Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Litouwen blokkeert Russisch spoorvervoer naar Kaliningrad
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Litouwen blokkeert Russisch spoorvervoer naar Kaliningrad  (gelezen 7822 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 20 Juni 2022, 13:14:30 »

Een griezelige stap, gezien de situatie in Oost-Europa: https://www.rferl.org/a/lithuania-bans-transit-sanctioned-russian-goods-kalingrad/31904337.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Juni 2022, 16:07:40 »

Waarom is dat griezelig?
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 20 Juni 2022, 16:27:35 »

Ik vind dat griezelig omdat er in het Kremlin een nogal onvoorspelbare meneer zit. Al zal de blokkade van specifieke goederen dan misschien juridisch volkomen in de haak zijn, dan nog is de vraag of dat in dit specifieke geval wel verstandig is. Wat schieten we ermee op als de oorlog zich uitbreidt naar die regio? En ja, ik weet dat Litouwen een NAVO-land is en ik weet hoe artikel 5 werkt.

mvg,
Gert


PS: daar komt nog bij dat het niet gaat om goederen die van buiten Rusland naar Rusland vervoerd worden, maar om goederen die al in Rusland zijn en via een ander land naar een exclave van Rusland worden vervoerd. En voor de goede orde: ik ben absoluut geen Russen-vriend. In tegendeel, ik vind dat daar een verachterlijk imperialistisch regime met fascistoïde trekjes aan de macht is.



PS toegevoegd
« Laatste verandering: 20 Juni 2022, 16:35:49 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Juni 2022, 16:39:09 »

Zelfs als die nogal onvoorspelbare meneer Litouwen zou willen aanvallen (wat hij niet wil, want artikel 5 - en hij heeft weliswaar overduidelijk aardig wat realiteitszin verloren, maar is nog niet helemaal doorgedraaid), dan nog kan hij helemaal niets: hij heeft al zijn kruit al verschoten een paar honderd kilometer verder naar het zuiden, en omdat het daar niet echt lekker loopt voor hem, moet hij erg zuinig zijn op dat wat hij nog over heeft aan troepen, geschut, munitie en logistieke ondersteuning. Ja, hij heeft atoomwapens, maar dat valt onder het hoofdstuk "helemaal doorgedraaid", en op dat punt bevinden we ons nu niet.

Deze blokkade had van mij eerder mogen komen, al begrijp ik ook wel dat Litouwen in eerste instantie de kat uit de boom wilde kijken. Dat het om transitverkeer gaat in plaats van internationale handel, doet voor mij overigens niet ter zake: Rusland pakt ook wat het pakken kan (bijvoorbeeld het afknijpen van de gasleveringen om de prijs op te drijven), dus dat is dan dikke pech voor de Kaliningrad-Russen.
« Laatste verandering: 20 Juni 2022, 16:45:07 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 20 Juni 2022, 16:46:41 »

Ik vind het eng, Wesley. Ik ben 59 en van na de oorlog en zou dat graag zo willen houden.
Mogelijk heb ik nog zo'n 25 jaar voor de boeg. Zullen we afspreken dat WW3 niet eerder dan in 2050 start?   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Juni 2022, 16:54:12 »

Die kan op elk moment uitbreken (dat was overigens ook vóór 24 februari al zo, maar toen had niemand het erover - en ik denk niet dat de kans daarop immens gegroeid is sinds die datum), maar het is hoe dan ook onwaarschijnlijk dat WW3 uitbreekt om een paar goederenwagentjes in Litouwen Smiley.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 20 Juni 2022, 16:56:31 »

Nou, kijk dan nog even in de geschiedenisboekjes waarom in 1914 en in 1939 de pleuris ook alweer uitbrak.
WW4 wordt overigens met stokken en stenen uitgevochten, schijnt het. Misschien alvast een voorraadje aanleggen?    Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 20 Juni 2022, 16:57:34 »

Als die gek echt kortsluiting in z’n bovenkamer krijgt, kan het om nog veel minder  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 20 Juni 2022, 17:01:25 »

Ja, maar als dat zo is (wat ik hierboven het hoofdstuk "helemaal doorgedraaid" heb genoemd), dan maakt het dus ook geen bal meer uit wat Litouwen of China of de VS doen of laten... Als die meneer in het Kremlin daadwerkelijk compleet zijn verstand verliest, moet niemand de illusie hebben dat ze hem nog kunnen beïnvloeden door lief tegen hem te zijn. Gelukkig zijn we daar (nog) niet.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 20 Juni 2022, 17:02:39 »

Als die gek echt kortsluiting in z’n bovenkamer krijgt, kan het om nog veel minder  Sad

Precies! Meneer P. schijnt al te lijden aan Parkinson. Ik ben bang dat als deze narcist zijn einde voelt naderen hij van mening is dat dat dan maar het einde van iedereen moet zijn...

mvg,
Gert




Taalfout hersteld
« Laatste verandering: 20 Juni 2022, 17:22:43 door Noordwaarts » Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 20 Juni 2022, 17:21:46 »

Ja, maar als dat zo is (wat ik hierboven het hoofdstuk "helemaal doorgedraaid" heb genoemd), dan maakt het dus ook geen bal meer uit wat Litouwen of China of de VS doen of laten... Als die meneer in het Kremlin daadwerkelijk compleet zijn verstand verliest, moet niemand de illusie hebben dat ze hem nog kunnen beïnvloeden door lief tegen hem te zijn. Gelukkig zijn we daar (nog) niet.

Als ik gelovig was zou ik iedere avond bidden dat meneer P. zo snel mogelijk sterft. Toen ik dat aan een zeer religieuze vriend vertelde, tikte hij me op mijn vingers: bidden om de dood van anderen schijnt niet te mogen.  Cheesy

Even een zijstap: in de sterrenkunde en de astrobiologie (andere hobby's van mij) spreekt men over 'The Big Filter'. Dit houdt in dat vermoedelijk elke beschaving die technologie ontwikkelt en atoomkracht ontdekt zichzelf vroeg of later opblaast of om een andere reden tot zijn einde komt (bijvoorbeeld een gamma radiation burst van een naburige ster). En dat verklaart dan weer dat we nog steeds geen buitenaardse beschavingen hebben ontdekt. Niet omdat ze er niet zijn, maar domweg omdat ze tamelijk kort nadat ze radio hebben uitgevonden zichzelf opblazen of door een kosmisch ongeluk worden weggeblazen.

Mijn hoop is dat er elders in het heelal (het grootste deel ligt buiten onze waarnemingshorizon en zullen we nooit ontdekken) een of meerdere beschavingen ontstaan die niet van nature zo agressief zijn als Homo Sapiens. Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel opvallend dat we al driekwart eeuw leven met kernwapens. En wat niet veel mensen weten: we hebben het nota bene aan een Rus te danken dat WW3 niet al op 26 september 1983 uitbrak. Misschien hebben we opnieuw geluk en worden als meneer P. doordraait en bevel geeft om atoomwapens te lanceren zijn orders domweg niet uitgevoerd.

Of anders gezegd misschien hebben we wel ongelooflijk veel mazzel Wesley en wordt zelfs jij ooit een oud mannetje van in de tachtig.   Grin

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 20 Juni 2022, 17:32:08 »

Dat is ook nog maar 43 jaar weg hoor Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 20 Juni 2022, 17:36:50 »

Weet je wat? Ik probeer de 100 te halen. Alleen al om de lol dat ik jou dan als tachtiger mee zal maken.   Tongue

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 20 Juni 2022, 18:21:16 »

Deal! Ik kijk al uit naar "Wesley's World of Trains 2064" Cheesy.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 20 Juni 2022, 22:03:58 »

Update: https://nos.nl/artikel/2433428-eu-dient-rusland-van-repliek-geen-sprake-van-blokkade-exclave-kaliningrad

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Litouwen blokkeert Russisch spoorvervoer naar Kaliningrad
« vorige volgende »
Ga naar: