Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Niet sneller per trein naar Berlijn
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Niet sneller per trein naar Berlijn  (gelezen 20510 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Gepost op: 30 April 2018, 07:24:21 »

Helaas blijft het een tijdrovende aangelegenheid om per trein naar Berlijn te reizen: https://www.trouw.nl/home/ns-baalt-snellere-treinverbinding-tussen-amsterdam-en-berlijn-gaat-er-voorlopig-niet-komen~a8481110/

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 30 April 2018, 10:11:32 »

Wel apart dat de schuld zo makkelijk op het bordje van de Duitsers wordt geschoven, terwijl de gemiddelde snelheid op het Duitse deel nu al substantieel hoger is dan op het Nederlandse deel. Begin dan in Nederland, zou ik zeggen.
Die 20 minuten besparing in Bentheim kun je alleen bereiken door de stop helemaal te laten vervallen (en dan nog lijkt het me wat veel, je zou dan op een gemiddelde snelheid tussen Hengelo en Rheine komen van 130 km/u). De keren dat ik deze trein heb gehad, viel me op dat dat station juist behoorlijk veel in- en uitstappers lijkt te hebben.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #2 Gepost op: 30 April 2018, 10:55:30 »

Van die 20 minuten lokwissel in Bentheim kun je zeker wel 16 minuten aftrekken als je wel stopt maar geen lokwissel doet.
Een Vectron er voor zou mooi zijn
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 30 April 2018, 10:59:19 »

Óf je laat dat ding niet in Nederland als binnenlandse intercity rijden en laat 'm bijvoorbeeld alleen nog in Amersfoort en Deventer stoppen als zijnde 'knooppuntstations'.
Moet er wel een schoon pad in de dienstregeling te vinden zijn  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 30 April 2018, 11:05:27 »

Maar de stop in Bentheim is helemaal geen 20 minuten, maar 12. Als je de stop handhaaft, valt daar dus hooguit 10 minuten te winnen.
Best behoorlijk, maar op de totale reis zet het weinig zoden aan de dijk.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #5 Gepost op: 30 April 2018, 13:05:29 »

Technisch gezien wordt dat nietlokwisselen ook moeilijk omdat je moet overschakelen van het ene spanningssysteem op het andere. Het station moet daar dan wel op ingericht zijn.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #6 Gepost op: 30 April 2018, 13:27:59 »

Bad Bentheim is daar voor ingericht. Hoe kan er anders op hetzelfde spoor een Nederlandse en daarna een Duitse lok rijden? Zelf vaak genoeg meegemaakt, je komt aan, je stopt vertelt aan de Fahrdienstleiter dat je panto('s) omlaag zijn. Je schakelt de lok om naar Duitse spanning. Even later wordt je teruggebeld dat de Duitse spanning op de rijdraad staat. En je kan weer doorrijden naar verder bestemmingen in Duitsland (en dat kon al heel lang)
« Laatste verandering: 30 April 2018, 13:31:18 door Nederduitsemeester » Gelogd

Groeten, Erwin
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #7 Gepost op: 30 April 2018, 13:40:57 »

Huub schrijft
Die 20 minuten besparing in Bentheim kun je alleen bereiken door de stop helemaal te laten vervallen....

En daar moet je het station wel voor inrichten.

Ik weet dat de spanning omgeschakeld kan worden. Maar de e-lok (het treinstel) moet daarvoor wel stoppen.
Het zomaar on-the-fly is volgens mij niet zomaar mogelijk.
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 30 April 2018, 13:48:30 »

Hier staat er iets over geschreven.
Citaat
Da bei den Zug- und Rangierstraßen mit Fahrleitungs-Umschaltfunktion immer ein Start- oder Zielpunkt in einem der festen (nicht umschaltbaren) Gleich- oder Wechselstrombereiche liegt, erfolgt die Wahl des Stromsystems eben vom gewählten "festen" Bereich her. Hinzu kommt der Reihenfolgezwang, so dass man z.B. nach Einfahrt von deutscher Seite in ein Bahnhofsgleis auch erst mit der deutschen Lok aus diesem Gleis herausfahren musste, bevor man eine niederländische Lok in dieses Gleis einfahren konnte. Dieser Reihenfolgezwang ließ sich durch einen vom Rangierer bedienten Schlüsselschalter umgehen. Interessant wurde es nun, als vor knapp 10 Jahren die Baureihen 186 und 189 bei den Privatbahnen im grenzüberschreitenden Verkehr auftauchten. Für die sah sich der Rangierer nicht zuständig. So musste teilweise getrickst werden (Beispiel Fahrtrichtung NL-D): Durch Einstellen einer Rangierstraße deutschen Strom ins Bahnhofsgleis legen, die Stromumschaltung sperren, den Triebführer über die Einfahrt mit Schwung und "Bügel ab" informieren und dann die Einfahrt mit Dieseltaste auf Fahrt stellen. Nach Halt im Bahnhof wurde die Lok dann unter dem neuen Stromsystem wieder aufgerüstet und später normal ausgefahren.
Zonder stoppen doorrijden lijkt daarmee inderdaad niet mogelijk, in elk geval niet op volle snelheid.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 2 Mei 2018, 16:47:28 »

NS gaat Vectrons leasen voor de Berlijn-trein: https://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-locomotieven-eerste-stap-voor-snellere-ic-naar-berlijn/

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16725


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 3 Mei 2018, 06:58:26 »

De Berlijn-trein is alweer in het nieuws: https://nos.nl/artikel/2230110-eurocommissaris-meer-snelle-treinen-in-plaats-van-vuile-vluchten.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Online Online

Berichten: 1978


« Antwoord #11 Gepost op: 3 Mei 2018, 18:23:10 »

Zonder stoppen doorrijden lijkt daarmee inderdaad niet mogelijk, in elk geval niet op volle snelheid.
Volgens mij rijden (goederen)treinen in Emmerich ook gewoon door tegenwoordig. Heb ik op YT wel opnamen van gezien.
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 3 Mei 2018, 19:50:33 »

Tegenwoordig zeker, want er is geen spanningswisseling meer in Emmerich. Dat is een paar jaar geleden verschoven naar de vrije baan bij Elten (en voor personentreinen nog een keer voor station Zevenaar).
Daarvoor reden in elk geval de ICE's zonder stoppen door, goederentreinen weet ik niet. Ik weet niet of Emmerich die mogelijkheid altijd heeft gehad of dat dat ten behoeve van de ICE is aangepast.
Aannemend dat het verhaal van die Duitser klopt, lijkt omschakelen zonder stoppen in Bentheim niet mogelijk.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #13 Gepost op: 27 Augustus 2018, 15:50:06 »

nieuw berichtje in de Tubantia

Citaat
NS wil sneller naar Berlijn en zoekt oplossing voor 'trage' Bad Bentheim.

Oplossing: De tijdswinst wordt tijdens een proef in september behaald door niet op de Nederlandse stations te stoppen.


Men haalt er zo een half uur af.

Hier nog een oplossing. Rijd vrijwel rechtstreeks tussen Amsterdam en Berlijn v.v., met alleen een stop in Bentheim.  Wink

Hoe dom kun je doen?  Huh?
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Augustus 2018, 20:47:14 »

Komt vast uit de cursus "middelvinger opsteken naar je klanten voor gevorderden".
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Niet sneller per trein naar Berlijn
« vorige volgende »
Ga naar: