Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)  (gelezen 26385 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Gepost op: 30 November 2022, 18:32:33 »

Hoi allen,

Mijn eerste bericht hier. Lees al een tijdje mee en zou nu graag mijn eigen plannen aan jullie voorleggen.

Sinds begin dit jaar ben ik de trotse (mede) eigenaar van een huis. Een van de belangrijke dingen tijdens de zoektocht naar een huis was een mooie hobby ruimte om mijn lang gekoesterde wens in vervulling te brengen: een modelspoorbaan naar Nederlands voorbeeld. De afgelopen jaren ben ik in het ouderlijk huis wel aan een baan begonnen, deze weer afgebroken en weer iets nieuws gemaakt. Bij de eerste baan ben ik vooral bezig geweest met de scenery. Twee jaar geleden kwam de wens om alles via iTrain aan te sturen, dus de tweede baan was vooral gericht op de techniek. Het enige aangeklede stuk van deze baan is een ondergronds station met een eiland perron (naar dit voorbeeld: https://youtu.be/-8hiy4oSJBg). Dit heb ik op een losse module gemaakt met het idee dit ooit nog eens te gebruiken op een andere baan, wat nu dus zo ver is.

De zolder waar de modelspoorbaan moet komen te staan is bijna klaar. Ondertussen ben ik ook druk bezig geweest met het ontwerpen van een baanplan. Veel pogingen zijn in de prullenbak beland, maar uiteindelijk is de basis hetzelfde gebleven: 3 niveaus (1 zichtbaar gedeelte, 2 niveaus met schaduwstation) in een L-vorm, met op het zichtbare deel een (middel) grote stad met bijpassend station en een luchtspoor door de stad (tijdperk 5/6). De stad wordt doorkruist met een kanaal. Industrie of een open landschap met trein er door heen vind ik ook prachtig. Maar een stads thema vind ik uiteindelijk het leukst om te bouwen.

In de schaduwstations zijn opstelsporen voor doorgaande treinen en voor treinstellen die daar kunnen keren. Ook heeft elk niveau een keerlus om de trein te laten keren, en weer in tegengestelde richting te laten rijden. Hoop dat dit voor genoeg variatie zorgt. In het schaduwstation van niveau 2 komt het ondergrondse station terug wat ik eerder heb gemaakt.

Niveau 3 (zichtbare deel)


Niveau 2 (schaduwstation en zichtbaar ondergronds station)


Niveau 1 (schaduwstation)


De baan zal in 3 delen worden gebouwd die aan elkaar gekoppeld worden. Elk deel staat op wielen zodat ze op te schuiven zijn/uit te nemen zijn. Dit omdat de korte kant van de baan onder het schuine dak staat, en achter de knieschotten nog opbergruimte is die bereikbaar moet zijn. Ook wordt het zo makkelijker om aan de achterkant van de baan te komen.

Op de baan zullen goederen- en personentreinen komen te rijden, getrokken, geduwd en treinstellen. De boel wordt aangestuurd met een Z21 centrale en iTrain. Rails in het zichtbare deel is van Roco. In de schaduwstations komt Roco line met bedding te liggen. Ik ben van plan om elk niveau te voeden met een booster.

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben om dit baanplan te fine tunen. En als het helemaal niks is, er grote fouten in zitten of het totaal onhaalbaar is, hoor ik het ook graag. Zelf twijfel ik of er genoeg variatie qua treinenloop in zit, en of het hele idee met uitneembare delen en het koppelen van deze delen haalbaar is.

Groeten,
Chiel
« Laatste verandering: 28 Juli 2023, 09:14:19 door Jakop de Bruin » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 30 November 2022, 18:49:19 »

Je tweede bericht zelfs. Vorige stamt uit 2010.   Cheesy

Mooie ruimte heb je. 5,10 x 5,35 m, afgaande op de tekening.
Waarom Rocoline met bedding in de schaduwstations?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #2 Gepost op: 30 November 2022, 21:05:22 »

Oh toch niet de eerste hahah.
Van Roco line met bedding heb ik al behoorlijk wat liggen. En het scheelt weer demping aanbrengen.

Ja het is een hele mooie ruimte. Door langs de muren/schuine kant te blijven is er ook nog genoeg ruimte in het midden van de kamer, en de dakkapel blijft ook vrij.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 30 November 2022, 21:19:40 »

Interessant plan. Mooie lange perrons ook; ca. 265 cm. Genoeg voor lok plus 6 bakken.
Voor de bouw kan je de delen los koppelen begrijp ik, maar als de baan vol treinen staat en achteraan in het schaduwstation ontspoort een trein, kom je er dan nog bij met die 130 cm diepte?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #4 Gepost op: 1 December 2022, 11:04:15 »

Inderdaad een interessant plan. Heeft qua opzet, een paar zeer uitgebreide schaduwstations gecombineerd met een relatief bescheiden bovengronds station en dito vrije baan, wel wat weg van mijn plan in N.

Op de beschikbare ruimte kan ik alleen maar jaloers zijn: in N heb ik slechts ruimte voor treinen met een maximale lengte van een loc + vier rijtuigen...

Kun je al iets meer vertellen over het materieel en de opzet van de dienstuitvoering?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #5 Gepost op: 1 December 2022, 15:46:58 »

Chiel,

Ik zou nog even kijken naar het spoortje wat haaks op het kanaal naar beneden gaat en vervolgens onder de bruggen door. Dit ga je qua hoogte niet redden vrees ik.
Gelogd

mvg,
 Sander
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 1 December 2022, 16:26:13 »

Kan misschien wel als je het kanaal circa 70-80 cm richting het station verplaatst.
Dan wordt dat spoortje wat langer en heb je dus meer ruimte om het te laten dalen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #7 Gepost op: 2 December 2022, 20:40:27 »

Bedankt voor de leuke reacties.

...maar als de baan vol treinen staat en achteraan in het schaduwstation ontspoort een trein, kom je er dan nog bij met die 130 cm diepte?
Goed punt. Het idee was om dat op te lossen door de baan deels modulair te maken. Maar als het vol staat wordt dat heel lastig. Heb nu 30 cm tussen niveau 1 en 2 zitten. Misschien dat nog aanpassen dat ik mezelf wat verder onder de baan kan wurmen in geval van nood.

Inderdaad een interessant plan. Heeft qua opzet, een paar zeer uitgebreide schaduwstations gecombineerd met een relatief bescheiden bovengronds station en dito vrije baan, wel wat weg van mijn plan in N.

Op de beschikbare ruimte kan ik alleen maar jaloers zijn: in N heb ik slechts ruimte voor treinen met een maximale lengte van een loc + vier rijtuigen...

Kun je al iets meer vertellen over het materieel en de opzet van de dienstuitvoering?

Heeft inderdaad gelijkenissen met jouw plan. Ben heel erg blij met deze ruimte, heb de ruimte nog kunnen verruimen d.m.v. een dakkapel.
Op de baan komt Nederlands materieel uit tijdperk 5 en 6 te rijden. Treinstellen (IRM, ICM, Plan V SGMm, Lint), getrokken reizigerstreinen (ICRm, ICK, IC Berlijn), trek/duw combinatie met ICL rijtuigen. Maar ook goederentreinen (kolen, containerwagons, grind enz.).

Chiel,

Ik zou nog even kijken naar het spoortje wat haaks op het kanaal naar beneden gaat en vervolgens onder de bruggen door. Dit ga je qua hoogte niet redden vrees ik.
Klopt inderdaad, dat is nog niet helemaal goed ontworpen. Zit nu +/- 4 cm tussen spoor en bovenliggende brug dus dat wordt hem niet. Idee van Gert neem ik mee om het water een stuk op te schuiven en zo wat extra stijg/daal cm's te winnen. Het hele idee achter dat spoortje is dat er een spooraansluiting is voor een denkbeeldig stuk industrie langs het kanaal.

Groeten,
Chiel
Gelogd
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #8 Gepost op: 24 December 2022, 19:38:30 »

Hoi,

Ben nog aan de slag gegaan met het ontwerp van het zichtbare deel, en heb het spoortje en kanaal een stuk naar beneden verplaatst. De helling van de hoofdbaan naar het zijspoor is 4%. Aangezien er hooguit een loc komt te staan lijkt me dat geen probleem.



Over de brug loopt nu wel een wissel. Komt dat in werkelijkheid voor, dat er op een spoorbrug een wissel ligt?

Groeten,
Chiel
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #9 Gepost op: 25 December 2022, 06:33:39 »

Een ontwerp met potentie Duim omhoog

Ik zie die rechter klimspiraal en zie dat het stijgende spoor het binnenste spoor is. Dat betekent dat dat van de beide sporen het spoor is met de steilste helling. Hoeveel procent stijg je daar? Gezien je boogstraal zal het ws wel meevallen, maar wel een punt van aandacht denk ik.


Over de brug loopt nu wel een wissel. Komt dat in werkelijkheid voor, dat er op een spoorbrug een wissel ligt?

Als ik nu zeg dat het nooit voorkomt is er altijd wel een behulpzame collega die met foto's op de proppen komt die het tegendeel bewijzen. Heel gangbaar is het volgens mij niet.
Gewoon uit belangstelling: waarom is het linkerdeel driesporig? Heb je daar een bedoeling mee of toepassing voor? Dat derde spoor weglaten zou het "probleem" van de wissel op de brug natuurlijk oplossen, maar het ligt er vast niet zomaar.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 25 December 2022, 09:34:47 »

Op de Rijnbruggen bij het Keulse Hauptbahnhof liggen in elk geval wissels, dus het komt zeker voor, maar gebruikelijk is het niet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #11 Gepost op: 27 December 2022, 09:20:22 »

Hoi allen,

Bedankt weer voor de reacties.
Het hellingspercentage van het binnenste spoor in de rechter helix is 2,7%. Dat zou denk ik niet voor problemen moeten zorgen.

Het linkerdeel aanpassen naar 2 sporen is inderdaad een optie. Heb daar 3 sporen ingetekend voor een grotere variatie aan treinen en omdat ik dat wel vind passen bij het sporen verloop van een middel grote stad. Ik ga er nog eens naar kijken.

Groeten,
Chiel
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #12 Gepost op: 27 December 2022, 12:27:51 »

Hallo Chiel, even mijn idee hoe je een en ander misschien nog iets beter kunt oplossen. De maatvoering is misschien niet goed, maar het gaat om het idee. Het wissel op de brug is hiermee verdwenen. Dat komt zeker wel voor, zie het voorbeeld van Huub, en kijk maar eens bij Amsterdam Centraal Oostzijde. Op de bruggen over de Oostertoegang liggen ook de nodige wissels. Toegegeven, dat zijn wel bruggen van een wat ander type, maar toch. In jouw geval is het echter helemaal niet nodig, zie mijn oplossing. Doordat ik het derde spoor veel eerder laat eindigen, is ook een betere aftakking naar het kanaalspoor mogelijk geworden. Dat lijkt nu wel wat op de vroegere aansluiting in Tiel naar het plaatselijke industrieterrein. Een dergelijke aansluiting moet echt aftakken en niet in standje rechtdoor worden bereikt.
               
Gelogd

Groet, Frank
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #13 Gepost op: 27 December 2022, 17:06:57 »

Dat 3de spoor is nutteloos want je rijdt jezelf klem op de helix. Daarnaast less=more.

Ik zou dat 3de spoor weghalen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #14 Gepost op: 28 December 2022, 20:39:34 »

Heb een versie gemaakt zonder 3e spoor, met het idee van Frank er in verwerkt Duim omhoog
Doordat het kanaal en kanaalspoor een stukje naar boven kan opschuiven komt er ruimte voor slanke wissels. Dat maakt de overgang van 2 naar 3 sporen ook een stuk minder 'lomp'.
Ben er tevreden over.



Heb er ook voor gekozen om het station op een (zo goed als) separate module te maken (en daarmee ook de daaronder gelegen schaduwsporen). Dat maakt het makkelijker om de kastdeur(en) aan de schuine kant van de zolder te bereiken en in het schaduwstation van de linker module te komen als er iets ontspoort. Probleem dat treinen dan op de overgang van de module staan is daarmee niet opgelost. Moet ik nog eens over nadenken.

Groeten,
Chiel
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« vorige volgende »
Ga naar: