De gezondheid liet me even in de steek. Daarom dus lange tijd helemaal geen bouwactiviteiten, laat staan nieuwe berichten in dit draadje. Excuses aan mijn trouwe volgerschare

Inmiddels ben ik nòg langzamer dan voor mij gebruikelijk weer voorzichtig begonnen met wat simpele dingetjes. Ik heb er weer enorm zin in. Fijn ook dat het weer min of meer gaat zoals ik wil.
Inmiddels ben ik verder gegaan met het leggen van rails op het nieuw gecreëerde stukje industrie-/rangeerspoor waar ik in mijn laatste bericht melding van maakte. Dat heeft geleid tot nieuwe inzichten. Naar blijkt liggen de kortste opstelsporen namelijk op een hellend vlak. Daar blijven geen wagens zelfstandig staan. Ik heb besloten dat te laten zoals het is en op die beide sporen geen losse wagens stallen. Het is niet anders, geen grote ramp.
Nu denk ik na over het automatiseren van die spoortjes. Er komen twee slanke Märklin K-wissels in voor. Die kan ik laten omleggen door de beruchte Märklin magneetaandrijvingen, maar dat is A. onbetrouwbaar en B. niet erg fraai in het zicht. Ik neig dus naar aandrijven met servo's. Mijn ESU Switchpilots hebben elk een aansluiting voor twee servo's (die zijn dus vrijgebleven omdat ik tot nu toe enkel de magneetspoelaandrijvingen gebruikte), dus het kost me geen nieuwe wisseldecoder. Nu zijn er een paar vragen open:
1. Welke servomotoren zouden het meest geschikt zijn?
2. Hoe verbind ik die servomotoren met de wisselaandrijvingen?
3. Hoe kan ik die wisselmotoren in het landschap verbergen?
Ten aanzien van die laatste vraag heb ik wel een idee. Aangezien de rails daar wat lager ligt dan het omringende landschap zou ik de motoren daaronder kunnen verbergen.

Vraag is alleen hoe groot die aandrijvingen precies zullen zijn en of dat gaat passen allemaal (zie foto's). De XMS-platen zijn 2cm dik, om een idee te geven, en zullen onder 45° worden afgeschuind zodat het vloeiend zal aansluiten op het baanlichaam.
Suggesties meer dan welkom!