Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers  (gelezen 13240 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Gepost op: 2 Januari 2019, 10:33:05 »

Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers.
Het is mis gegaan op de Store Bælt-brug: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4537451/zes-doden-bij-treinongeluk-denemarken

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #1 Gepost op: 2 Januari 2019, 10:34:48 »

https://nos.nl/artikel/2265889-doden-bij-ongeluk-met-trein-op-deense-brug.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #2 Gepost op: 2 Januari 2019, 10:40:01 »

https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-flere-draebt-i-togulykke-paa-storebaelt?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #3 Gepost op: 2 Januari 2019, 10:56:58 »

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-01-02-seks-personer-omkommet-lyntog-ramt-af-dele-af-godstog-paa-storebaeltsbroen

Het zou gaan om een botsing met zeildoek, afkomstig van een goederentrein. Op de website in bovenstaande link is een goederentrein te zien waarvan het zeildoek van een stel wagens zwaar beschadigd is. Mogelijk is dit stormschade geweest en stond de goederentrein al stil op de brug. Een getuige meld dat de trein waar hij in zat plotseling hard begon te remmen en er toen enkele ramen verbrijzeld werden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1969


« Antwoord #4 Gepost op: 2 Januari 2019, 12:37:22 »

Inderdaad slecht nieuws, zes mensen die gisteren nog vol goede moed aan het nieuwe jaar waren begonnen. Zo te zien trailers geladen met bier op spoorwagons. Er woedde een zware storm in Denemarken. Als dan het zeildoek niet helemaal goed is dichtgemaakt en de wind slaat eronder berg je dan maar.
Gelogd

Groet, Frank
bollen neus
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 3 Januari 2019, 09:28:44 »

Gisteren in laat avond journaal nog gezien, ziet er inderdaad niet zo goed uit. Enkel vraag ik me af, auto's mochten niet rijden en de trein dan weer wel?
Eric.
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7188


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Januari 2019, 11:49:41 »

Een trein is een stuk zwaarder dan een auto en kan bovendien niet zomaar een andere rijstrook opwaaien... Auto’s en ook vrachtwagens zijn een stuk gevoeliger voor sterke wind dan treinen. In dat opzicht is het besluit om de brug voor wegverkeer te sluiten, maar niet voor spoorverkeer, niet zo vreemd. Of deze specifieke goederentrein (met zijn zeildoek dat kan scheuren) over de brug had mogen rijden, is een totaal andere vraag - dat zal het onderzoek moeten uitwijzen. Maar als twee reizigerstreinen, of bijvoorbeeld een containertrein en een reizigerstrein, elkaar waren tegengekomen was er hoogstwaarschijnlijk niets gebeurd. Dus in algemene termen was er vermoedelijk geen reden om de brug te sluiten voor het treinverkeer.
« Laatste verandering: 3 Januari 2019, 12:12:38 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #7 Gepost op: 3 Januari 2019, 12:21:13 »

Ik vermoed dat de regels omtrent het laten rijden van dit soort goederentreinen tijdens storm wel zullen worden aangepast.

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #8 Gepost op: 3 Januari 2019, 12:41:47 »

Hier de bestaande regelgeving voor spoorwegverkeer bij bepaalde windkracht:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136872

Mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #9 Gepost op: 10 Januari 2019, 00:06:15 »

Bizar weetje: uitgerekend het model dat Rocky Rail ooit heeft gemaakt van een wagon met een Carlsberg-oplegger was betrokken bij het ongeluk op 2 januari.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #10 Gepost op: 10 Januari 2019, 15:20:07 »

https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2019/01/09/beperkingen-voor-goederenvervoer-in-denemarken-na-treinongeluk/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202019-02

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 10 Januari 2019, 15:51:45 »

Dus vervoer van trailers op een wagon waar de vergrendeling mogelijk niet altijd goed werkt, wordt verboden, want onveilig.
Dan komen diezelfde trailers dus op de weg te rijden, waar ze per definitie niet vergrendeld zijn. En dat zou dan veiliger zijn...  Undecided
Ik zal wel te onnozel zijn om dit soort logica te begrijpen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 13 Januari 2019, 11:58:41 »

Uit ervaring kan ik het volgende melden. De pocketwagons Sdggmrs van Wascosa zijn voorzien een beveiliging in de vergrendeling die opent als er 4 ton druk op wordt uitgeoefend. Als een wagon ontspoort en kantelt valt de oplegger er af.
Als een oplegger op de (snel)weg kantelt wordt de trekker meestal meegesleurd, omdat de kingpin zit vergrendeld in de schotel.

Het is wel jammer dat de opleggers op de weg komen waardoor de modal-shift gedachte wordt benadeeld.

Wat opvalt in het artikel staat dat "windgevoelige voertuigen worden verboden". Wat is de definitie van windgevoelige voertuigen? Hoe gaat de spoorvervoerder die informatie delen met de infrabeheerder op basis van wagenlijsten?
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Edgar
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 691


« Antwoord #13 Gepost op: 14 Januari 2019, 08:28:50 »

Dus vervoer van trailers op een wagon waar de vergrendeling mogelijk niet altijd goed werkt, wordt verboden, want onveilig.
Dan komen diezelfde trailers dus op de weg te rijden, waar ze per definitie niet vergrendeld zijn. En dat zou dan veiliger zijn...  Undecided
Ik zal wel te onnozel zijn om dit soort logica te begrijpen.

Maar op de weg is het een probleem van iemand anders...

Lastig is dat de Deense veiligheidsautoriteiten zich in Hamburg hebben laten demonstreren hoe de belading en vergrendeling van deze trailers in zijn werk gaat. De bedoeling was dat er 3 wagens beladen zouden worden. Bij 1 wagen lukte dat goed, bij 1 wagen bleek na belading de trailer niet goed in de vergrendeling te zitten en bij 1 wagen lukte het vergrendelen helemaal niet door problemen met de grendels. Dan kan een veiligheidsautoriteit die net een zwaar ongeluk onderzoekt niet anders dan de boel verbieden. Ook al is dat voor de totale veiligheid van alle modaliteiten samen geen verbetering.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #14 Gepost op: 20 April 2023, 09:57:34 »

Documentaire over dit ongeluk van enkele jaren geleden: https://www.youtube.com/watch?v=UPFvkNbhvjA

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Slecht nieuws uit Denemarken: treinbotsing met dodelijke slachtoffers
« vorige volgende »
Ga naar: