ik vind het een van de grootste uitdagingen van en voor de mensheid.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:48:22 »

Alleen krijgt NASA van de Amerikaanse overheid steeds minder geld, zodat ze in de komende twintig jaar al niet eens meer naar de maan gaan - laat staan Mars. Of die samenwerking van jou van de grond gaat komen, hangt in hoge mate van het Pentagon en het Capitool af... En met President Trump gaat al het geld op aan een muur waar Mexico uiteindelijk toch niet voor betaalt en de deportatie van twee maal zoveel mensen als tijdens de Holocaust...

Wat mij betreft krijg je voor je biljoen twee buizen, dat verandert niets aan de onoverkomelijke onzekerheid voor investeerders. En zonne-energie? We hebben het wel over Scandinavië, waar in het winterhalfjaar de zon nauwelijks schijnt en ik mij niet kan voorstellen dat er in de zomer genoeg energie wordt opgewekt om het hele jaar af te dekken. De vacuümpompen die je nodig hebt zijn vast nogal groot en energieslurpend.

En over China heb ik het al gehad: op een lijntje van 5 km van een vliegveld naar het centrum kan het best werken (al lijken mij ook dan de alternatieven goedkoper, maar als prestigeproject is het stukken beter te behappen omdat je maar een paar miljoen over de balk hoeft te smijten en geen miljarden). Dat wil ik best geloven, maar van Stockholm naar Helsinki of Hindeloopen naar Parijs? Nee.

Als je mij zo duur vindt, hoeveel denk jij dan dat het zou kosten?
« Laatste verandering: 12 Mei 2016, 20:51:52 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #33 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:53:54 »

Stel dat er 100 mensen per keer reizen à €50 en er 48 tripjes per etmaal plaatsvinden (uit-en instappen in 0 sec. dus), dan zijn de 20 miljard tripjes al na 1141 jaar achter de rug  Grin

Ik reken hier trouwens niet met geld, maar hoe lang het duurt voor die 20 miljard tripjes gedaan zijn.
Hier nog uitgaande van 1 buis (dus 2 trips per uur). Wat er dan verdient is in die tijd heb ik het niet over.


Aha, ja dat is ook zoiets: je moet ook nog eens de tijd hebben om al die mensen te vervoeren.
Welnu, mijn calculator is nu toch op bedrijfstemperatuur, dus daar ga ik weer:
1 biljoen moet terugverdiend worden. Ik reken 90 euro voor een enkeltje. Daarvoor heb ik dus
11.111.111.111 reizigers nodig (spreek uit: elfmiljardhonderdelfmiljoenhonderdelfduizendhonderdenelf).
Hyperloop kan er per uur vervoeren: richting Helsinki: 28 x 120 (want twee capsules per minuut) = 3.360
en richting Stokholm net zoveel. Komen we dus op 6.720 reizigers per uur. Keer 24 is dat 161.280 per dag.
Per jaar wordt dat 365 x 161.280 = 58.867.200.
Vervolgens deel ik 11.111.111.111 door 58.867.200 en kom ik uit op 188,75 jaar.
Verrek, mijn berekening klopt!   Cheesy Cheesy Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:55:30 »

Citaat
Ha ha! Tja, we zijn het over veel eens, mijn waarde, maar over ruimtevaart worden we het denk ik nooit eens.
jij vindt het geldverspilling en ik vind het een van de grootste uitdagingen van en voor de mensheid.

Niet helemaal. Satelieten rond de aarde kunnen best wel nuttig zijn en als Musk dat goedkoper en recycelbare raketten kan, is dat geen geldverspilling. Dat gedoe naar planeten te reizen bemand of onbemand is inderdaad geldverspilling  Wink

Citaat
Ik zei al: de politiek wacht met smart op jou.   Grin

Dat betwijfel ik, maar ik zou een zetel in het parlement niet afslaan, al was het alleen al om de pecunia  Cool
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 12 Mei 2016, 20:59:09 »

En dat onder de aanname dat je bijna 60 van de huidige ferry's per etmaal kunt vullen met al die reizigers... Grin

Van een zetel in een parlement word je doorgaans niet bijzonder rijk, Jakop, in tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken... Als CEO van SpaceX ben je vast stukken beter af Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:01:16 »

Citaat
Verrek, mijn berekening klopt!   Cheesy Cheesy

Volgens mij heb je nu ongeveer 5 keer aan ons voorgerekend dat het economisch niet haalbaar is terwijl je minmaal 30 keer zo optimistisch bent.  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:05:17 »

Van een zetel in een parlement word je doorgaans niet bijzonder rijk, Jakop, in tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken... Als CEO van SpaceX ben je vast stukken beter af Grin.

Gaat ook niet om rijk worden, maar met minder moeite meer op de bankrekening gestort krijgen dan nu is wel verleidelijk  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:07:05 »

Dus.....om eigenlijk antwoord te geven op de vraag in de titel van deze draad: Nee, dat gaat 'm niet worden!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #39 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:07:58 »

Alleen krijgt NASA van de Amerikaanse overheid steeds minder geld, zodat ze in de komende twintig jaar al niet eens meer naar de maan gaan - laat staan Mars. Of die samenwerking van jou van de grond gaat komen, hangt in hoge mate van het Pentagon en het Capitool af... En met President Trump gaat al het geld op aan een muur waar Mexico uiteindelijk toch niet voor betaalt en de deportatie van twee maal zoveel mensen als tijdens de Holocaust...

Wat mij betreft krijg je voor je biljoen twee buizen, dat verandert niets aan de onoverkomelijke onzekerheid voor investeerders. En zonne-energie? We hebben het wel over Scandinavië, waar in het winterhalfjaar de zon nauwelijks schijnt en ik mij niet kan voorstellen dat er in de zomer genoeg energie wordt opgewekt om het hele jaar af te dekken. De vacuümpompen die je nodig hebt zijn vast nogal groot en energieslurpend.

En over China heb ik het al gehad: op een lijntje van 5 km van een vliegveld naar het centrum kan het best werken (al lijken mij ook dan de alternatieven goedkoper, maar als prestigeproject is het stukken beter te behappen omdat je maar een paar miljoen over de balk hoeft te smijten en geen miljarden). Dat wil ik best geloven, maar van Stockholm naar Helsinki of Hindeloopen naar Parijs? Nee.

Als je mij zo duur vindt, hoeveel denk jij dan dat het zou kosten?


Mmm, je bent niet helemaal op de hoogte. De Maan was een aantal jaar geleden nog een optie (binnenkort is het immers 50 jaar geleden dat Armstrong daar als eerste voet aan de grond zette),
maar inmiddels heeft men besloten nu echt voor het grote werk te gaan. Voor het begin van het volgende decennium staat als eerste kunstje het invangen van een asteroïde op het programma.
Die gaat men vervolgens verslepen en in een baan om de maan brengen. Dit alles doet men om ervaring te krijgen met Orion (nieuwe capsule) in deep space, met het nadrukkelijke doel om in de
jaren dertig naar Mars te gaan. De voorbereidingen zijn al begonnen. Orion heeft zelfs al een proefvlucht gemaakt.

Als Trump president wordt dan krijgen we gekke dingen. Maar ik moet nog zien dat dat gebeurt. Ten eerste verwacht ik dat Hillary uiteindelijk toch wel wint. En mocht hij toch gekozen worden,
dan moet ik nog zien dat hij zijn inauguratie echt gaat beleven. Amerika heeft namelijk twee grote problemen naar mijn mening: iedereen kan president worden én het gemak waarmee je er aan
wapens komt...

Wat de vacuümpompen betreft: als je op de link klikt die ik eerder gaf, dan kun je zien dat die in de capsules zélf zitten ingebouwd. Die zijn dus niet zo heel erg groot.

Verder zijn we het eens dat Hyperloop alleen maar zin heeft in zeer dicht bevolkte gebieden. En vermoedelijk over wat minder lange afstanden zinvoller is.

Tenslotte heb ik geen kostencalculatie gemaakt. Jou duur noemen is gewoon plagen.  Tongue
Wel is het zo dat Musk dingen voor aanzienlijk lagere kosten voor elkaar krijgt dan zijn concurrenten. Dus vermoed ik dat hij ook de constructie van zo'n Hyperloopbaan voor minder dan een biljoen
zou weten te realiseren.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #40 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:09:53 »

Citaat
Verrek, mijn berekening klopt!   Cheesy Cheesy

Volgens mij heb je nu ongeveer 5 keer aan ons voorgerekend dat het economisch niet haalbaar is terwijl je minmaal 30 keer zo optimistisch bent.  Grin



Denk je niet dat we als mensheid baat hebben bij optimisten?   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:11:02 »

Kan allemaal wel wezen dat NASA dat wil, maar zie hier:

Niet genoeg centen, zolang dat niet verandert blijft het voor NASA voorlopig bij wishful thinking.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:12:55 »

Citaat
Verder zijn we het eens dat Hyperloop alleen maar zin heeft in zeer dicht bevolkte gebieden. En vermoedelijk over wat minder lange afstanden zinvoller is.

Ik denk niet dat we dat eens zijn  Ik denk dat de Hyperloop totaal onzinnig is op welke schaal of welke locatie dan ook. Ik verwacht zomaar enorme bijval van Wesley in dezen.  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:15:13 »

Citaat
Denk je niet dat we als mensheid baat hebben bij optimisten? 

Nee, alleen realisme kan ons redden. En om een realistisch te zijn.....de aarde is niet meer te redden...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 12 Mei 2016, 21:18:08 »

Ik verwacht zomaar enorme bijval van Wesley in dezen.  Cheesy
En die krijg je. Ik sluit zeker niet uit dat er zo'n ding gebouwd gaat worden (ik heb het al twee keer over Chinese vliegvelden gehad), maar ik heb óók al twee keer gezegd dat dat dan prestigeprojecten worden, waar men veel goedkoper en efficiënter af zou zijn met een trein/metro/monorail/maglev/luchtfiets dan met een Hyperloop.

Kortom: economisch heeft het ding geen enkele zin - wat echter niet betekent dat het niet gebouwd gaat worden.
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?
« vorige volgende »
Ga naar: