Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Treinongeluk Denemarken [23-04-2026]
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Treinongeluk Denemarken [23-04-2026]  (gelezen 203 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

291*

« Gepost op: Vandaag om 10:27:54 »

https://nos.nl/artikel/2611636-frontale-treinbotsing-in-denemarken-meerdere-gewonden-vier-in-kritieke-toestand

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

347*

« Antwoord #1 Gepost op: Vandaag om 16:17:09 »

Vreselijk ongeluk! Lokalbanen heeft geen ATB. Het ongeluk vond plaats net voorbij de overweg in de Kildeportvej, iets ten noorden van Hillerød.
Wat het zo onbegrijpelijk maakt, is dat de machinisten wéten dat er tussen Kagerup en Hillrød alleen maar enkelspoor ligt, zonder mogelijkheid
elkaar te kruisen.

Ik ben alweer jaren geleden in Kagerup gaan kijken, want zo'n splitsingsstation midden in het bos is toch tamelijk uniek. Destijds raadplaatjes
gemaakt. Volgens mijn Nederdeense vriend Jaco is het rond half zeven 's ochtend ook in Denemarken al licht.

Wat zo ontzettend vreemd is: zelfs als de vertrekkende machinist een black out had en per ongeluk vanuit Kagerup is vertrokken, dan zitten er
toch tientallen forensen in de trein die het klappen van de zweep kennen en wéten dat de tegentrein moet komen voordat je weg mag.
Waarom heeft er niemand alarm geslagen bij de machinist of aan de noodrem getrokken?

Vijf mensen in kritieke toestand.   Cry

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
Wesley
Hero Member

You might think that; I couldn't possibly comment.

« Antwoord #2 Gepost op: Vandaag om 18:39:45 »

Je hebt de forensen te hoog zitten... die staren allemaal constant op hun smartphone- of laptopscherm en hebben geen idee waar ze op enig moment zijn of wat er om hen heen gebeurt totdat hun bestemming wordt omgeroepen en/of ze in de hoek van hun scherm zien dat het hun aankomsttijd is.

Voor de rest komt er vast een onderzoek waaruit conclusies kunnen worden getrokken.

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

347*

« Antwoord #3 Gepost op: Vandaag om 18:42:36 »

Het zou ook nog kunnen dat het juist de andere trein was die te vroeg is vertrokken.
Wat hierbij dan heel vreemd is: de verkeersleiding voor deze baan zit uitgerekend in Hillerød.
Dan zou men daar het vertreksein hebben gegeven terwijl op de tableus is te zien dat de
tegentrein nog niet gearriveerd is.

De kans op een menselijke in plaats van een technische fout lijkt vrij groot. Wat een drama.

mvg,
Gert

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™, 'Meesterkaper' bij Raadplaatje.
Noordwaarts
Hero Member

347*

« Antwoord #4 Gepost op: Vandaag om 18:49:41 »

Je hebt de forensen te hoog zitten... die staren allemaal constant op hun smartphone- of laptopscherm en hebben geen idee waar ze op enig moment zijn of wat er om hen heen gebeurt totdat hun bestemming wordt omgeroepen en/of ze in de hoek van hun scherm zien dat het hun aankomsttijd is.

Gedurende jaren '80 pendelde ik dagelijks op en neer tussen Veenendaal en Utrecht. Toen op een dag de machinist vergat te stoppen in Maarn, viel het mij meteen al op dat hij geen vaart minderde.
Maar ik was zeker niet de enige. Binnen no time ontstond er onrust. En jawel: iemand trok aan de noodrem. De machinist en de hoofdconducteur bleven rustig en professioneel. De machinist zei dat
hij een fout had gemaakt. De hoofdconducteur wist te melden dat ze nog net binnen het blok stonden. Vervolgens is de trein op de zichtmelding van de hoofdconducteur een stuk achteruit gereden.
Wie er in Maarn uit moest, was blij en wie in Maarn toch niet vergeefs moest wachten ook. Er klonk zelfs applaus.

mvg,
Gert

Wesley
Hero Member

« Antwoord #5 Gepost op: Vandaag om 19:01:33 »

Gedurende jaren '80...

...had niemand een smartphone en niemand een laptop, en daardoor hadden mensen veel meer omgevingsbewustzijn tijdens hun dagelijkse treinreis.
« Laatste verandering: Vandaag om 19:04:43 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

347*

« Antwoord #6 Gepost op: Vandaag om 19:51:17 »

Dat zou best een rol kunnen spelen. Geloof het of niet: de ‘reistijd’tussen mijn woonkamer/keuken en mijn werkkamer leg ik volledig social media free af.  :

Mooie tijden waren dat, de jaren ‘80: dat je in gesprek raakte met een medereiziger
of dat je met zachte hand op een vrijdagmiddag op de terugreis werd wakkergemaakt
door iemand die je van gezicht kende: ‘Volgens mij moet u er dadelijk uit.’

mvg,
Gert

hubertus
Hero Member

« Antwoord #7 Gepost op: Vandaag om 19:53:09 »

Zelfs iemand die zich volledig bewust is van de omgeving en de regelmaat kent van het kruisen in Kagerup, zal vermoedelijk aannemen dat de tegentrein vertraagd of uitgevallen is. Dus waarom zou je aan de noodrem trekken?

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

« Antwoord #8 Gepost op: Vandaag om 20:00:40 »

Ook een goed punt - daar krijg je alleen maar gedonder mee als je dat doet op een voorgevoel wanneer dat voorgevoel onjuist blijkt te zijn.

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

347*

« Antwoord #9 Gepost op: Vandaag om 20:18:11 »

Je hoeft niet direct aan de noodrem te trekken, je kunt ook even bij de machinist gaan checken of hij het zeker weet. Volgens mij hebben die treinstellen een glazen wand bij de cockpit. En anders is er toch ook nog een conducteur?

mvg,
Gert

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

291*

« Antwoord #10 Gepost op: Vandaag om 21:10:28 »

Cockpit?  Grin

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

347*

« Antwoord #11 Gepost op: Vandaag om 21:24:54 »

Cabine dan maar?

mvg,
Gert

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Treinongeluk Denemarken [23-04-2026]
« vorige volgende »
Ga naar: