Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Niet sneller per trein naar Berlijn
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Niet sneller per trein naar Berlijn  (gelezen 20517 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 18 September 2018, 15:56:00 »

Waarschijnlijk omdat kennelijk lang niet alle kaartjes die voor deze trein verkocht worden 'Amsterdam-Berlijn' zijjn. Dus als je alle mensen die later en of eerder in- en uitstappen uit de trein schopt, er een te klein groepje over blijft om een dergelijke snelle verbinding rendabel te laten zijn.
Overigens zal m.i. deze verbinding nooit een alternatief voor een vliegtuig zijn of de vliegtarieven moeten zich verdubbelen. Zonder een hogesnelheidsverbinding, zoals die er nu wel is met Parijs en Londen, blijf je er eenvoudigweg te lang over doen.
Nu hoeft (of wil) niet iedereen binnen 2-3 uur in Berlijn te zijn, dus zal er zeker nog wel een markt zijn voor deze langzamere verbinding. Tenminste, de paar keer dat ik in de trein zat was deze behoorlijk goed bezet.
Om van die 6,5 uur wat af te halen kunnen er wat mij betreft wel een paar Nederlandse stops af en wellicht ook één of meerdere Duitse. Men zal best wel een beeld hebben op welke stations relatief weinig wordt in- en uitgestapt. In Nederland hem als Nederlandse IC schrappen (en dus een geel-blauwe tram inzetten) en een eigen snel pad tussen de trams creëren met alleen haltering in de knooppunten Amerfoort en Deventer of zo.
De doorgaande loks zullen ook helpen de tijd te verkorten, maar meer dan een uur er af regelen zie ik zo niet gebeuren.  Undecided
« Laatste verandering: 18 September 2018, 15:57:39 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #31 Gepost op: 19 September 2018, 09:11:32 »


Ik ben bang dat dit weer een ballonnetje is als 100% alternatief voor het korte vliegverkeer wat het duidelijk NIET is. Ik vlieg voor 22,50 euro naar londen in nog geen uur..... daar is de trein met 65 euro en 4 uur geen alternatief. Ook naar Parijs is gebleken dat het geen alternatief is puur vanwegen de kosten en met name de tijd...... Wellicht toch over op een Magneet rail trein verbinding..... Wink

Jeffrey
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 19 September 2018, 10:27:26 »

Ik vlieg voor 22,50 euro naar londen in nog geen uur..... daar is de trein met 65 euro en 4 uur geen alternatief. Ook naar Parijs is gebleken dat het geen alternatief is puur vanwegen de kosten en met name de tijd...... Wellicht toch over op een Magneet rail trein verbinding..... Wink

Of mensen aan hun verstand zien te peuteren dat "nog geen uur" op de reistijd van de gate op Schiphol naar de gate op Heathrow slaat, en dat je twee uur van teovren moet inchecken, 20 minuten onderweg bent van het centrum van Amsterdam naar Schiphol en ruim een half uur van Heathrow naar het centrum van Londen, en dat je (indien je met ruimbagage reist) nog 20-30 minuten op je bagage moet wachten ook. Ik beweer: Amsterdam - Londen met het vliegtuig kost ook ongeveer vier uur. Dus blijft alleen de prijs over als argument in jouw verhaal.

Overigens ben je van Rotterdam naar Parijs véél sneller met de Thalys dan met het vliegtuig...
Gelogd

Ik zie sterren!
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #33 Gepost op: 19 September 2018, 12:21:03 »

tja.... beetje vertekend beeld daar je voor de trein ook eerder anwezig moet zijn vanwegen de veiligheid checks etc .... en de twee uur voor een vlucht niet meer hoeft maar je hebt een punt.

Jeffrey
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #34 Gepost op: 19 September 2018, 12:39:24 »

Dus blijft alleen de prijs over als argument in jouw verhaal.


En die prijs is alleen maar zo laag omdat de airlines geen belasting hoeven te betalen over brandstof, terwijl de energie die spoorwegen betalen gewoon belast is...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 19 September 2018, 19:26:28 »

en de twee uur voor een vlucht niet meer hoeft maar je hebt een punt.

Er zijn geen veiligheidschecks voor de Thalys of de IC Berlijn, en voor Eurostar raadt men 25 minuten aan, geen uren. Zéker op het overbelaste Schiphol is minder dan twee uur van tevoren aanwezig zijn een enorm risico...
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 19 September 2018, 19:33:17 »

Of mensen aan hun verstand zien te peuteren dat "nog geen uur" op de reistijd van de gate op Schiphol naar de gate op Heathrow slaat, en dat je twee uur van teovren moet inchecken, 20 minuten onderweg bent van het centrum van Amsterdam naar Schiphol en ruim een half uur van Heathrow naar het centrum van Londen, en dat je (indien je met ruimbagage reist) nog 20-30 minuten op je bagage moet wachten ook. Ik beweer: Amsterdam - Londen met het vliegtuig kost ook ongeveer vier uur. Dus blijft alleen de prijs over als argument in jouw verhaal.

Voor de meeste Nederlanders zijn Rotterdan of Amsterdam Centraal niet sneller te bereiken dan Schiphol of Rotterdam Airport. In London ligt het er ook helemaal aan waar je moet zijn en heb je in elk geval nog de keuze tussen verschillende vliegvelden. Met de trein kom je per definitie op St. Pancras aan. Ik heb een bloedhekel aan vliegen, maar vanwege de deur tot deur reistijd en frequentie beschouw ik de trein niet echt als serieus alternatief op deze verbinding.
Sterker, ik heb maar één keer de trein genomen, toen er niet gevlogen kon worden. Het smaakte niet naar meer.  Cheesy
Op een dag heen en weer is met het vliegtuig prima te doen, net de trein uitgesloten

Groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 19 September 2018, 19:43:24 »

Natuurlijk zijn de vergelijkingen alleen te maken als je precies weet van welke deur tot welke deur je wilt reizen, maar "minder dan een uur" ben je NOOIT onderweg vanuit Nederland naar Londen, met welk reismiddel dan ook. Dat kun je draaien of keren hoe je het wilt, dat verandert niet. Ik kan mij goed voorstellen dat het vanuit vrij veel plaatsen in Nederland naar vrij veel plaatsen in Londen niet zodanig veel langzamer is per trein (en op sommige verbindingen zelfs sneller) dan met het vliegtuig dat het zwaar op de keuze van het vervoermiddel drukt - als mensen tenminste de reistijd van deur tot deur vergelijken, wat ze nooit doen. Om onbescheiden mijzelf te citeren (uit een zeker boek Cheesy):

Citaat
Men zegt vaak: "Openbaar vervoer brengt je van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet heen wilt, op een tijdstip dat het niet uitkomt". Dat geldt evengoed voor vliegverkeer, en toch wordt het in dat geval op de één of andere manier niet als nadeel ondervonden. Men kan over dat onevenwicht klagen wat men wil: dit soort (mis-)percepties zijn niet eenvoudig te veranderen.

In London ligt het er ook helemaal aan waar je moet zijn en heb je in elk geval nog de keuze tussen verschillende vliegvelden.

Niet als je voor 22,50 wilt vliegen...

Voor de meeste Nederlanders zijn Rotterdan of Amsterdam Centraal niet sneller te bereiken dan Schiphol of Rotterdam Airport.

In elk geval voor RTM betwijfel ik dat sterk, omdat je voor dat vliegveld eerst naar Rotterdam Centraal moet en dan x minuten in de bus moet zitten. Uitzondering is vanuit Den Haag, vanwaar je met een metro kunt hobbelen en dan op het Meijersplein alsnog een klein stukje met de bus moet. Voor Schiphol/Amsterdam Centraal zal het meer in evenwicht zijn inderdaad.

Zelf ben ik één keer per trein naar Londen geweest en één keer met het vliegtuig - maar vanuit Winterhur is het weer een heel ander verhaal Grin.
« Laatste verandering: 19 September 2018, 19:50:45 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #38 Gepost op: 19 September 2018, 20:20:48 »

Ik denk dat de meeste Nederlanders niet met het OV naar een vliegveld gaan.  Wink
Tegenover de slechtere bereikbaarheid per OV van Rotterdan Airport staat weer dat twee uur tevoren aanwezig zijn op dat vliegveld enigszins overdreven is.


Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #39 Gepost op: 19 September 2018, 20:40:01 »


Sterker, ik heb maar één keer de trein genomen, toen er niet gevlogen kon worden. Het smaakte niet naar meer.  Cheesy



Tja, stof van Eyjafjallajökull schijn niet te vreten te zijn.  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #40 Gepost op: 20 September 2018, 10:33:44 »

Het ging in de discussie of de trein werkelijk een vervanger kan zijn voor de korte vluchten vanaf Schiphol en niet RTM of DUS etc..... Schiphol kampt met het probleem dat het niet verder kan groeien en door de regelgeving m.b.t. de slots de vracht juist gaat verliezen met alle gevolgen voor de economie en werkgelegenheid van dien.

Een oplossing is het verplaatsen van de vakantie charters naar Lelystad maar ook dat stuit op veel weerstand en is weer doorvertraagd vandaar het opnieuw opwerpen van dit proefballonnetje om de trein deze korte vluchten over te nemen bijvoorbeeld naar Berlijn..... Londen word een heel ander verhaal straks met de Brexit.

Op dit moment adviseren ze 25 minuten voor de security voor de trein maar hoe meer passagiers hoe langer die tijd gaat worden....... en inderdaad als je voor 22,50 naar londen vliegt komt daar nog 25 minuten trein bij tot hartje Londen + 25 minuten om van het vliegtuig naar het station te komen.....

Ik ga jaarlijks naar Londen en heb dit jaar express naar de trien gekeken maar die doet er tot hartje Londen aanzienlijk langer over mede doot het overstappen in Brussel (LON-AMS 1 uur sneller) dan vliegen op LGW en een stukje trein en is bijna twee keer zo duur..... dus in mijn ogen nog geen alternatief.

Ik weet niet hoe dit zich weerhoud met andere Europesche bestemmingen ........ maar mijn gevoel zegt dat de baanvakken op het spoor te druk bezet zijn om de reistijden van het vliegen te gaan benaderen....Huh?

Jeffrey
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #41 Gepost op: 20 September 2018, 11:55:14 »

Schiphol schijnt wel iets te zien in de Hyperloop: https://nos.nl/artikel/2250087-schiphol-onderzoekt-mogelijkheden-hyperloop.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #42 Gepost op: 20 September 2018, 13:17:51 »

Halle allemaal, ik kom ook graag even mijn mening spuien over vliegen/treinen/boten naar Londen.

Vroagah was treinen naar Londen geen optie door het debacle met de Fyra. Sinds de IC Brussel weer normaal rijdt met een goede overstap in Brussel, en zeker sinds de directe Eurostar hebben de trein en vliegtuig naar Heathrow ongeveer dezelfde prijs en reistijd van de randstad naar centraal Londen. Mensen die ik spreek die tussen Den Haag en Londen reizen vinden de nieuwe Eurostar echt wel een goed alternatief, vooral comfortabeler en minder gedoe.

De goedkope vluchten (zelf nog nooit een kaartje van AMS naar Londen kunnen krijgen voor 22.50, eerder 120 euro voor een retour) vliegen naar Standsted/Luton/Southend vanwaar de treinreis (met aftands boemeltje) naar Londen nog 45-60 minuten duurt en 25 a 30 pond kost voor een retourtje, en dan ben je nog steeds niet waar je moet zijn. Gatwick is wel iets beter qua reistijd en prijs van het treinkaartje, maar Gatwick groeit wel echt uit tot 2e luchthaven van Londen met bijkomende duurdere vluchten.

De nacht ferry is natuurlijk wel t leukst als je de tijd hebt en naar Den Haag moet. Voor Rotterdam moet wel weer eerst de metro gaan rijden.

De IC Berlijn wordt volgens mij door zowel de NS als DB gezien als normale IC die eens in de 2 uur in de plaats rijdt van een andere IC. Die trein wordt nu volgens mij voornamelijk gebruikt door mensen die een paar stations meereizen en toeristen (zowel rondreizen door Europa als weekendje Berlijn/Amsterdam) die de tijd hebben voor een relaxte reis. Als de IC Berlijn echt wilt concurreren met vliegen zal flink geinvesteerd moeten worden in een HSL of ausbaustrecken.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 21 September 2018, 16:20:43 »

Het ging in de discussie of de trein werkelijk een vervanger kan zijn voor de korte vluchten vanaf Schiphol en niet RTM of DUS etc..... Schiphol kampt met het probleem dat het niet verder kan groeien en door de regelgeving m.b.t. de slots de vracht juist gaat verliezen met alle gevolgen voor de economie en werkgelegenheid van dien.

Het ligt er denk ik sterk aan welke reizigers je tot de trein wilt verleiden. In het algemeen zal de zakenreiziger (die vaak helemaal niet in het centrum van een stad hoeft te zijn) meer belang hechten aan snelheid, de niet-zakelijke reiziger zal eerder door de prijs verleid moeten worden. Op beide aspecten verliest de trein het meestal van het vliegtuig.
Winnen op snelheid wordt voor de trein erg lastig. De oplossing lijkt mij dan te zitten in de prijs van het vliegen flink te verhogen. Dan sla je twee vliegen in een klap, de vraag naar vliegen neemt af en de trein wordt relatief gezien aantrekkelijker.
Dat Schiphol dan niet verder groeit of zelfs weer krimpt, lijkt me vooral een probleem voor Schiphol zelf. De rest van het land zal daar niet zo heel veel negatieve effecten van merken, zeker niet als je vooral de el cheapo reizigers treft.
En daar staat tegenover dat de productiviteit vermoedelijk een stuk omhoog gaat van mensen die niet meer regelmatig geconfronteerd worden met gebroken nachten omdat er weer een toestel recht over hun huis komt. Zelfs ik heb dat probleem inmiddels, hemelsbreed bijna 40 km van Schiphol wonend en niet onder een "logische" vliegroute. Dat geeft wel aan hoe bizar groot de overlast van Schiphol inmiddels is.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #44 Gepost op: 21 September 2018, 18:14:03 »

Je zou dan juist voor relatief korte afstanden, die ook per spoor of auto te bereiken zijn, de vliegtickets flink duurder moeten maken. Intercontinentale vluchten zijn nu eenmaal onvermijdelijk; je kunt niet verwachten dat mensen in de 21e eeuw nog een boot naar Amerika nemen. Maar vliegen naar over land bereikbare bestemmingen binnen Europa zou van mij flink duurder mogen worden.

Als ruimte een schaars goed is (en dat is dus ook ruimte in het luchtruim) dan is het eigenlijk logisch dat de prijzen hoger worden. Ik ben heel benieuwd of Europa in staat zal zijn om hier onderling afspraken over te maken. Voorlopig ziet het er naar uit dat we straks niet eens meer dezelfde tijd aanhouden in verschillende West-Europese landen (wintertijd/zomertijd-discussie)...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Niet sneller per trein naar Berlijn
« vorige volgende »
Ga naar: