Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?  (gelezen 72676 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #75 Gepost op: 13 Mei 2016, 11:33:38 »

We komen niet op mars. Dat is een utopie.
De maan was al ver zat voor de mens.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #76 Gepost op: 13 Mei 2016, 11:38:13 »

Hou je van bier Johan? Dan ga ik graag met jou dezelfde weddenschap aan.   Duim omhoog

mvg,
Gert
« Laatste verandering: 13 Mei 2016, 11:52:03 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #77 Gepost op: 13 Mei 2016, 11:41:02 »

Dat over 24 jaar de fossiele brandstoffen op zijn, geloof ik niet. Dat wordt ons al sinds 1972 beloofd, maar zie de ontwikkeling van de bewezen olievoorraden sinds die tijd:



Bovendien: oorlog is juist een goede motor voor ruimtevaartonderzoek. Zonder Koude Oorlog was er nooit een Space Race geweest in de omvang die er was en hadden we mogelijk nog altijd geen mensen op de maan gehad en geen ISS. Vergeet niet dat de ruimtevaart ook een militair doel dient...

Zelfrijdende auto's weet ik ook zo net nog niet. In één van de toch relatief weinige momenten dat Jeremy Clarkson een goed punt had, zei hij (al in 2009) over Google's "Autonomobile" het volgende:

Citaat
Great idea, but you just happen to know that this was invented by a brilliant man, but five years down the line it's going to be bought by someone called Keith. And Keith is going to wake up one day and think he can service it himself, which means you won't be able to relax in your autonomobile because you'll be sitting there thinking, "I know that somebody called Keith, reading the Daily Star and watching Eastenders is coming the other way, and there's going to be a horrible accident."

Ik hoor eigenlijk niemand in de discussie over zelfrijdende auto's over dit punt: hoe voorkom je dat mensen hun eigen zelfrijdende auto zodanig verprutsen dat je er niet meer op kunt vertrouwen dat alles goed gaat?
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #78 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:00:09 »

Vergeet niet dat de ruimtevaart ook een militair doel dient...

Een bemande reis naar Mars lijkt geen militair doel wat gediend moet worden.
En indien wel, vind ik dat een prima plaats om het uit te vechten  Grin

Wat dat zelf sleutelen betreft, nu sleutelen ook erg louche types aan auto's en ga er maar van uit dat niet 100% van het wagenpark echt verkeersveilig is, maar dat let jou niet in de auto te stappen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #79 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:02:26 »

Klopt... omdat ik nu nog een rempedaal en een stuur heb.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #80 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:09:19 »

Lijkt me niet al te lastig: verzegelde computer units. Wie het zegel breekt verliest onmiddellijk zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Zou jij gaan prutsen aan zo'n computer, wetende dat je volledig gaat opdraaien voor de kosten als het fout gaat?

Tegen de tijd dat de olie echt op is (als onze generatie dat überhaupt al meemaakt) rijden we echt allang allemaal elektrisch.

Een reis naar Mars zal behalve een wetenschappelijk doel, vooral een politiek doel dienen. Officieel zijn alle hemellichamen volgens het Outer Space Treaty (1967) van niemand
en kunnen ze ook niet geclaimd worden. Volgens dit verdrag is de ruimte het “gemeenschappelijke belang van de gehele mensheid” en moet ruimteverkenning of ruimte-exploitatie “uitgevoerd worden ten voordele van alle volken.” Maar het zal mij niet verbazen als men dit verdrag anders gaat interpreteren of gaat bijstellen.

En nog even voor Jakop: de gebruikelijke brandstof in de ruimtevaart is een combinatie van methylhydrazine (stuwvloeistof) en distikstoftetraoxide.

Wesley, vergeet je gaspedaal niet. In sommige gevallen heb je dat juist nodig om brokken te voorkomen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:12:48 »

Gisteren een vrouw omgekomen; vrachtwagen verloor wiel, kwam op lager gelegen weg op een auto terecht.
Die reed daardoor op de pijler van het viaduct; bestuurster dood...

Doe je niks aan met een stuur en rem  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #82 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:16:31 »

Lijkt me niet al te lastig: verzegelde computer units. Wie het zegel breekt verliest onmiddellijk zijn aansprakelijkheidsverzekering.

Daar heb ik wat aan als ik doodgereden word en er niets tegen heb kunnen ondernemen...

Tegen de tijd dat de olie echt op is (als onze generatie dat überhaupt al meemaakt) rijden we echt allang allemaal elektrisch.

Helemaal mee eens (niet per se elektrisch, maar op een alternatieve energiebron in elk geval).


Maar het zal mij niet verbazen als men dit verdrag anders gaat interpreteren of gaat bijstellen.

Of gewoon negeren (zie Noordpoolgebied).


Wesley, vergeet je gaspedaal niet. In sommige gevallen heb je dat juist nodig om brokken te voorkomen.

Absoluut. In elk geval ga ik ervan uit (en ik ben mij ervan bewust dat dat een mening is) dat ik uiteindelijk beter op onvoorziene omstandigheden kan reageren dan een computer.

Gisteren een vrouw omgekomen; vrachtwagen verloor wiel, kwam op lager gelegen weg op een auto terecht.
Die reed daardoor op de pijler van het viaduct; bestuurster dood...

Doe je niks aan met een stuur en rem  Sad

Heb je mij horen zeggen dat het verkeer op dit moment 100% veilig is? Nee. Een stroman is een drogreden.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #83 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:21:13 »

Lijkt me niet al te lastig: verzegelde computer units. Wie het zegel breekt verliest onmiddellijk zijn aansprakelijkheidsverzekering.
Zou jij gaan prutsen aan zo'n computer, wetende dat je volledig gaat opdraaien voor de kosten als het fout gaat?

Wij niet (als ik ook even voor wesley mag spreken), maar Keith wel!

Tegen de tijd dat de olie echt op is (als onze generatie dat überhaupt al meemaakt) rijden we echt allang allemaal elektrisch.
Het is een illusie om te denken dat die elektriciteit die dat kost, opgewekt kan worden zonder fossiele brandstoffen te gebruiken.
Daarom pleit ik ook voor kolencentrales. Niemand wil ze en daarom zijn kolen nu spotgoedkoop.  Grin

Officieel zijn alle hemellichamen volgens het Outer Space Treaty (1967) van niemand
en kunnen ze ook niet geclaimd worden.

Totdat een 'Poetin' (bijvoorbeeld) plotseling vind dat het wel kan. Prima reden tot oorlogvoeren lijkt me.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:24:03 »

Heb je mij horen zeggen dat het verkeer op dit moment 100% veilig is?

Nee, maar voor een grote categorie bestuurders wordt het rijden wel veiliger doordat de auto het zelf doet, wellicht weegt dat in de totale veiligheid op tegen de zelfsleutelaars  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #85 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:28:17 »

Wellicht wel, maar zolang een computer mij geen 100% veiligheid kan garanderen (en dat kan-ie niet, want dat bestaat niet), heb ik graag zelf invloed op mijn voertuig - of tenminste dat een ander mens invloed heeft op het voertuig.

Ik geloof best dat zelfrijdende auto's het verkeer veiliger kunnen maken, maar niet veilig genoeg om mijn ziel en zaligheid in de handen van dat ding te leggen Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #86 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:30:34 »

Het is een illusie om te denken dat die elektriciteit die dat kost, opgewekt kan worden zonder fossiele brandstoffen te gebruiken.
Daarom pleit ik ook voor kolencentrales. Niemand wil ze en daarom zijn kolen nu spotgoedkoop.  Grin

Ben jij niet de trotse bezitter van een hele batterij zonnepanelen op je dak?
Jouw woon-werk-verkeer is dermate kort dat je zelfs nu al zou kunnen volstaan met een elektrische auto, waarvoor je de stroom zelf opwekt.


Totdat een 'Poetin' (bijvoorbeeld) plotseling vind dat het wel kan. Prima reden tot oorlogvoeren lijkt me.

Inderdaad. En daarom blijft ruimtevaart voor de grootmachten interessant. En dat is weer goed voor de economie.
De ruimterace in de jaren zestig was een gigantische economische motor. Zoiets zouden we nu heel goed kunnen gebruiken.


@ Wesley: ik verwacht dat zelfrijdende auto's zeker in het begin alleen op speciale snelwegen zullen functioneren en dat je de ritten daar naartoe en vandaan nog gewoon zelf moet doen. Du zal er echt nog wel sprake zijn van een stuur en een gas- en rempedaal.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #87 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:33:50 »

Ben jij niet de trotse bezitter van een hele batterij zonnepanelen op je dak?
Jouw woon-werk-verkeer is dermate kort dat je zelfs nu al zou kunnen volstaan met een elektrische auto, waarvoor je de stroom zelf opwekt.

Dat zou inderdaad kunnen alleen vergeet je de aanschafprijs van dergelijke auto t.o.v. die van mijn huidige exemplaar met verbrandingsmotor.
Overigens zijn die panelen niet om fossiele brandstoffen te besparen, maar om rendement te maken op de investering  Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #88 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:42:39 »

Dit:
Dat zou inderdaad kunnen alleen vergeet je de aanschafprijs van dergelijke auto t.o.v. die van mijn huidige exemplaar met verbrandingsmotor.

Klinkt al heel anders dan dit:
Het is een illusie om te denken dat die elektriciteit die dat kost, opgewekt kan worden zonder fossiele brandstoffen te gebruiken.

Het kan dus wel degelijk. Alleen is het nu nog een beetje duur.

Met die door jou bepleitte kolencentrales helpen we de wereld nog iets sneller naar de klote, dus je pleit daar vast voor om je 'realistische' scenario bewaarheid te krijgen.   Tongue

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 13 Mei 2016, 12:57:28 »

Nee, het kán niet. Ik zou niet geheel de kWh's kunnen opwekken om naar mijn werk te rijden, laat staan de km's die ik buiten dat nog maak.
Extra panelen zouden wel helpen, maar het dak is een keer vol. De stroom die ik dan nog moet bijkopen wek ik niet op en het is een illusie dat die (voor iedereen, want daar hadden we het over) door zonnepanelen en windmolens kan worden opgewekten dan hebben we het nog alleen over het personenverkeer.
Praten we nog niet eens over vrachtwagens en andere met verbrandingsmotoren uitgeruste machinerie.

Met die door jou bepleitte kolencentrales helpen we de wereld nog iets sneller naar de klote, dus je pleit daar vast voor om je 'realistische' scenario bewaarheid te krijgen.   Tongue

Nee, not at all... Als de oliën en gassen echt schaars worden zal de mensheid weer teruggrijpen op die toch wel erg vieze kolen omdat die andere middelen te duur cq. te schaars worden. Ik zeg alleen: laten we in NL nú de kolen gebruiken nu ze goedkoop zijn dan hebben we later  het gas nog als dat echt duur en schaars wordt. Naar de kloten gaat het sowieso, maar je moet jezelf ontzorgen, een ander doet het niet voor je!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: In een halfuur van Stockholm naar Helsinki?
« vorige volgende »
Ga naar: