Ook wel een interessante oploop is nummertje 69. Daarin is namelijk het treinenpaar 1519/1530 opgenomen, zoals 'Poes hierboven aangeeft naar Braunschweig. Mijn dienstregeling geeft aan tot Hannover. Dat sluit elkaar niet uit. Ook de aanwezigheid van een Plan E/L postrijtuig is wel opmerkelijk. Er zijn DB-rijtuigen bij betrokken. In de VRM is niet helemaal duidelijk of dat (A)Bm- of (A)Bn-rijtuigen moeten zijn, omdat de kleine letter is dichtgelopen. Afgaande op fotomateriaal van trein 1519/1530 uit die tijd ga ik ervan uit dat het (A)Bn moet zijn. Meningen daarover zijn welkom.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo ma v.6.58 a 8.58 (intercity) | | | 30.421 Asd | | |
RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
Hgl 238 | | | | Hgl 1519 | | | | |
148 | | | | 69 | | |
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9
De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel, doorgaans een Br.220 naar ik aanneem, meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.
Mijn interpretatie:
RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel (Br.220), als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam ma v.20.34 a 22.43 (intercity)239 Hgl | | | 1530 Hgl | | | | |
RDz | Bn | ABn | ABn | Bn |
| | Asd 30.476 | | | | |
148 | | | 69 | | | |
De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).
Mijn interpretatie:
loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dagen (dinsdag t/m donderdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo di-do v.6.58 a 8.58 (intercity) | | | | 30.421 Asd | | |
(o)P | RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
Hgl 762443 | |Hgl 238 | | | | Hgl 1519 | | | | |
307 | |148 | | | | 69 | | |
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9
Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen. De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.
Mijn interpretatie:
P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam di-do v.20.34 a 22.43 (intercity)239 Hgl | | | 1530 Hgl | | | | |
RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
| | Asd 30.476 | | | | | |
148 | | | 69 | | | | |
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8
De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).
Mijn interpretatie:
loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
Aangemerkt dus dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (vrijdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo vr v.6.58 a 8.58 (intercity) | | | | 30.421 Asd | |
(o)P | RDz | Bn | ABn | ABn | Bn |
Hgl 762443 | |Hgl 238 | | | Hgl 1519 | | | | |
307 | |148 | | | 69 | | |
Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. De RDz wordt andermaal in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.
Mijn interpretatie:
P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam vr v.20.34 a 22.43 (intercity)239 Hgl | | | 1530 Hgl | | | | |
RDz | Bn | ABn | Bn 1) | ABn | Bn |
| | Asd 30.476 | | | | | |
146 | | | 69 | | | | |
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8
De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11). Ditmaal is het omloopnummer 14
6.
Mijn interpretatie:
loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
Aangemerkt weer dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zaterdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo za v.6.58 a 8.58 (intercity) | | 30.421 Asd | | |
(o)P | Bn | ABn | ABn | Bn |
Hgl 762443 | | | Hgl 1519 | | | | |
307 | | | 69 | | |
Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Er is geen RDz aanwezig. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.
Mijn interpretatie:
P (Plan E/L) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede). Beide waren op vrijdag als versterking van trein 461 aangekomen en in Enschede achtergebleven.
Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)99552 Hgl | | | | | 1530 Hgl | | | | |
(o) A3B5 | (o) A9 | Bn | ABn | | ABn | Bn |
| | | | Asd 30.476 | | | | | |
117 | |195 | | | | 69 | | | | |
Mijn interpretatie:
loc + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zondag) aangerangeerd voor de volgende dienst.
Trein 421 Amsterdam - Hengelo zo v.6.58 a 8.58 (intercity) | 30.421 Asd | | | |
Bn | ABn | ABn | Bn | (o) D |
| Hgl 1519 | | | |Hgl 1523 |
| 69 | | | |624 |
Het postrijtuig is ditmaal afwezig, evenals de RDz. Wel is er een Stalen D aanwezig in deze trein, in opzending, ten behoeve van trein 1523 naar Bad Harzburg. Normaal gesproken ontstaat trein 1523 uit binnenlandse trein 441, maar die staat voor zondag niet in de VRM. Trein 1523 staat wèl in de internationale dienstregeling vanaf Hengelo voor zondag, dus neem ik aan dat trein 1523 op zondag om 14.11u vertrok vanuit Hengelo, met Duits materieel en de Stalen D uit onze trein 421.
De Silberlinge uit trein 421 worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. In 1972 schijnt treinenpaar 1519/1530 gereden te hebben met Plan D en startpunt Hengelo, maar anno 1973 is dus dit Duitse materieel ingezet. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.
Mijn interpretatie:
B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + Stalen D
IV + loc
In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Stalen D, Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede).
Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity) | 99552 Hgl | | | | | 1530 Hgl | | | | |
D | (o) A3B5 | (o) A9 | Bn | ABn | | ABn | Bn |
| | | Asd 30.476 | | | | | | | |
626 | |117 | |195 | | | | 69 | | | | |
Mijn interpretatie:
loc + Stalen D
IV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)