Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Spoorlijn naar Zandvoort niet berekend op Grand Prix
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Spoorlijn naar Zandvoort niet berekend op Grand Prix  (gelezen 8116 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Gepost op: 13 Mei 2019, 08:57:23 »

Waarschijnlijk wordt morgen (en anders later deze week) officieel bekend gemaakt dat Zandvoort weer een Grand Prix Formule 1 krijgt. Naast het feit dat er veel op en aan het circuit moet gebeuren alvorens Max Verstappen mag proberen de eerste Nederlandse winnaar van de Grand Prix van Nederland te worden, moet er ook het nodige gebeuren aan de spoorlijn Haarlem - Zandvoort: https://www.ad.nl/binnenland/ns-spoor-zandvoort-kan-drukte-formule-1-niet-aan~aaf08af5/

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 13 Mei 2019, 09:03:40 »

Gezien het feit dat het bijna onmogelijk is om op station Zandvoort een extra perron aan te leggen, zou je bijna gaan denken aan een aftakking van de lijn direct na de Zanderijvaart. Hoe gaaf zou een station 'Zandvoort Circuit', direct achter de Tarzanbocht niet zijn?  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2019, 10:43:41 »

Gebeurt er op dat circuit dan de rest van het jaar genoeg om zo'n investering te rechtvaardigen? Want voor (maximaal) één keer per jaar lijkt me dat nogal een forse investering - maar hoewel ik vagelijk weet dat er ook andere races plaatsvinden, heb ik geen idee van de frequentie (het is niet mijn sport, zal ik maar zeggen)...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2019, 11:05:17 »

Ja, er zijn meerdere race-evenementen per jaar. Maar of die het aanpasssen van de technische infrastructuur rechtvaardigen, durf ik niet te zeggen.
Wel is het zo dat Zandvoort los van evenementen op het circuit op zomerse dagen al nauwelijks te bereiken is. Dus misschien profiteren de gewone strandgangers ook wel van de mogelijkheid meer treinen te laten rijden.

Het is overigens wel mijn sport. In de jaren '80 (bandentests Formule 1) en '90 (Masters of Formula 3) kwam ik geregeld in Zandvoort. Sinds de jaren negentig uitgeweken naar het circuit van Spa-Francorchamps. Daar liep overigens ooit een spoorlijn vlak langs. Als er nu weer een Grand Prix in Zandvoort komt, kijk ik eerst eens de kat uit de boom.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2019, 12:05:26 »

Pendelen met 4 lange DD-AR stammen met huur-diesels er voor en achter tussen Zandvoort en Haarlem.
Haarlem is groot genoeg om als overstap-knooppunt voor zo'n weekend te dienen.
heb je i.i.g een jaar extra om na te denken over 2021
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 13 Mei 2019, 12:38:12 »

NS Reizigers en diesels? Voel eens aan je voorhoofd Cheesy.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 13 Mei 2019, 12:52:22 »

Niks mis met mijn voorhoofd, maar je moet improviseren in dergelijke situaties
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 13 Mei 2019, 12:54:03 »

NS Reizigers en improviseren? Voel eens aan je voorhoofd Cheesy.

Sorry, kon het niet laten.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 13 Mei 2019, 12:58:47 »

Ik vind het anders best wel een creatieve oplossing van Jakop. Natuurlijk zal er dan geprotesteerd worden tegen 'die vieze diesels', maar ja...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 13 Mei 2019, 13:06:54 »

Oh, creatief is de oplossing zeker, en waarschijnlijk een goede oplossing ook. De oplossing is relatief goedkoop voor één weekend per jaar (dan hoef je niet eens na te denken over 2021) en omzeilt het hele stroomprobleem, al blijft het perroncapaciteitenprobleem bestaan (hoewel, bij afwisselend op spoor 1 en spoor 2 aankomen heb je iets minder dan 10 minuten tijd om kop te maken bij een pendeldienst Haarlem-Zandvoort met twaalf treinen per uur - moet te doen zijn. Of ben ik daarin te Zwitsers geworden? Grin), maar Huub heeft natuurlijk een punt. Bovendien weet ik niet of er toelatings-issues kunnen zijn, zelfs met diesellocs die in de goederendienst al in Nederland mogen rijden - mogen die dan ook zomaar met reizigers worden ingezet?
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 13 Mei 2019, 13:19:33 »

Jakop heeft natuurlijk helemaal gelijk met zijn gependel tussen Haarlem en Zandvoort.
En in de "goede oude tijd" is er al eens tussen Utrecht en Hilversum gependeld met 6400-en (drie stuks: twee om te rijden. een voor de energievoorziening) en ICR. Dus ook dat is helemaal geen gekke gedachte. Misschien dat het te traag is, dat zou roet in het eten kunnen gooien.
Maar het lijkt me uitgesloten dat NS in dat soort oplossingen gaat zoeken.
Wat NS nu heeft bedacht, borduurt voort op de dagelijkse gang van zaken. En dan gaan ze een uiterst kwetsbare 12 treinen per uur dienstregeling mixen met het gewone treinverkeer naar Amsterdam Centraal. Ik denk dat de wedkantoren je weinig winst beloven als je voorspelt dat dat een puinhoop gaat worden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 13 Mei 2019, 13:51:08 »

Misschien dat het te traag is, dat zou roet in het eten kunnen gooien.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het te traag zou zijn. In het verleden vaak met de trein naar Zandvoort geweest. Of je nou de Intercity (Maastricht - Zandvoort) of de Strandsprinter (Haarlem - Zandvoort) had: ze hadden allemaal te maken met de zeer krappe bogen door de duinen. Dus snel rijden kan daar toch al niet.

mvg.
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 13 Mei 2019, 13:59:46 »

NS Reizigers en improviseren? Voel eens aan je voorhoofd Cheesy.

 Grin

mee eens ook, daarom deed ik het zelf maar even  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 13 Mei 2019, 14:04:54 »

....hoewel, bij afwisselend op spoor 1 en spoor 2 aankomen heb je iets minder dan 10 minuten tijd om kop te maken bij een pendeldienst Haarlem-Zandvoort met twaalf treinen per uur - moet te doen zijn.

Zelf dacht ik aan spoor 3 en 4, beide ca. 140 m lang (aan perron) en dus lang genoeg voor 4 dubbeldeksrijtuigen + bijvoorbeeld 2 6400'en.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 13 Mei 2019, 14:49:01 »

Ik had het over Zandvoort, daar bestaan bij mijn weten geen spoor 3 en 4 - en daar is het capaciteitsprobleem vermoedelijk urgenter dan in Haarlem. Maar inderdaad, ook in Haarlem heb je twee sporen nodig van voldoende lengte, die bovendien idealiter cross-platform-aansluitingen bieden naar bijv. Amsterdam.
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Spoorlijn naar Zandvoort niet berekend op Grand Prix
« vorige volgende »
Ga naar: