Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)  (gelezen 26392 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 28 December 2022, 20:47:55 »

Ziet er mooier uit.  Duim omhoog

Probleem dat treinen dan op de overgang van de module staan is daarmee niet opgelost.
Wat is daar het probleem van?

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #16 Gepost op: 28 December 2022, 21:20:20 »

Thanks!


Probleem dat treinen dan op de overgang van de module staan is daarmee niet opgelost.
Wat is daar het probleem van?

Bedoelde als de treinen op de module overgangen staan als de boel uit elkaar moet. Alle treinstellen die ik heb passen op een spoor op één module. Trek en trek-duw treinen kunnen los gekoppeld worden. Maar de vraag is of dat ook nog lukt als er ergens achterin het schaduwstation iets gebeurd, en ik er moeilijker bij kan.

Om uberhaupt bij de achterkant te kunnen heb ik de modules bedacht. Maar als die niet uit elkaar kunnen omdat er op de achterste sporen iets ontspoort én er staat daar iets op de overgangen, wordt het een moeilijk verhaal.

Gr. Chiel
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #17 Gepost op: 30 December 2022, 17:36:46 »

Chiel, nog twee opmerkingen. Ik had ook de binnenkomst op het onderste perronspoor gewijzigd en dat niet zonder reden. Zoals jij het hebt getekend, zit er een nare en lelijke S-bocht in en bovendien rijdt je vanaf het hoofdspoor dood op dat korte kopspoortje op de kopse kant van het perron (waar is dat trouwens voor bedoeld?). Dat zou ik toch echt ook aanpassen. Daarnaast blijft mijn opmerking over de aftakking van het kanaalspoor staan, tenzij je dat wissel niet kunt zien.
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 30 December 2022, 19:33:52 »

Om uberhaupt bij de achterkant te kunnen heb ik de modules bedacht. Maar als die niet uit elkaar kunnen omdat er op de achterste sporen iets ontspoort én er staat daar iets op de overgangen, wordt het een moeilijk verhaal.
Maar de treinen moeten bij modules hoe dan ook over de overgangen, waarbij altijd iets kan gebeuren. Dus je kunt er nooit zeker van zijn dat de boel uit elkaar kan, als er iets ontspoort. Om erbij te kunnen als er iets gebeurt, zou ik toch een andere oplossing zoeken.
« Laatste verandering: 30 December 2022, 20:03:00 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #19 Gepost op: 30 December 2022, 20:00:39 »

Chiel, nog twee opmerkingen. Ik had ook de binnenkomst op het onderste perronspoor gewijzigd en dat niet zonder reden. Zoals jij het hebt getekend, zit er een nare en lelijke S-bocht in en bovendien rijdt je vanaf het hoofdspoor dood op dat korte kopspoortje op de kopse kant van het perron (waar is dat trouwens voor bedoeld?). Dat zou ik toch echt ook aanpassen. Daarnaast blijft mijn opmerking over de aftakking van het kanaalspoor staan, tenzij je dat wissel niet kunt zien.

Je komt niet vanaf het hoofdspoor. Wanneer je de hoofdsporen doortrekt kom je op perronspoor 2 en 3 uit.

Daarnaast zou ik het kanaal naar boven verplaarsen en het havenspoor aan de andere kant van het water leggen en laten komen vanuit het station. Dan is het bruikbaar om op te rangeren, geeft een leuke afwisseling in station en langs de haven.
Gelogd

mvg,
 Sander
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #20 Gepost op: 1 Januari 2023, 12:38:30 »

Hoi,

De beste wensen voor 2023 allemaal!
Wat betreft het bereikbaar hebben van alle sporen in geval van nood. De module waar het station op staat, is ongeveer een meter diep. Als ik me een beetje tussen de niveaus wurm moet ik dan bij de achterste sporen kunnen. Dan kan ik de module overgangen vrij maken, de modules uit elkaar halen en bij de achterste sporen van de modules die 1.30 diep zijn.

Nog even wat achtergrond informatie over het station en de stad.
Wat me leuk lijkt om uit te beelden is een station dat door de decennia heen gegroeid is. Zit er aan te denken ergens nog het 4de klasse staatsspoor station van Holland Scale neer te zetten als overblijfsel van vroeger. Het doodlopende spoortje is ook zon soort overblijfsel van een vroegere uitbreiding. En daarnaast een leuk excuus om een Traxx op reserve te zetten voor de ICD dienst Wink . Het station ligt aan de Brabantroute, en heet Reysburg (Reyshoeve (uit die naam is Reeshof gevormd, de wijk waar ik woon) en Tilburg).

Kanaal en kanaalspoor ga ik intekenen aan de andere kant, eens kijken hoe dat staat.

Groeten,
Chiel



Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 1 Januari 2023, 13:38:39 »

Wat betreft het bereikbaar hebben van alle sporen in geval van nood. De module waar het station op staat, is ongeveer een meter diep. Als ik me een beetje tussen de niveaus wurm moet ik dan bij de achterste sporen kunnen. Dan kan ik de module overgangen vrij maken, de modules uit elkaar halen en bij de achterste sporen van de modules die 1.30 diep zijn.

Mijn advies, neem genoegen met minder opstelsporen en zorg dat je ook vanaf de achterkant enigszins fatsoenlijk bij die opstelsporen kunt, zonder dat je delen van je baan waar rails op ligt, eerst vrij moet maken. Bedenk daarbij ook dat bij een eventuele ontsporing er wel eens een kortsluiting ontstaat, waardoor je hele baan stil staat. Dus even wegrijden van je andere treinen lukt dan niet meer. 
Bij mij is het schaduwstation alleen van de voorkant bereikbaar en 40 cm breed. Tot een cm of 50, heel misschien 60, zou ik nog wel aandurven, meer niet. Is het fatsoenlijk van twee kanten te bereiken, verdubbelt dat.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #22 Gepost op: 26 April 2023, 06:08:30 »

Hoi allemaal,

Het is even stil geweest, maar ben ondertussen verder gegaan met de plannen uitwerken.

Heb het baanplan wat minder diep gemaakt en het aantal opstelsporen in de schaduwstations ingekrompen. Het eerste niveau heb ik uitgelegd op de vloer en tot de conclusie gekomen dat het moet lukken om in geval van nood de achterste sporen te bereiken.

Ik hoop nu snel te kunnen beginnen met de bouw. Nog even de laatste klussen op zolder afmaken.

Groeten,
Chiel
Gelogd
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #23 Gepost op: 19 Juni 2023, 21:18:43 »

Hoi allemaal,

Ondertussen is er flinke vooruitgang geboekt met de modelspoorbaan. De frames van de 3 modules zijn bijna klaar wat betreft level 1. Zoals eerder beschreven bestaat de baan uit drie delen welke uit elkaar zijn te halen. Zo is de opslagruimte onder het schuine dak altijd nog te bereiken, en is de baan aan alle kanten te benaderen.

Volgende stap is platen te monteren op het frame. Mijn plan is om eerst het eerste niveau volledig operationeel te hebben. Daarna volgt stap voor stap de opbouw van niveau 2 en later het zichtbare deel op niveau 3.







Groeten,
Chiel

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 20 Juni 2023, 05:06:53 »

Goed bezig  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #25 Gepost op: 30 Juni 2023, 19:05:26 »

Hoi allemaal,

Weer een stuk opgeschoten  de laatste dagen. De onderbouw is nu grotendeels af en ben begonnen met de rails te leggen op de eerste module.





Voor het uitlijnen van de rails gebruik ik 3d geprinte malletjes. Ook handig om de flex rails bochten goed op hun plek te fixeren.



Groeten,
Chiel
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 30 Juni 2023, 19:07:51 »

Netjes werk!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #27 Gepost op: 27 Juli 2023, 20:34:22 »

Hoi allemaal,

Er zijn weer grote stappen gemaakt met de baan. Afgelopen week bezig geweest met de bekabeling van het eerste niveau, voeding naar de rails, aansluiten van de wisseldecoders en uiteindelijk de wisselmotoren.





Elke module heeft verdeelblokken waarmee genoeg voedingsaansluitingen kunnen worden gemaakt naar decoders en de rails.





Aan de zijkant een kabelgoot gemaakt zodat de bedrading makkelijk bereikbaar is. En meteen een rand zodat de medebewoner er geen dingen af kan gooien  Cheesy



Uiteindelijk is het proef bedrijf gestart, de eerste treinen rijden.



De stekkers tussen de modules wil ik nog gaan vervangen voor seriele aansluitingen waar meerdere draden op kunnen worden aangesloten.  



Volgende stap is de rails op de definitieve plek vast maken en bezetmelders aansluiten. Maar eerst uitgebreid proefrijden.

Groeten,
Chiel
« Laatste verandering: 27 Juli 2023, 20:40:35 door Chiel » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 27 Juli 2023, 20:57:45 »

Wordt indrukwekkend!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Chiel
Newbie

Offline Offline

Berichten: 22


« Antwoord #29 Gepost op: 28 Juli 2023, 08:37:25 »

Ja poh ik sta er soms zelf niet bij stil, maar een loc met 7 rijtuigen erachter heb ik zelf nog nooit op een baan gehad.

Zou de titel van het topic misschien aangepast kunnen  worden naar " Reysburg H0 (NL TP 5/6) " ?
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Reysburg H0 (NL TP 5/6)
« vorige volgende »
Ga naar: