Ik weet niet of ik in het hoofdstuk banenbouw helemaal goed zit (daarom was ik hier nog niet begonnen en wel op andere fora), maar het komt het dichtst in de buurt van wat ik wil laten zien.
Bedoeling is dat er uiteindelijk een modelspoorbaan ontstaat aan de hand van een heleboel kleine projectjes. Een erg ervaren bouwer ben ik niet, veel tijd heb ik ook niet, de plannen zijn (te?) groot, dus het is een meerjarenproject dat waarschijnlijk nooit tot een einde wordt gebracht. Daar heb ik vrede mee. Ik ben lekker bezig, soms een hele poos niet en dan weer intensiever. Als ik weer iets zinvols geproduceerd heb neem ik me voor hier het resultaat te plaatsen. Dat is vrij eenvoudig werk, zeker als je kijkt naar wat de pro's hier laten zien, maar wellicht komen er leuke reacties of nuttige tips waar ik wat mee kan.
In mijn jonge jaren heb ik aardig wat vliegtuigmodellen in elkaar geknutseld, gespecialiseerd in 1:72 modellen van vooral Amerikaans en Duits spul, Europees Theater. Daar ga ik nu samen met mijn zoon mee verder. Hij heeft geloof ik meer met de vliegtuigen dan met de treinen en zo zijn we toch leuk samen bezig.
Dit is een resultaat van mijn activiteiten zo'n 20-30 jaar geleden. De foto's zijn trouwens "even snel" uit de hand genomen en hebben daardoor een beperkte scherptediepte. Het onderwerp heeft niets met treinen te maken, maar het mag vast wel hier, gewoon om wat achtergronden te laten zien.
Het is een North American P-51D Mustang jachtvliegtuig uit 1944/'45, ditmaal toevallig in 1:48. Het is een model van Tamya. Dat merk bevalt me erg goed. De verf die ik gebruikte hiervoor is van Model Master, aangevuld met Enamel verven van Humbrol en Revell. Model Master metallic verf geeft een heel fraaie metaalglans, zonder dat je de flakes nog terugziet. Bedoeling is dat je het opbrengt met een airbrush, laat drogen en vervolgens uitpoetst. Egaal met een grote maat kwast opbrengen, bij voorkeur in één streek, geeft echter hetzelfde resultaat als airbrushen dat is wat ik deed, bij gebrek aan beter. Ik kan Model Master helaas nergens meer kopen, dus ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Met behulp van dit forum kreeg ik een aantal tips. Humbrol levert bijvoorbeeld ook een poetsbare metaallak. Die zijn we nu aan het proberen, maar daarin zie je toch weer flakes.
Dit ben ik nu samen met mijn zoon aan het doen:
Het model is een Republic P-47M Thunderbolt. Die uitvoering wordt eigenlijk nooit in model uitgebracht en werd in werkelijkheid alleen door de 356 FG is gebruikt. Hier hebben we de verf van Humbrol gebruikt. Het verschil is duidelijk.
Het 1:72 model is van Revell. Revell levert modellen van een sterk wisselende kwaliteit. We hebben hiervoor een P-51D gebouwd, ook van Revell, die echt waardeloos was. Van de maatvoering klopte weinig, (grove) details zijn gewoon achterwege gelaten en door matige maatvoering lijkt het resultaat hooguit in de verte op de werkelijkheid. Deze is een stuk beter. Dit is niet ons eerste projectje samen, maar wel het eerste waarin mijn zoon een daadwerkelijk aandeel in de bouw heeft. Hiervoor was het meer kaliber roeren in potjes, aangeven van gereedschap en kijken hoe
het moet ik het doe. Tegenwoordig zijn alle vliegtuigmodellen, overlevers van "vervlogen tijden" en nieuwbouw, in beheer bij mijn zoon. Hij speelt er ook mee, dus er breekt wel eens wat af of raakt wat zoek.
Mijn modelbaan moet worden gesitueerd in Nederland, Ep.IVa (1968-1981), Twentelijn. Op het gebied van het bouwen van gebouwen heb nog niet zo heel veel om te laten zien. Het beperkt zich vooralsnog tot eenvoudige huisjes van Holland Scale en een resin model van Artitec. Dit is mijn eerste probeersel:
Over de kleur ben ik nog niet heel tevreden, wel acceptabel, en voor een huisje in deze bouwstijl (ca. 1900-'10) ziet het er wat te nieuwbouw uit. Daar ga ik nog verder mee experimenteren. De regenpijp is trouwens nog in mijn bezit. Die wordt binnenkort weer bevestigd.
Bij het nadenken over mijn baan heb ik Hengelo in gedachten.Het is feitelijk het enige spoorwegknooppunt van betekenis in Twente. Mijn tijdperk wordt tussen 1968 en 1981, grofweg Tp.IVa dus. Vrijwel al mijn rollend materieel is in die periode te plaatsen. Dat geeft mogelijkheden tot het inzetten van een heel uiteenlopende range aan materieel, variërend van een Scandinavië Express, met Nederlandse of Duitse (Br.220.0!) tractie, maar ook een DE2 of een buurtgoederentrein. Ik heb een dienstregeling uit die tijd gevonden. Ultime natte droom is het rijden volgens min of meer die dienstregeling, maar daarvoor ontbreekt nog het nodige materieel. Een goede Hk2 is er bijvoorbeeld nog niet (kom op Artitec
). Ook de sfeer van bedrijvigheid, industrie en nijverheid wil ik proberen over te gaan brengen. Daarbij horen zeker ook deze arbeidershuisjes. Tegen de grotere gebouwen hik ik nog op, dus ik begin klein.
Hier heb ik nog zo'n huisje:
Op het dak heb ik een poging tot verouderen gedaan. Het lijkt de goede kant op te gaan, maar tevreden ben ik nog niet.
Ook struin ik het www af op zoek naar achtergrondinformatie. Zo heb ik grasduinend op Youtube een schitterende film gevonden waarin de sfeer uit die tijd mooi naar voren komt:
https://www.youtube.com/watch?v=47QSpO3jtgkBron: YT, HCOverijsselDe titel doet vermoeden dat het alleen gaat over het traject Bad Bentheim - Deventer, maar er is veel meer te zien, zelfs het hele traject tot aan Amsterdam, maar ook bijv. de Gothische bogen tussen Utrecht en Hilversum. Het begint bij de MBS, tot ca. 2:30. Als jaartal wordt aangegeven 1973, maar ik vermoed dat het iets later is eerlijk gezegd, vooral vanwege de VW Polo's op een trein (3:45). Die zijn gemaakt vanaf 1975. Aangezien er ook een grijsgele 1113 met omgekeerd L te zien is èn een Hk.4 met A-sein, denk ik "uit de losse pols" dat de film te dateren is rond 1977-'78.
NB: Ik merk dat ik Youtube-films hier niet kan embedden, of ik vind iig de goede tag niet. Iemand suggesties?