Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: [1] 2 3 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 221515 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Gepost op: 19 Januari 2020, 22:29:03 »

Ik weet niet of ik in het hoofdstuk banenbouw helemaal goed zit (daarom was ik hier nog niet begonnen en wel op andere fora), maar het komt het dichtst in de buurt van wat ik wil laten zien.

Bedoeling is dat er uiteindelijk een modelspoorbaan ontstaat aan de hand van een heleboel kleine projectjes. Een erg ervaren bouwer ben ik niet, veel tijd heb ik ook niet, de plannen zijn (te?) groot, dus het is een meerjarenproject dat waarschijnlijk nooit tot een einde wordt gebracht. Daar heb ik vrede mee. Ik ben lekker bezig, soms een hele poos niet en dan weer intensiever. Als ik weer iets zinvols geproduceerd heb neem ik me voor hier het resultaat te plaatsen. Dat is vrij eenvoudig werk, zeker als je kijkt naar wat de pro's hier laten zien, maar wellicht komen er leuke reacties of nuttige tips waar ik wat mee kan.

In mijn jonge jaren heb ik aardig wat vliegtuigmodellen in elkaar geknutseld, gespecialiseerd in 1:72 modellen van vooral Amerikaans en Duits spul, Europees Theater. Daar ga ik nu samen met mijn zoon mee verder. Hij heeft geloof ik meer met de vliegtuigen dan met de treinen en zo zijn we toch leuk samen bezig.
Dit is een resultaat van mijn activiteiten zo'n 20-30 jaar geleden. De foto's zijn trouwens "even snel" uit de hand genomen en hebben daardoor een beperkte scherptediepte. Het onderwerp heeft niets met treinen te maken, maar het mag vast wel hier, gewoon om wat achtergronden te laten zien.



Het is een North American P-51D Mustang jachtvliegtuig uit 1944/'45, ditmaal toevallig in 1:48. Het is een model van Tamya. Dat merk bevalt me erg goed. De verf die ik gebruikte hiervoor is van Model Master, aangevuld met Enamel verven van Humbrol en Revell. Model Master metallic verf geeft een heel fraaie metaalglans, zonder dat je de flakes nog terugziet. Bedoeling is dat je het opbrengt met een airbrush, laat drogen en vervolgens uitpoetst. Egaal met een grote maat kwast opbrengen, bij voorkeur in één streek, geeft echter hetzelfde resultaat als airbrushen dat is wat ik deed, bij gebrek aan beter. Ik kan Model Master helaas nergens meer kopen, dus ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Met behulp van dit forum kreeg ik een aantal tips. Humbrol levert bijvoorbeeld ook een poetsbare metaallak. Die zijn we nu aan het proberen, maar daarin zie je toch weer flakes.

Dit ben ik nu samen met mijn zoon aan het doen:



Het model is een Republic P-47M Thunderbolt. Die uitvoering wordt eigenlijk nooit in model uitgebracht en werd in werkelijkheid alleen door de 356 FG is gebruikt. Hier hebben we de verf van Humbrol gebruikt. Het verschil is duidelijk.
Het 1:72 model is van Revell. Revell levert modellen van een sterk wisselende kwaliteit. We hebben hiervoor een P-51D gebouwd, ook van Revell, die echt waardeloos was. Van de maatvoering klopte weinig, (grove) details zijn gewoon achterwege gelaten en door matige maatvoering lijkt het resultaat hooguit in de verte op de werkelijkheid. Deze is een stuk beter. Dit is niet ons eerste projectje samen, maar wel het eerste waarin mijn zoon een daadwerkelijk aandeel in de bouw heeft. Hiervoor was het meer kaliber roeren in potjes, aangeven van gereedschap en kijken hoe het moet ik het doe. Tegenwoordig zijn alle vliegtuigmodellen, overlevers van "vervlogen tijden" en nieuwbouw, in beheer bij mijn zoon. Hij speelt er ook mee, dus er breekt wel eens wat af of raakt wat zoek.

Mijn modelbaan moet worden gesitueerd in Nederland, Ep.IVa (1968-1981), Twentelijn. Op het gebied van het bouwen van gebouwen heb nog niet zo heel veel om te laten zien. Het beperkt zich vooralsnog tot eenvoudige huisjes van Holland Scale en een resin model van Artitec. Dit is mijn eerste probeersel:



Over de kleur ben ik nog niet heel tevreden, wel acceptabel, en voor een huisje in deze bouwstijl (ca. 1900-'10) ziet het er wat te nieuwbouw uit. Daar ga ik nog verder mee experimenteren. De regenpijp is trouwens nog in mijn bezit. Die wordt binnenkort weer bevestigd.

Bij het nadenken over mijn baan heb ik Hengelo in gedachten.Het is feitelijk het enige spoorwegknooppunt van betekenis in Twente. Mijn tijdperk wordt tussen 1968 en 1981, grofweg Tp.IVa dus. Vrijwel al mijn rollend materieel is in die periode te plaatsen. Dat geeft mogelijkheden tot het inzetten van een heel uiteenlopende range aan materieel, variërend van een Scandinavië Express, met Nederlandse of Duitse (Br.220.0!) tractie, maar ook een DE2 of een buurtgoederentrein. Ik heb een dienstregeling uit die tijd gevonden. Ultime natte droom is het rijden volgens min of meer die dienstregeling, maar daarvoor ontbreekt nog het nodige materieel. Een goede Hk2 is er bijvoorbeeld nog niet (kom op Artitec Duim omhoog). Ook de sfeer van bedrijvigheid, industrie en nijverheid wil ik proberen over te gaan brengen. Daarbij horen zeker ook deze arbeidershuisjes. Tegen de grotere gebouwen hik ik nog op, dus ik begin klein.

Hier heb ik nog zo'n huisje:



Op het dak heb ik een poging tot verouderen gedaan. Het lijkt de goede kant op te gaan, maar tevreden ben ik nog niet.

Ook struin ik het www af op zoek naar achtergrondinformatie. Zo heb ik grasduinend op Youtube een schitterende film gevonden waarin de sfeer uit die tijd mooi naar voren komt:

https://www.youtube.com/watch?v=47QSpO3jtgk
Bron: YT,  HCOverijssel

De titel doet vermoeden dat het alleen gaat over het traject Bad Bentheim - Deventer, maar er is veel meer te zien, zelfs het hele traject tot aan Amsterdam, maar ook bijv. de Gothische bogen tussen Utrecht en Hilversum. Het begint bij de MBS, tot ca. 2:30. Als jaartal wordt aangegeven 1973, maar ik vermoed dat het iets later is eerlijk gezegd, vooral vanwege de VW Polo's op een trein (3:45). Die zijn gemaakt vanaf 1975. Aangezien er ook een grijsgele 1113 met omgekeerd L te zien is èn een Hk.4 met A-sein, denk ik "uit de losse pols" dat de film te dateren is rond 1977-'78.

NB: Ik merk dat ik Youtube-films hier niet kan embedden, of ik vind iig de goede tag niet. Iemand suggesties?
« Laatste verandering: 20 Januari 2020, 06:49:14 door 1200blauw » Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8798


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Januari 2020, 22:43:32 »

Ik kan het filmpje niet afspelen, maar is het soms dezelfde als deze?
Ik twijfelde daar ook over de jaren. Maar omdat er een DE-5 op de Watergraafsmeer staat, vermoed ik dan een mix van diverse jaren.

Verder ga ik je natuurlijk volgen in dit draadje.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Januari 2020, 06:20:14 »

Vreemd....de originele link doet het bij mij wel...

Ik ga je ook volgen. Ik heb 2 jaar in Hengelo gewoond en heb daar goeie herinneringen aan. Ben benieuwd wat je gaat maken en haast moet je niet hebben. Ik ben nu >10 jaar bezig en de seinen staan sinds kort....
Waren vanaf dag nul gepland.

Heb je een reden voor die grote zwarte vlakken rond je foto's?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 20 Januari 2020, 06:59:03 »

De foto's komen daardoor beter uit de verf, ze komen als het ware los van de achtergrond en geven meer diepte.

Overigens is niet het voornemen dat ik Hengelo precies ga nabouwen, maar het moet iets worden dat de geest van Hengelo of een vergelijkbare Twentse stad (Almelo, Enschede, Oldenzaal) suggereert, een fictieve plaats die aan de Twentelijn zou kunnen hebben gelegen.

Ik kan het filmpje niet afspelen, maar is het soms dezelfde als deze?
Ik twijfelde daar ook over de jaren. Maar omdat er een DE-5 op de Watergraafsmeer staat, vermoed ik dan een mix van diverse jaren.

Het is inderdaad hetzelfde filmpje! Ik heb de link aangepast, omdat het bij mij ook niet meer werkte.

Ik heb toevallig ook een mP en vroeg me af of die ook op de Twentelijn gereden hadden. Daar gaf deze film ook antwoord op: ja dus.
« Laatste verandering: 20 Januari 2020, 07:08:35 door 1200blauw » Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #4 Gepost op: 20 Januari 2020, 11:29:45 »

Leuk, en vooral verstandig om kleinschalig te beginnen met een groter plan in gedachte. En mooi om je zoon er zo in te betrekken, die van mij geeft er niks om.
Misschien wel een idee is om een baan in modules te bouwen. dan leg je wel het grotere geheel vast zodat een logisch baanplan ontstaat, maar kun je per segment rustig afbouwen en invullen. Komt dan niet alles af, dan heb je in elk geval een module afgebouwd, wat veel meer bevredigend is dan een grote baan die nooit afkomt.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #5 Gepost op: 20 Januari 2020, 13:20:16 »

Over modules heb ik wel nagedacht, maar destijds niet voor gekozen. Ik heb een vaste tafel met rails en ik kan rijden. Dat was ooit volledig geautomatiseerd analoog met M- en K-rails (schakelrails en schakelrelais, old skool) en is inmiddels omgebouwd naar C- en K-rails, met een ECoS als aansturing. Ik heb een oude standalone PC (Win7) waarmee ik opnieuw geautomatiseerd wil gaan rijden. Ik denk dat dat iTrain gaat worden. Daarmee ben ik aan het experimenteren, in een beginstadium. De verbinding tussen de PC en de ECoS is gemaakt dmv een switch, ik kan gegevens uit de centrale halen (verbinding lijkt dus OK), maar zie nog geen display op mijn scherm. Dat zou wel moeten, dus daar is nog een puzzeltje op te lossen.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #6 Gepost op: 20 Januari 2020, 14:11:13 »

Ik heb een vaste tafel met rails en ik kan rijden.
Juist, dus de rijdende basis is wel aanwezig, het gaat nu om de invulling Duim omhoog We blijven kijken hoe dat vorm krijgt...over digitale aansturing kan ik niet adviseren, maar die kennis is elders op het forum zeker aanwezig.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #7 Gepost op: 20 Januari 2020, 19:41:02 »

Ja. Met analoge Märklin automatisering ben ik goed vertrouwd. Vroeger knutselde ik vooral in mijn jeugd samen met mijn vader. Eenmaal uit huis heeft dat "een paar jaar" stilgelegen en is alles afgebroken en in dozen verdwenen. Een jaar of 25 geleden heb ik het weer opgepakt, maar door omstandigheden binnen 15 jaar vijf keer verhuisd en dus telkens weer moeten afbreken. Inmiddels staat de huidige setting ongeveer 8-9 jaar. De omschakeling naar C-rails ligt er nu een jaar of vijf en het knippen ervan een half jaar. Daarvoor moest alles er natuurlijk weer af  Sad Nu moet ik nog een blokverdeling maken en de aangedreven wissels digitaliseren. Ik overweeg de wissels met oude analoge Märklin trafo's te voeden om de "digitale stroom" te ontlasten. Heel ingewikkeld kan dat in mijn beleving niet zijn, zolang ik maar zorg dat het digitale signaal niet in aanraking komt met de fase van de analoge voeding. Analoge 32VA trafo's heb ik in overvloed, dus waarom niet gebruiken wat er al is.

De overgebleven M-rails heeft ook een goede bestemming gekregen. Ik kan zoals gezegd een analoge baan van vrij aardige omvang volledig analoog automatiseren als het moet. Rond de kerst breng ik dat ook in praktijk, tot genoegen van mijn zoon. Dan rijden de oude analoge treinen in de woonkamer. Incidenteel gaat de rails ook mee naar de zgn Stamtafelbijeenkomsten van het 3-railforum, als er behoefte is aan een analoge baan.
Gelogd
niels b
Hero Member

Online Online

Berichten: 1613


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #8 Gepost op: 24 Januari 2020, 18:57:25 »

Leuk zo samen met je zoon knutselen. Mijn zoon geeft helaas meer om Fifa dan om de spoorwegen (hoewel hij eigenlijk altijd wel even komt kijken wat ik aan het doen ben). Ook ik knutsel graag af en toe nog een vliegtuigje in elkaar. Vroeger ook veel 1:72 gemaakt, maar onlangs overgestapt op 1:48 vanwege de betere details (en mijn slechter wordende ogen  Grin).

Niet te groot beginnen is een goed plan kan ik je proefondervindelijk melden...  Undecided

Ik ga je volgen, Twents, altijd leuk!

Grt,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #9 Gepost op: 27 Januari 2020, 21:29:30 »

Ik heb een seinwachtershuis in elkaar gezet van giethars, van Artitec. Het dak is lichtelijk vervuild en ditmaal de rest ook. Daar ben ik op zich tevreden over, ook dat dakgoten en andere details niet allemaal perfect recht zijn. Dat heeft zo wel z'n charmes. Zeker in de jaren '70 is een beetje verval wel realistisch.



Ik denk toch dat er iets niet helemaal goed is gegaan, want de wanden krullen naar buiten en de (industrie-)lijm laat los. Toen ik 'm in elkaar zette was alles nog mooi recht. Ik vermoed dat eerst in elkaar zetten en daarna verven beter gaat dan andersom. Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Verven ging in deze volgorde wèl gemakkelijker trouwens. Ik vermoed dat simpelweg de boel weer aan elkaar lijmen betekent dat de boel na verloop van tijd weer uit elkaar valt, dus eerst de wanden weer recht krijgen is een probleem dat eerst moet worden opgelost. Heeft iemand een suggestie hoe precies?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8955


271*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Januari 2020, 21:39:36 »

Ziet er mooi uit qua kleur en verwering bedoel ik dan.

Ik ben geen deskundige op het gebied van resin, maar eerst lijmen en dan schilderen was mijn volgorde nadat eerst de boel was recht gemaakt door het spul in heet water te leggen en daarna op een vlak hardstenen aanrecht te koelen. 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #11 Gepost op: 28 Januari 2020, 20:02:46 »

Dan probeer ik dat de volgende keer. Alleen heb ik die inmiddels al in de primer gezet...
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #12 Gepost op: 3 Februari 2020, 16:57:34 »

Villa Zonheuvel (Tilly) was eigenlijk het volgende project, maar ook die is wat krom getrokken. Ik heb 'm voorlopig even opzij gelegd om wat moed te verzamelen. Ik ben in het proces geloof ik ook een raampje kwijtgeraakt. Hopelijk vind ik die nog terug...

Even weer tijd voor wat researchresultaten. Ik had een leuke link gevonden op http://stationsweb.nl/planner.asp. Het is een reisplanner waarmee je ook een reis in een (ver) verleden kunt plannen, dus tijd voor Deventer - Almelo/Hengelo. dat gaf interessante resultaten (1971/'72):

VertrekTreinWeekdagenIn de richting
05:592907ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (06:30) Hengelo (06:46) Enschede (06:55)
07:022913ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (07:34) Hengelo (07:51) Enschede (08:00)
07:47 619ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:11) Hengelo (08:23) Enschede (08:32)
07:512919ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (08:24) Hengelo (08:44) Enschede (08:54)
08:22421ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:46) Hengelo (08:58) Enschede (09:07)
08:47623ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:11) Hengelo (09:23) Enschede (09:32)
08:502923ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:24) Hengelo (09:43) Enschede (09:52)
09:24425ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (09:48) Hengelo (10:00) Enschede (10:09)
09:47627ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:11) Hengelo (10:23) Enschede (10:32)
09:512927ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:23) Hengelo (10:39) Enschede (10:48)
10:21429ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (10:45) Hengelo (10:57) Enschede (11:06)
10:47631ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:11) Hengelo (11:23) Enschede (11:32)
10:512931ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:23) Hengelo (11:39) Enschede (11:48)
11:21433ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (11:45) Hengelo (11:57) Enschede (12:06)
11:47635ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:11) Hengelo (12:23) Enschede (12:32)
11:512935ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:23) Hengelo (12:39) Enschede (12:48)
12:21437ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:45) Hengelo (12:57) Enschede (13:06)
12:47639ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:11) Hengelo (13:23) Enschede (13:32)
12:512939ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:23) Hengelo (13:39) Enschede (13:48)
13:21441ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (13:45) Hengelo (13:57) Enschede (14:06)
13:47643ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:11) Hengelo (14:23) Enschede (14:32)
13:512943ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:23) Hengelo (14:39) Enschede (14:48)
14:21445ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (14:45) Hengelo (14:57) Enschede (15:06)
14:47647ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:11) Hengelo (15:23) Enschede (15:32)
14:512947ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:23) Hengelo (15:39) Enschede (15:48)
15:21449ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (15:45) Hengelo (15:57) Enschede (16:06)
15:47651ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:11) Hengelo (16:23) Enschede (16:32)
15:512951ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:23) Hengelo (16:39) Enschede (16:51)
16:21453ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (16:45) Hengelo (16:57) Enschede (17:06)
16:47655ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:11) Hengelo (17:23) Enschede (17:32)
16:512955ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:23) Hengelo (17:39) Enschede (17:49)
17:21457ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:45) Hengelo (17:57) Enschede (18:06)
17:242957ma   di   wo   do   vr         Almelo (17:56) Hengelo (18:12) Enschede (18:21)
17:47659ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:11) Hengelo (18:23) Enschede (18:32)
17:512959ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:23) Hengelo (18:39) Enschede (18:49)
18:21461ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:45) Hengelo (18:57) Enschede (19:06)
18:39239ma   di   wo   do   vr      zo   Hengelo (19:12)
18:47663ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:11) Hengelo (19:23) Enschede (19:32)
18:512963ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:23) Hengelo (19:39) Enschede (19:49)
19:21465ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:45) Hengelo (19:57) Enschede (20:06)
19:47667ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:11) Hengelo (20:23) Enschede (20:32)
19:512967ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:23) Hengelo (20:39) Enschede (20:48)
20:21469ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:45) Hengelo (20:57) Enschede (21:06)
20:47671ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:11) Hengelo (21:23) Enschede (21:32)
20:512971ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:23) Hengelo (21:39) Enschede (21:48)
21:21473ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:45) Hengelo (21:57) Enschede (22:06)
21:47675ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:11) Hengelo (22:23) Enschede (22:32)
21:512975ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:23) Hengelo (22:39) Enschede (22:48)
22:21477ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:45) Hengelo (22:57) Enschede (23:06)
22:47679ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:11) Hengelo (23:23) Enschede (23:32)
22:512979ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:23) Hengelo (23:39) Enschede (23:48)
23:21481ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (23:45) Hengelo (23:57) Enschede (00:06)
23:49683ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (00:20) Hengelo (00:36) Enschede (00:45)


Dat leek me een mooie uitgangspunt voor een soort van dienstregeling in de toekomst op mijn baan. Natuurlijk is dit niet compleet, want ik mis de internationale treinen (zo te zien staat Nord-West er wel in), de boemels uit Wierden, Mariënberg en Zutphen en de goederentreinen, maar het is een begin. De rest hoop ik er ooit nog eens bij te vinden. Voor Scandex, Nord-West en Nordsee kan ik die achterhalen via http://www.welt-der-modelleisenbahn.com, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ook is wel interessant de precieze samenstelling van deze treinen terug te vinden. Voor bovengenoemde internationale treinen is dat wel gelukt inmiddels. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen.
Overigens is dit de dienstregeling in één richting. Aangezien op mijn baan alles rondrijdt komt iedere trein vanzelf weer terug waar hij vandaan kwam, dus één richting lijkt me voldoende.
Gelogd
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #13 Gepost op: 4 Februari 2020, 10:22:12 »

Ik had een leuke link gevonden op http://stationsweb.nl/planner.asp. Het is een reisplanner waarmee je ook een reis in een (ver) verleden kunt plannen

Wat leuk zeg.
Als je ver in de tijd gaat kom je er achter dat er toen 18e eeuw geen trein reed van Zaandam-Uitgeest.
was even aan het google en inderdaad Wikipedia geeft na een lange zoek tocht het ook aan.
Gelogd

1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1803


Benoemd snoodaard


« Antwoord #14 Gepost op: 22 Februari 2020, 07:34:05 »

Om een beetje een indruk te geven van hoe het totaalplaatje eruit ziet of gaat zien heb ik in schematische weergave gemaakt.



Het is in de basis een ovaal. Uiteindelijk rijden alle treinen van 1 naar 2 vv. De blauwe sporen zijn in het zicht. Die bestaan uit flexibele K-rails. Uit het zicht is alles C-rails. De letters representeren elk enige opstelsporen uit het zicht. A is er nog niet, maar staat op de planning, ooit. B geeft de mogelijkheid twee wat langere treinen op te stellen. Het pendelspoortje stelt de lijn naar Zutphen, Mariënberg of Zwolle voor. Daarop moet een DE2 of DE3 gaan pendelen. Ik heb niet de ambitie uitgebreid te gaan rangeren of veel aan de knoppen te zitten. Uiteindelijk is de bedoeling alles geheel geautomatiseerd te laten verlopen. Tot voor kort was dat het geval, maar dan analoog en grotendeels met M-rails. Nu is alles minimaal R2 en er komen geen S-bochten, Engelse, drieweg- of meegebogen wissels meer in voor. Daardoor is storingsvrij rijden met lange rijtuigen mogelijk geworden. Onlangs is alles er weer af geweest om de C-rails geschikt te maken voor massadetectie.

De stad ("Hengelo") ligt links op het plaatje. Alle sporen lopen die kant op. Het station van "Hengelo" ligt uit het zicht, maar wordt gesuggereerd door de sporen die daar alle samenkomen. In werkelijkheid verdwijnen de sporen daar uit zicht naar een schaduwstation. De pendeltrein stopt uit zicht en gaat na een tijdje weer terug.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: