Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Transport wielen  (gelezen 19179 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Gepost op: 29 Januari 2012, 13:02:17 »

De monteurs in mijn werkplaats wachten al enige tijd op een ladinkje wielen voor revisie.

Zijn er bepaalde 'standaard' constructies waarmee wielen worden vervoerd op wagons?
Het lijkt me namelijk onwaarschijnlijk dat deze enkel op wiggen liggen en vastgesjort zijn, maar daar 1 of andere constructie voor is waar een wiel makkelijk in en uit getakeld kan worden en op meerdere typen platte wagens gebruikt kan worden.

Toevallig iemand hier die dat weet en/of foto's heeft van zo'n wagon/constructie?

Gr. Dave
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #1 Gepost op: 29 Januari 2012, 20:31:00 »

Op Benelux heeft Jeroen Water ooits eens twee modellen voor dergelijk transport laten zien.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=21747.45

Hier nog enkele afbeeldingen:








Bron:http://members.multimania.nl/timgoorman  (aparte site...)

En hier nog wat foto's van het 't een en ander:

Open dag werkplaats Nedtrain, Maastricht, 7 mei 2011 by Rick 1625, on Flickr


Open dag werkplaats Nedtrain, Maastricht, 7 mei 2011 by Rick 1625, on Flickr

Bron: Flickr, zie onderschrift.

Kun je hier iets mee?

Mvg,

Romar
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #2 Gepost op: 30 Januari 2012, 16:29:31 »

Je kan eens kijken op www.sleutelspoor.nl.
"Voor elk vervoer een wagen" geeft misschien wat opties.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Januari 2012, 17:32:32 »

@Romar: Op de 2e foto zie ik wel een wagon met losse wielen staan. Helaas kan ik niet goed zien hoe deze bevestigd zijn op de wagon. Volgens mij hangen deze veelal in een soort stellage zodat ze makkelijk op diverse wagons vervoerd kunnen worden, maar daarover kan ik nog geen foto-materiaal / verder info gevonden krijgen.

@Sander: Oja! Zal daar eens kijken of ik wat kan vinden daarover.

Gr. Dave
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Januari 2012, 22:49:12 »

In de eennalaatste foto van mijn bericht is iets dergelijks te zien, de gele 'rekken'.

Op sleutelspoor is daar niks over te vinden, tenminste, ik had niks kunnen vinden.

Romar
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #5 Gepost op: 9 Februari 2012, 16:01:28 »

kwam net dit nog tegen:

http://www.bordertrain.net/traindepot/Gallery/fullv/Maastricht_06.htm

En

http://www.bordertrain.net/traindepot/Gallery/fullv/Maastricht_07.htm

Romar
Gelogd
Dave van der Locht
Full Member

Offline Offline

Schaal: N
Systeem: Digitaal
Berichten: 207


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 9 Februari 2012, 17:32:37 »

Ah kijk!! Helemaal geweldig Romar, precies wat ik zocht! Grin

Thanx a lot!

Gr. Dave
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #7 Gepost op: 10 Februari 2012, 16:56:39 »

Mooi zo, we zien het bouw verslag wel verschijnen neem ik aan?  :Smiley
Gelogd
Bruce!!!
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 57


Brullende motoren! klagende mensen! perfect shot!


« Antwoord #8 Gepost op: 23 Mei 2012, 17:21:39 »

Waarvoor zijn die 4 witte strepen op de wielen?
Het viel me laast ook al op bij een Vlaflip sprinter. (SGM)

Bruce
Gelogd

Bekijk ook eens deze n-spoor site
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Mei 2012, 17:35:11 »

Aan een wiel zonder merktekens kun je een aantal dingen niet goed zien bij het draaien, bijvoorbeeld de uitlijning ten opzichte van de as en ongelijkmatige slijtage. Ik had altijd het idee dat er daarom streepjes op treinwielen zaten, maar dat heb ik geheel zelf verzonnen en kan dus volslagen fout zijn Grin. Maar plausibel vinnik het wel Cool
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Mei 2012, 21:17:20 »

Ik heb me ooit laten vertellen dat die strepen worden aangebracht op wielen waar je af en toe een klap met een hamer op moet geven. Met vier strepen is er altijd wel een zichtbaar als ze ergens onder zitten.
En die klap met de hamer was dan om gebroken wielbanden op te sporen. Volwielen zouden die strepen bij gebrek aan losse wielbanden dus niet hebben.
Maar ondanks dat ik het niet zelf heb verzonnen, kan ook dit volslagen fout zijn.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #11 Gepost op: 24 Mei 2012, 04:43:20 »

bij auto wielen wordt dit ivm balanceren gedaan
weet niet hoe dit met treeinwielen is
Gelogd
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #12 Gepost op: 24 Mei 2012, 18:46:59 »

Aan een wiel zonder merktekens kun je een aantal dingen niet goed zien bij het draaien, bijvoorbeeld de uitlijning ten opzichte van de as en ongelijkmatige slijtage. Ik had altijd het idee dat er daarom streepjes op treinwielen zaten, maar dat heb ik geheel zelf verzonnen en kan dus volslagen fout zijn Grin.
Is het ook Grin

Ik heb me ooit laten vertellen dat die strepen worden aangebracht op wielen waar je af en toe een klap met een hamer op moet geven. Met vier strepen is er altijd wel een zichtbaar als ze ergens onder zitten.
En die klap met de hamer was dan om gebroken wielbanden op te sporen. Volwielen zouden die strepen bij gebrek aan losse wielbanden dus niet hebben.
Maar ondanks dat ik het niet zelf heb verzonnen, kan ook dit volslagen fout zijn.
Is al een stuk beter, maar ook niet helemaal goed. Hieronder dan maar zoals het wel is... Wink

In de spoorwereld heb je twee soorten wielen:

-volwielen, hierbij bestaat het wiel uit één stuk, de groef die je ziet is onderdeel van zo'n volwiel, tot daar mag het wiel slijten:


-gebandageerde wielen, hierbij bestaat het wiel uit een binnenwiel met daaromheen een "losse" wielband. Deze wordt dmv verhitting om de binnenwiel geplaatst, en door de afkoeling ontstaat een stevige verbinding. Die wordt aan de achterzijde van het wiel (de zijde wat je normaal niet ziet) ook nog eens geborgt door een zgn "sprengring", die zorgt ervoor dat de wielband recht op het binnenwiel blijft zitten. Van buiten ziet zo'n wiel er zo uit:


Hieronder een dwarsdoorsnede van zo'n wiel:


De strepen op zo'n gebandageerd wiel geven aan of de wielband wel of niet verschoven is. Die strepen moeten exact in elkaars verlengde liggen op het wiel. Zijn de strepen verschoven van elkaar, dan is de wielband verschoven ten opzichte van het binnenwiel. Dit kan veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld een vaste rem, het wiel wordt dan warm danwel heet, de wielband zet uit, en kan daardoor zijn grip op het binnenwiel verliezen en dus verschuiven (een heel klein beetje te vergelijken met asb van een modeltrein).

Een storingsmonteur/wagenmeester (ook bij goederenwagens, de zelflossers van bijvoorbeeld Railpro hebben nogal eens dit soort wielen) moet dit soort zaken in de gaten houden tijdens een controle van een trein. Worden verspringende merktekens geconstateerd, dan moet ook aan de binnenzijde (tussen de wielen) de sprengring worden gecontroleerd. Is deze nog aanwezig, dan spreekt men van een verschoven wielband. het materieel moet dan naar de werkplaats ter controle, en daar wordt bepaald wat er mee gaat gebueren. Is die sprengring niet meer (geheel) aanwezig, spreekt men van een losse wielband. De betreffende as/draaistel moet dan ter plekke vervangen worden omdat er verder mee rijden uit den boze is.

De klap (is meer een tik) is ook een methode om een losse wielband te ontdekken. Door de tik geeft een goed wiel een heldere klank (bij geloste remmen dan), bij een los zittende wielband geeft die tik een doffe klank. Bij een verschoven wielband hieft dat niet perse een doffe klank te geven, als deze verder weer goed krimpt, zal ook dit wiel een heldere klank geven. Daarom zijn ook die strepen aangebracht.

Je zal hiermee ook wel een gebroken wielband op kunnen sporen, dan is er sprake van heel veel geluk. Ik denk dat wanneer zo'n wielband tijdens het rijden breekt, dit heel snel verder doorbreken.

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is Wink
Gelogd

Groeten, Erwin
Bruce!!!
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 57


Brullende motoren! klagende mensen! perfect shot!


« Antwoord #13 Gepost op: 25 Mei 2012, 06:55:20 »

Bedankt voor de informatie.
Dus het is eigelijk een soort controle om de kwaliteit van de wielen makkelijk in de gaten te houden.


Bruce
Gelogd

Bekijk ook eens deze n-spoor site
hielke1501
Full Member

Offline Offline

Berichten: 102


« Antwoord #14 Gepost op: 7 Februari 2014, 11:47:05 »

Bruce,

Zo zou je het inderdaad kunnen stellen. Voor de volledigheid:
 
-volwielen komen alleen voor bij (genomen van het huidige NS-materieel) NS 1700 en SLT.

-gebandeerde wielen komen voor bij (wederom genomen van het huidige NS-materieel) Mat. 64, SGMm, VIRM, ICMm en ICRm.

Al het oudere materieel moet ik jullie schuldig blijven. Sorry  :Smiley

MVG, Hielke
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Transport wielen
« vorige volgende »
Ga naar: