Toen ik gister op stond en de woonkamer in kwam waren de fdm print wagens prima opgedroogd:

De Anycubic abs like resin print wagen waren helemaal naar buiten uitgebogen en zagen er niet uit. De bakken zelf waren zo zacht als elastiek, oorzaak toen nog onbekend. Toen een wagen geklemd tussen 2 metalen plaatjes en er secondelijm ingegoten. Dat leek goed te doen dus dat bij de andere 5 ook gedaan.

Daarna met Maarten wat over en weer geappt over mogelijke oorzaken. Het enige wat ik wist is ik was vlak voor het beladen met secondelijm bezig geweest en had daarna nog wat droog geföhnt, daarna lading er in en verdunde modpodge. Toen ik naar bed ging was er niks te zien, de volgende ochtend waren ze krom. Dus testen wat wat doet met ongebruikte bakken:
1; alle ongeschilderde bakken in de zon om te kijken of ze harden/brosser worden( loopt deels nog maar nog niet direct merkbaar resultaat).
2; 1 bak warm gestookt met de föhn, had geen blijvend effect, in warme toestand was het iets zachter.
3; 1 bak binnen en buiten van secondelijm voorzien. Deze werd duidelijk harder en steviger, geen verdere test mee gedaan.
4; vocht inwerking leek steeds meer een rol te moeten spelen dus gister avond 2 onbewerkte bakken gevuld met water. Eentje met vuil water uit de penselenpot( daar zit naast verf resten ook dasty ontvetter en azijn in) en eentje met ontspannen water dus water met een drupje afwasmiddel. Die met het vuile water begon eerder te werken dus het was duidelijk dat er wat gebeurde. Toen ik vanmorgen opstond waren beide bakken compleet uitgezakt en zowel verticaal als horizontaal zo krom als een banaan. Die met ontspannen water iets erger als die met vuil water.

Net als de NDS wagens heb ik deze bakken geprobeerd te richten en klemmen hierbij ook een gum als vulling gebruikt en dit weer in de zon gezet. Het resultaat is nadat ik vanavond thuis kwam dat ze bruikbaar recht zijn geworden al is eentje nu verticaal nog wat krom:

De volgende test word waarschijnlijk de in secondelijm gecoate bak met water te vullen en zien hoe die er morgen bij staat.
Bij de NDS wagens heb ik de lading waren scheuren aan de randen in waren ontstaan verder afgewerkt met extra ballast en secondelijm en ik heb aan de onderkant een gaatje geboord zodat eventueel nog aanwezig vocht weg kan. De lading ging uiteraard glimmen door de secondelijm maar dat was met een laagje vernis snel verholpen. Verf droogde snel genoeg dat het vocht daarvan niet voor problemen had gezorgd.

Ps; mocht iemand weten en scheikundig uit kunnen leggen wat maakt dat de Anycubic abs like resin zo met water reageerd dan lees ik dat graag.
Groetjes Michiel