Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Nieuws van het nachttreinen-front
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Nieuws van het nachttreinen-front  (gelezen 8036 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 24 Februari 2021, 13:50:53 »

De ÖBB pakt door: https://railcolornews.com/2021/02/23/eu-breaking-this-is-what-the-nightjet-for-obb-will-look-like-developing-story/

En Roco doet mee: https://www.roco.cc/de/news/items/665-0-0-0-0-0-0-003-0/index.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 6 April 2021, 16:18:56 »

https://www.ad.nl/reizen/van-amsterdam-naar-praag-de-nachttrein-keert-terug~a7234c11/

Nu nog zien of dat (a) überhaupt van de grond komt en (b) langer dan een jaar of twee overleven kan. Ik hoop het van harte, maar ervaringen met privétoko's uit het verleden manen tot voorzichtigheid... Aan de andere kant is RegioJet inmiddels wel een gerespecteerde partner natuurlijk, ook op nachttreinengebied.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #2 Gepost op: 6 April 2021, 17:08:12 »

Brussel - Praag 'rechtstreeks' is een slordige 900 kilometer. Omrijden via Amsterdam, Berlijn en Dresden is circa 1.200 kilometer. Nu denk ik dat er in België wel animo is voor een verbinding met Berlijn en als je vandaar naar Praag rijdt, kom je automatsch door Dresden, maar of de Belgen echt zitten te wachten op de omweg via Amsterdam? Ik betwijfel het.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 6 April 2021, 18:55:15 »

Hangt meer van de vertrek- en aankomsttijd af dan van de vraag of het rechtstreeks kan of er omwegen gereden worden, lijkt mij. 20:00 in Brussel, 22:30 in Amsterdam, 06:00 in Berlijn, 09:00 in Praag moet te doen zijn. En zo krijg je ook mensen uit Aaaaaantwaaaaarp, Roosendaal/Zeeland, Rotterdam en Den Haag in de trein, evenals reizigers die naar Dresden willen.

De >NOS< heeft een schematisch kaartje erbij.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 6 April 2021, 19:10:05 »

mooi schema Wesley!
Om 06:00 aankomen in Berlijn, koffertje bij hotel afgeven en de hele dag de stad in.  Duim omhoog
Mijn eega wilde al boeken  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 6 April 2021, 19:20:26 »

Als liefhebber van getrokken treinen die 'echt' ergens naartoe gaan of vandaan komen, juich ik het uiteraard allemaal wel toe. En gezien het feit dat juist vandaag ook bekend werd dat AirFrance in ruil voor staatssteun 'slots' (start- en landingsrechten) moet opgeven, denk ik dat het perspectief voor de trein voor de wat langere afstanden in Europa er ineens een stuk beter uitziet dan een paar jaar geleden. Misschien dat een zeker boek over een jaar of tien wel weer wat extra hoofdstukken krijgt.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 7 April 2021, 13:16:26 »

Ik had me overigens een uur verrekend in de reistijd Brussel - Amsterdam, maar daarentegen Amsterdam - Berlijn met 7½ uur relatief ruim bemeten. Berlijn - Praag in 3 uur is ook wat te optimistisch, dat is met de EC ruim vier uur. Dus, nieuwe tijden:

Brussel-Zuid rond 19:00
Amsterdam rond 22:30
Berlin Hbf rond 06:00
Praha hl.n. rond 10:15

Terugweg:

Praha hl.n. rond 19:00
Berlin Hbf rond 23:30
Amsterdam rond 06:30
Brussel-Zuid rond 10:00.

Wordt inderdaad wat vroeg resp. laat in/uit Brussel, maar de tijden in Nederland zijn redelijk ideaal. Maar goed, blijkbaar kunnen de Kiekenfretters* vanaf dezelfde tijd ook via >Luik< naar Berlijn reizen - twee aanbieders op die verbinding lijkt me wel een beetje overkill...

*Bijnaam voor Brusselaars
Gelogd

Ik zie sterren!
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 12 Oktober 2021, 08:35:09 »

*schop*

Nieuws van het RegioJet-front (van de trein Brussel-Praag die hierboven genoemd is): Op >DSO< is een dienstregeling opgedoken van een RegioJet-trein Oostende-Warschau vanaf komende zomer (via Brussel, Rotterdam en Amsterdam), en daaronder wordt druk gespeculeerd over het lot van de Praagse verbinding. Opties die worden geopperd, zijn (1) dat RegioJet drie keer per week naar Warschau gaat rijden en drie keer per week naar Praag, of (2) dat de trein twee treindelen gaat bevatten die dan tijdens een Betriebshalt in Berlin-Wannsee gekoppeld/gesplitst gaan worden (in Berlin Hbf en Ostbf zijn de haltetijden duidelijk te kort voor gerangeer, daarentegen is de reistijd Hannover - Berlijn met 2.5 tot 3 uur wel erg ruim bemeten).

Moraal van het verhaal: wellicht kunnen jullie vanaf de zomer allemaal rechtstreeks naar Warschau karren Cheesy. Kom je wel pas tegen lunchtijd aan... Undecided

PS: ik zat met mijn tijdschema in het vorige bericht blijkbaar niet mijlenver van de realiteit weg Cool. Of ze hebben naar mij geluisterd natuurlijk, dat kan ook Grin.
« Laatste verandering: 12 Oktober 2021, 08:43:21 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 12 Oktober 2021, 10:39:14 »

Ik voel over een jaartje of tien een nieuw nachttreinenboek aankomen.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 15 Oktober 2021, 21:53:54 »

Het wordt steeds beter: https://nos.nl/artikel/2401830-weer-een-slaaptrein-erbij-vanuit-nederland-en-er-komen-er-nog-meer-aan

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 15 Oktober 2021, 23:26:09 »

Dat is een aanbieder van pakketreizen met chartertreinen, niet een regulier nachttreinaanbod. Ben wel benieuwd met welk materieel die treinen gereden worden?

Edit: Inmiddels een >plaatje< gevonden.
« Laatste verandering: 16 Oktober 2021, 08:22:46 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 21 December 2021, 14:41:57 »

De Franse regering heeft er ook zin in: tien (al dan niet nieuwe) binnenlandse verbindingen, een zooi internationale routes, en een aanbesteding voor 300 nieuwe rijtuigen - inclusief slaaprijtuigen, die sinds 2007 niet meer bij de SNCF rijden - en locomotieven.

https://www.businesstraveller.com/business-travel/2021/12/21/france-wants-to-revive-night-train-network/
« Laatste verandering: 21 December 2021, 14:46:07 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 21 December 2021, 16:08:13 »

Le gouvernement français a dû être choqué après avoir lu un livre d'un certain Néerlandais suisse. Naturellement, le gouvernement prend donc des mesures dès maintenant. L'auteur de ce livre peut maintenant commencer à travailler sur une version actuelle.

Cordialement,
Le maire de Gertwiller



 Wink
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #13 Gepost op: 13 Augustus 2022, 10:57:07 »

Een treinreis door Europa boeken, blijkt bepaald nog geen appeltje-etje: https://nos.nl/artikel/2440371-waardoor-internationaal-treinreizen-nog-veel-te-wensen-overlaat

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Nieuws van het nachttreinen-front
« vorige volgende »
Ga naar: