In H0 wil ik nog een 12-delige (11 rijtuigen + loc) klassieke IC-79 samenstellen, ik heb nog plaats in de meukvitrine.
Ik twijfel nog tussen 1:87 "top spul" en Fleischmann 1:93,5 waar ik een zwak voor heb.
Het wordt 1:87. Vorige week was ik op de beurs in Zutphen om eens te kijken naar het aanbod van Flm 1:93,5. Er waren veel stands, ook Duitse. Dat was voor mij de graadmeter. Slechts één beschadigde Avmz 207 gezien.
Dit diep uitgeslepen spoor ga ik niet volgen.
Vanmorgen mijn eerste aankoop gedaan voor de IC-79: een Bpmz 291. Daarmee ook voor het eerst sinds lange tijd een H0-aankoop. De trein moet te plaatsen zijn in 1988, het jaar waarin ik voor het eerst (en het laatst) in een klassieke IC-79 heb gereisd: op maandag 18 juli 1988 van Osnabrück naar Koblenz in een Bpmz 291 van IC 711. De tweede etappe van een avontuurlijke Interrailvakantie met twee klasgenoten.
De rijtuigsamenstelling wordt:
Avmz 207 + Apmz 121 + Avmz 111 + ARmz 111 +
Bm 235 + Bm 235 + Bpmz 291 + Bpmz 291 + Bpmz 291 + Bm 235 + Bm 235Het
rode blok komt van Piko, vanwege de zeer fraaie ARmz 211 met panto. Het
blauwe van Roco, vanwege de vele verschillende nummers en het Edelstahldach van de Bpmz. Ik werk eerst het blauw-beige blok af, dan het rood-beige en daarna pas de loc. Een Bpmz wil ik van Umbraugrau dak voorzien, dat is een voorserie. Hoeveel voorserie Bpmz met donker dak waren er eigenlijk, weet iemand dat? Ik heb een Bpmz van Roco op het oog die het volgnummer 004 heeft... Dat rijtuig zou wellicht een mooie kandidaat hiervoor zijn.
De loc (Piko of Roco), uiteraard een 103, wil ik met rood chassis en bij voorkeur met verlengde cabine. Wat zou een mooie kandidaat zijn?