Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Treinongeluk in Andermatt
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Treinongeluk in Andermatt  (gelezen 11129 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 11 September 2017, 15:45:07 »

https://nos.nl/artikel/2192456-veel-gewonden-na-treinongeluk-in-zwitserse-alpen.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 14 September 2017, 17:08:46 »

Soms zit je dichter op het nieuws dan je lief is.
Na de betreffende trein te hebben gefotografeerd toen die vanaf de Oberalp-pas afdaalde naar Andermatt, was ik net ingestapt toen de wagon waarin ik stond, een paar meter weinig zachtzinnig werd verplaatst.
Als botsing stelde het op zich niet heel veel voor, maar omdat velen vermoedelijk net als ik niet hebben gezeten (of zelfs nog aan het instappen waren) en een wagon vol zat met schoolkinderen, toch redelijk veel gewonden.
Voor mij resulteerde dat in een ritje terug naar de regio Luzern, waar ik net die ochtend was vetrokken. Maar dit keer dan liggend in een Tessiner ambulance.
Na wat onderzoeken mocht ik met een dvd-tje met foto's het ziekenhuis weer verlaten. Erg aardig dat het ziekenhuis een hotel had geregeld (want de oorspronkelijke bestemming was niet meer te bereiken) en zelfs ervoor zorgde dat ik daar kwam, deze keer zittend in een ambulance die toch die kant op moest.

Complimenten voor de goed geregelde hulpverlening na het ongeluk. Voor mij blijven de gevolgen hopelijk beperkt tot wat korte termijn lichamelijke ongemakken en een wat mislukte vakantie. De tijd zal het leren.

Groet, Huub
« Laatste verandering: 14 September 2017, 17:14:07 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #2 Gepost op: 14 September 2017, 17:42:30 »

@Hubertus: toch wel een heftig verhaal.
Je vertelt niet wat je letsel is, maar hopelijk herstel je snel en kan je toch nog een beetje genieten van je vakantie.
Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #3 Gepost op: 14 September 2017, 18:34:24 »

Huub,
Heftig verhaal!

Wens je veel sterkte en beterschap!
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #4 Gepost op: 14 September 2017, 19:14:14 »

Toch maar even een reactie hier, want anders lijkt het net of het me niks doet en het tegendeel is waar.
Ik kreeg kort nadat ik dit draadje opende een berichtje van Huub dat hij in de bewuste trein had gezeten.
Hopelijk houden de klachten niet al te lang aan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 September 2017, 20:09:31 »

Dat is schrikken Huub!
En dat wil je liever niet meemaken denk ik...
Hopelijk gaan je klachten snel weg en kan je snel de volgende vakantie plannen en deze vergeten.
Sterkte er mee
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 14 September 2017, 20:45:31 »

Er valt weinig aan toe te voegen, dus om niet in herhaling te vallen: ik sluit me bij de bovenstaande schrijvers aan - en deel de hoop dat de klachten snel over zijn!
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 15 September 2017, 18:42:17 »

Dank. Zonder er een medisch forum van te maken, ik ben vooral vanwege nekklachten naar het ziekenhuis gebracht.
Na het ongeluk was de vakantie voor mij eigenlijk wel voorbij.  Het besef hoeveel geluk ik ondanks alles heb gehad, komt wat later, maar beheerst dan wel even je doen en laten.
Maar vooral daarvoor natuurlijk wel nog leuke dingen gedaan, als ik er binnenkort de puf voor heb, val ik jullie wel weer lastig met de foto's en wat geneuzel eromheen. Smiley
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 15 September 2017, 19:21:05 »

 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #9 Gepost op: 15 September 2017, 21:58:33 »

Lees dit net pas, sterkte Huub!
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 18 September 2017, 11:56:33 »

In het onlangs gefotografeerd draadje staan twee "seconds for disaster"-plaatjes.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #11 Gepost op: 18 September 2017, 13:55:36 »

Bizar dat je hierbij betrokken bent. Hopelijk ben je er snel bovenop.
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #12 Gepost op: 18 September 2017, 21:47:26 »

Jakkes Huub. Sterkte met de verwerking.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 19 September 2017, 10:19:45 »

Inmiddels ruim een week verder, tijd voor een wat uitgebreider verslag. Niet iedereen zal zo'n ervaring hebben en voor mij goed om het even van me af te schrijven.

Ik was maandag dus op doorreis van Luzern naar Graubünden. Er zijn diverse manieren om dat te doen, maar een van de mooiere is toch de route via Andermatt en Disentis. Vooral omdat het in het weekend vrij veel had geregend en de sneeuwgrens onder de 2000 meter was gekomen en er dus kans was op verse sneeuw.
Onderweg naar Andermatt bleek er op de bergen inderdaad een laag verse sneeuw te liggen en daar aangekomen was duidelijk dat het een echte sneeuwreis naar de Oberalppas zou worden. De trein uit Disentis was wat vertraagd, waardoor ik die bij de afdaling nog op de foto heb kunnen zetten.
De trein kwam even later op spoor 2 binnen. De bedoeling is dan dat de loc afkoppelt, omloopt en aan de andere kant weer aankoppelt.
In die tijd kun je gewoon instappen, wat ik dan ook gedaan heb. Fotocamera even op de stoel gelegd, grote reistas tussen de stoelen in schuiven en dagrugzak in het bagagenet leggen. En toen is er dus iets mis gegaan. Met een flinke klap werd de wagon een paar meter verschoven. Wat in eerste instantie leek op hardhandig rangeren, bleek dus gewoon echt verkeerd gegaan te zijn, in plaats van om de trein heen te rijden, was de loc weer net zo hard terug tegen de wagons gereden.
Iemand anders in mijn wagon viel. Ik kon zelf blijven staan, mijn fotocamera lag een paar stoelrijen verder op de grond. Een testfoto gemaakt, camera leek nog te werken, verder afgezien van wat spierpijn leek het allemaal reuze mee te vallen.
Al snel kwam personeel door de trein met de melding dat er een ongeluk was gebeurd en de vraag of we verwondingen hadden. Op mijn terloopse opmerking dat ik "alleen wat nekpijn had" werd onmiddellijk gereageerd dat ik moest blijven zitten, zo min mogelijk bewegen en wachten tot er medisch personeel kwam.
Vrij snel daarna waren de eerste sirenes te horen en kwam ook de eerste helikopter aangevlogen.
Het eerste wat dan gebeurt is een snelle inventarisatie van de gewonden, wie heeft het eerste hulp nodig? Ik had gelukkig geen prioriteit en moest voorlopig blijven zitten. Ik zat in de voorlaatste wagon, de laatste wagon waar de loc dus tegenaan was gereden, zat vol met schoolkinderen. Daar zijn ook de meeste gewonden gevallen.
Na een tweede onderzoek in de trein, ben ik onder begeleiding van een arts en drie brandweerlui (een om mij te ondersteunen, een voor de reistas en een voor de camera en rugzak  Cheesy ) naar de lokettenruimte van het station gebracht, waar alle lichtgewonden waren verzameld om te worden onderzocht, c.q. in afwachting van verder.
Iedereen krijgt daar een kaart omgehangen, waarop zijn status staat aangegeven. Zo is altijd duidelijk of iemand al is onderzocht en wat de verdere stappen zijn. Dit lijkt goed te werken.


Daar ook wat meer uitleg gekregen over het wat en hoe. En je ziet steeds helikopter- en ambulancepersoneel binnenkomen, om daarna met patiënten weer te vertrekken. De algeheel medisch coördinator en de medisch transportcoördinator zijn duidelijk herkenbaar. En er wordt gezorgd dat je zoveel mogelijk met steeds dezelfde hulpverleners te maken krijgt.
Het gaat niet altijd perfect, ik was op zeker moment in de provisorische "wachtkamer huisarts" gezet, terwijl toen al besloten was dat ik liggend naar het ziekenhuis moest, de vraag was alleen nog vliegend of rijdend. Het werd uiteindelijk rijdend.

Ook fascinerend om te zien hoe dat stukje bij beetje op je wordt ingepraat dat het toch echt het beste voor je is als je naar het ziekenhuis gaat. Waar ik in het begin vooral baalde dat ik minimaal een uur vertraging had, had ik er bij het inladen in de ambulance al helemaal vrede mee dat ik misschien een nacht in het ziekenhuis moest doorbrengen.

De politie is ook nog aanwezig om foto's te maken en NAW-gegevens te vergaren van iedereen die in de trein was / gewond was (criterium wet ik niet) en daarna begon het ritje over de voor het overige verkeer afgesloten Schöllenenstrasse naar Göschenen en daarna de snelweg naar Stans bij Luzern.

Omdat initieel melding was gemaakt van een botsing tussen twee treinen, waarvan een met passagiers, is er direct groots uitgepakt. Er zouden 5 helikopters en 25 ambulances zijn opgeroepen, waaronder uit Zürich en in mijn geval dus Tessin. Of ze ook allemaal tot in Andermatt zijn gekomen, weet ik niet. Het ongeluk viel uiteindelijk mee, maar er was de pech van het moment (mensen aan het instappen en/of nog staand in de trein) en de grote hoeveelheid kinderen.

In het ziekenhuis kwamen de artsen die mij in Andermatt hadden onderzocht nog even poolshoogte nemen. En na onderzoek werd ik met medicijnen op zak door een ambulance naar een naburig hotel gebracht. De volgende dag opnieuw de reis gemaakt, maar deze keer in Andermatt wel buiten de trein gewacht tot ik zag dat de loc was omgelopen en weer aangekoppeld.  Grin

De klachten gaan op en af, maar lijken gelukkig wel minder te worden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 19 September 2017, 11:00:42 »

Je hebt in ieder geval wel een bijzondere 'Swiss made' souvenir.  Cool
Goed om te horen dat de klachten minder lijken te worden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Treinongeluk in Andermatt
« vorige volgende »
Ga naar: