Ik ben al een paar weken op en af bezig met het uitdenken van een nieuwe Privat/Kleinbahn. Een tracé was de eerste stap. Ik heb met google streetview een mogelijk tracé gezocht vanuit Balve aan de Hönnetalbahn( wat in mijn wereld een deels dubbelsporige lijn met 3kv is) de heuvels in. Een route via Mellen en Dickenbruch naar Amecke( aan het begin van de Sorpesee) lijkt haalbaar al zal het dan wel een steilstrecke zijn.

Ik heb de lijn ingetekend op een screenshot van
openrailwaymap.org.
Daarna een basis uur patroon( dienstregeling) gemaakt en daar een passend sporenplan bij getekend. Daarbij zou dan 1x per uur gereden worden( de aansluitende WAE stoptrein rijd ook 1x per uur) maar is er een 2e pad per uur beschikbaar.

Als materieel wilde ik in iedergeval iets met een muizen en electrische motorwagen. Nou is die combinatie er niet geweest en een 2tje mat46 of mijn WAE versie ervan inkorten is niet economisch. Een Blauwe Engel is er wel als motorwagen en is diesel electrisch en gingen halverwege de jaren 80 buitendienst. Een goede gelegenheid voor een Klein/Privatbahn( een definitieve naam heb ik nog niet) om zo'n ding te kopen, de dieselmotor te verwijderen en het ding aan te passen voor voeding via de bovenleiding en te moderniseren. Na wat zoeken en vervolgens rekenen kwam ik er op uit dat de tractie motor van een blauwe engel op 195,8V zouden moeten werken. Dat keer 4 is net boven de 780V dus met een vrij standaard bovenleidingspanning voor dat soort lijntjes van 750 tot 800V kom je prima weg. Die blauwe engel kan dan een blokkendoos achtige motorwagen van voor de oorlog vervangen hebben die dan nog als reserve inzetbaar is. Dat soort spul reed op voorstadslijnen rond Milaan ook nog planmatig tot 2008 dus kan dat bij mij in 2001 ook prima. Ook voor de huisstijl neem ik de Ferrovia Nord Milano als voorbeeld hun Geel/Zwart/Grijze huisstijl bevalt me wel, zie
hier,
hier,
hier,
hier,
hier en
hier , dit is allemaal jaren 50 spul maar het jaren 20 spul was net zo gemoderniseerd en dat wil ik met mijn vooroorlogse wagen ook doen. De blauwe engel moet dan ook zwaar gemoderniseerd zijn, iets bijna op
dit niveau. Daarvoor komen er in ieder geval moderne deuren in iets als in DDM1 zou dan handig en logisch zijn. Met de lampen wil ook wat en daarbij denk ik dat de lampen zoals op een
Reeks 22/23 goed op de muizenneus kop passen.
Voor de vooroorlogse motorwagen gebruik ik een E28 3e klas rijtuig van Arnold. De voorste deur van het balkon is dan de cabine en de 2e voor het in en uitstappen van reizigers.

Ik heb inmiddels al hout gezaagd voor 1,5 blauwe engel maar ik moet nog even terug zoeken hoe ik dat soort koppen ook alweer het makkelijkste maak.

Hieronder nog even een paar foto's van de WAE muizenneusen:

Wat was die vitrinekast toen nog leeg, alle DBAG treinen er allang uit en nog is die vol.
Mocht het nog geschikt weer worden om te schuren wil ik die 1,5 blauwe engel nog geschuurd zien te krijgen voor de winter.
Groetjes Michiel