Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 26 27 [28]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 166947 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #405 Gepost op: 10 April 2024, 21:18:59 »

Vervolg.



De stam heeft overnacht in Enschede en vertrekt de volgende ochtend weer richting westen.

Trein 428 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.8.26 a 10.34 (intercity)
473 Es|437 Es
A8bRDzB11B11B11B9
Asd 437
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan D B van Roco. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 437 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.10.58 a 13.06 (intercity)
428 Asd
A8bRDzB11B11B11B9
Es 456|Es 428
203|143|23|194

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan D) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan D B van Roco. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 456 Enschede – Amsterdam zomer 1973 wo v.15.26 a 17.34 (intercity)
437 Es|429 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5
Asd 465
203|143|23|114

De Plan D is vervangen door een Plan K. Kennelijk was er behoefte aan meer eerste klasse in de avondspits en meer tweede klasse overdag - studenten?

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 465 Amsterdam – Enschede zomer 1973 wo v.17.58 a 20.06 (intercity)
456 Asd
A8bRDzB11B11B11A3B5
Es 424
203|143|23|114

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



De trein overnachtte weer in Enschede en begon op donderdag weer aan een dienst richting westen.

Trein 424 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.7.26 a 9.34 (intercity)
115541 Es|465 Es|461 Es|429 Es
(o)mPA8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 114811|Asd 433
|204|144|24|115|193|117

De mP ging in opzending mee naar Amsterdam, vandaar de "(o)" voor de aanduiding.

Mijn interpretatie:

loc + mP3000 + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K)

De trein is "volledig" in model samen te stellen. Een goede mP3000 is er eigenlijk niet, wel een wat minder goede van Märklin. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec, Plan D van Roco en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet. De mP3000 is bruin.



Trein 433 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.9.58 a 12.06 (intercity)
424 Es
A8bRDzB11B11B11A3B5B9A3B5
Asd 448
204|144|24|115|193|117

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + AB (Plan K) + B (Plan D) + AB (Plan K) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec, Plan D van Roco en Plan K van Elotrain. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 448 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.13.26 a 15.34 (intercity)
433 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 457
204|144|24

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 457 Amsterdam – Enschede zomer 1973 do v.15.58 a 18.06 (intercity)
448 Asd
A8bRDzB11B11B11
Asd 468
204|144|24

Mijn interpretatie:

A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W) + loc

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Trein 468 Enschede – Amsterdam zomer 1973 do v.18.26 a 20.34 (intercity)
457 Es
A8bRDzB11B11B11
Asd 99568
204|144|24

Na aankomst in Amsterdam wordt de trein afgerangeerd dmv trein 99568 en ben ik het spoor kwijt.

Mijn interpretatie:

loc + A (Plan E) + RD (Plan E) + B (Plan W) + B (Plan W) + B (Plan W)

De trein is volledig in model samen te stellen. Het Plan W-materieel is beschikbaar van Artitec of LS Models. Een Plan E RD en A zijn er van Artitec. In 1973 was al het materieel voorzien van NS-vignet en computernummers. Plan E had vrijwel zonder uitzondering reclamebanen, Plan W alleen in de binnenlandse dienst (W2), alle andere rijtuigtypen niet.



Tot zover weer.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #406 Gepost op: 10 April 2024, 21:31:32 »

Is mijn aanname over trein 473 correct ten aanzien van die UIC-X Gruppe 53 rijtuigen voor de Nord West? Bm232 en ABm223, of Bm234 en ABm225 (Gruppe 61)? Er zitten hier een paar mensen die het weten kunnen, dus hopelijk een reactie. Ik ben zelf afgegaan op foto's uit het Uquilair-boekje over het grensbaanvak Hengelo-Bentheim, maar mijn interpretaties zijn niet loepzuiver heb ik gemerkt.

Ik denk dat het allebei kan. In het bewuste boekje komt de plaat van de Holland-Scandinavië Expres op blz. 39 het dichtst in de buurt qua jaar. Daar is het 1e rijtuig een Gruppe-61 en het 2e een Gruppe-53.
De Harz Expres op blz 42 is het 1e een Gruppe-53 en het 2e een Gruppe-61.
Op blz 59 dan een echte Nord-West, maar wel pas in 1986. Ook daar zitten ze allebei in.

Huub

Ah, mooi, dank je voor de bevestiging. Het merendeel van mijn DB-vloot is Gruppe-53, dus dat is een meevaller. Cheesy
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1968


« Antwoord #407 Gepost op: 11 April 2024, 13:30:38 »

Interessant!!

Helaas zijn die plan W's nagenoeg niet meer te vinden.   
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #408 Gepost op: 11 April 2024, 14:09:18 »

Nee, dat is inderdaad een probleem. Hopelijk pakt Artitec die productie snel weer op, maar dan wel graag met verbeterde draaistellen. LS Models heeft ook mallen voor Plan W, maar wat die doen vind ik nogal grillig.
Echter lees ik in documentatie dat in 1972 deze stammen B11 (Plan W dus) de oorspronkelijk in de 400-serie rijdende B9b (Plan E 2e klasse dus) vervangen hebben om de stationnementen te verkorten (vanwege de centraal sluitbare deuren). Je zou in model, even kort door de bocht, die Plan W's dus ook kunnen vervangen door Plan E B's. Dat is ook min of meer in overeenstemming met wat Seinarm meldt over 1970. Het is een beetje hoe streng je in de leer zit.
Ik ben van plan hier nog meer omlopen te plaatsen uit 1973. Dat zal meer van hetzelfde zijn, dus Plan W (met RD en A Plan E) of Plan D. In dat jaar kwam Plan E 2e klasse niet op de Twentelijn voor, nouja, vermomd wel... Wink
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #409 Gepost op: 11 April 2024, 14:30:09 »

Ik dacht wel dat het je zou aanspreken, vooral omdat "je" Bad Harzburg erin voorkomt. Wat mij opvalt, was dat de heen- en terugreis van die trein binnenlands niet in dezelfde samenstelling gebeurde. Heb je ook de stoptrein al ontdekt? Ook wel een aardige ontdekking was dat hetzelfde stammetje in de binnenlandse dienst ook het Amsterdamse deel van de Nord West meeneemt en later dus zelf internationaal gaat.

Het omloopmatige spreekt mij nog meer aan dan het "Harzburgse". Ik had overigens al het vermoeden dat er meer gebeurde met de Plan D's dan alleen gebruikt worden in het retourtje 1523-1528/2247/2244. Al was het maar omdat ik de samenstelling B+A+B+B+B ook in andere composities tegenkwam, deze bijvoorbeeld.     

Wat ook wel interessant is dat het niet één treinenpaar naar de Bondsrepubliek reed, maar zelfs twee! Naast de bekende 1523/1528 werd in de weekenden ook 1519/1530 met Plan D gereden zoals ik het nu zie. Zodra ik die omloop uitgevogeld heb zal ik erop terugkomen, maar daar zitten nog een aantal onduidelijkheden in.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #410 Gepost op: 11 April 2024, 16:17:22 »

Dat is zeker interessant, temeer daar deze stam wel eens zonder Stalen D zou kunnen hebben gereden, want geen ingeschreven bagage. Het treinenpaar 1519/1530 had Braunschweig Hbf als bestemming/startpunt.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #411 Gepost op: 12 April 2024, 11:10:35 »

Meteen het enthousiasme maar even temperen: de tweede stam Plan D die de BRD in ging was in 1972. Ik heb echter enkel een VRM uit 1973 kunnen inzien en daar is dat tweede stammetje al vervangen door DB-materieel. Helaas dus geen omloop van die tweede stam Plan D naar de BRD in dit draadje, simpelweg omdat ik die gegevens niet heb.

Er reed vanuit Enschede een stammetje Plan E naar Zwolle. Tussen Enschede en Wierden gebeurde dat over de Twentelijn. Misschien wel aardig daar wat van te laten zien, hoewel het voor de meeste lezers geen schokkende verrassingen zal opleveren.



Trein 7947 Zwolle - Enschede zomer 1973 ma v.15.05 a 16.18 (stoptrein)
4540 Zl
B9bB9bA2B7B9b
Es 7966
223 (DE)|53 (DE)

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE)




Trein 7966 Enschede - Zwolle zomer 1973 ma v.17.15 a 18.27 (stoptrein)
7947 Es
B9b1)B9bA2B7B9b
3.8024
223 (DE)|53 (DE)

1) = Laatste balcon ger. voor PTT

Mijn interpretatie:

loc + B (Plan E DE) + B (Plan E DE) + AB (Plan E DE) + B (Plan E DE) + loc

Alle rijtuigen zijn door Artitec geproduceerd onder de naam "Klompentrein". Als tractie kan worden gekozen voor 2200's van Piko of Roco in bruin of grijs/geel, met NS-vignet en seinbeeld omgekeerd L.

Deze samenstelling heb ik als voorbeeld op maandag laten zien, maar hij reed op alle werkdagen en niet in het weekend. Op dinsdag werd hij niet afgerangeerd als trein 3.8024, maar werd er onderhoud gepleegd in Zwolle. Het is in 1973 de enige trekduwdienst die in de VRM wordt genoemd tussen Zwolle en Enschede vv, waaruit de conclusie mag worden getrokken dat het ook de enige is voor dienstregeling Zomer 1973. De overige diensten op dit traject werden afgehandeld door DE-treinstellen of motorwagens. Trekduwtreinen zijn in 1973 dus een uitzondering op deze verbinding.


« Laatste verandering: 12 April 2024, 15:26:33 door 1200blauw » Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #412 Gepost op: 12 April 2024, 15:12:58 »

Meteen het enthousiasme maar even temperen: de tweede stam Plan D die de BRD in ging was in 1972.

Nou en? Het is gebeurd, dat is het belangrijkste. Duim omhoog




Begin jij hier nu ook al mee?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #413 Gepost op: 12 April 2024, 15:27:29 »

Dat geheugen van jou is verschrikkelijk, maar je hebt gelijk. Ik heb het voor je aangepast. Goed zo? Grin
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 653


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #414 Gepost op: 12 April 2024, 16:32:39 »

Dat geheugen van jou is verschrikkelijk

 Cool

gedichtje:

de kat
is een vat
vol irrelevante info


Goed zo? Grin

Nou nee...
[wijsneusmodus]
in 1973 waren er veel meer bruine 2200'en dan gehuisstijlde...
[/wijsneusmodus]



Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #415 Gepost op: 12 April 2024, 18:47:47 »

Dat kan goed, maar in 1970 werd al begonnen met omspuiten, en veel fanatieker dan bij de elocs, dus deze trein heeft toevallig twee grijsgele meegekregen. Dat één van mijn lezers daarmee ontevreden is neem ik op de koop toe.  Cheesy
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #416 Gepost op: 13 April 2024, 07:25:13 »

Er is door een oplettende lezer een paar foutjes ontdekt Duim omhoog

- Trein 425 gaat van Amsterdam naar Enschede ipv andersom;
- "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.9.26 a 11.34 (intercity)" moet zijn "Trein 436 Enschede – Amsterdam zomer 1973 vr v.10.26 a 12.34 (intercity)". Een trein kan immers niet vertrekken vòòr hij aangekomen is. De samenstelling is wel correct.
« Laatste verandering: 13 April 2024, 12:22:56 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #417 Gepost op: 13 April 2024, 15:21:32 »

Ook wel een interessante oploop is nummertje 69. Daarin is namelijk het treinenpaar 1519/1530 opgenomen, zoals 'Poes hierboven aangeeft naar Braunschweig. Mijn dienstregeling geeft aan tot Hannover. Dat sluit elkaar niet uit. Ook de aanwezigheid van een Plan E/L postrijtuig is wel opmerkelijk. Er zijn DB-rijtuigen bij betrokken. In de VRM is niet helemaal duidelijk of dat (A)Bm- of (A)Bn-rijtuigen moeten zijn, omdat de kleine letter is dichtgelopen. Afgaande op fotomateriaal van trein 1519/1530 uit die tijd ga ik ervan uit dat het (A)Bn moet zijn. Meningen daarover zijn welkom.



Trein 421 Amsterdam - Hengelo ma v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 238|Hgl 1519
148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel, doorgaans een Br.220 naar ik aanneem, meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel (Br.220), als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam ma v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnABnBn
Asd 30.476
148|69

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dagen (dinsdag t/m donderdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo di-do v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnBn 1)ABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69
1) = alleen ma +di van 11/6 t/m 4/9

Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen. De RDz wordt in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat weet ik niet.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam di-do v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
148|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11).

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt dus dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (vrijdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo vr v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PRDzBnABnABnBn
Hgl 762443|Hgl 238|Hgl 1519
307|148|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. De RDz wordt andermaal in Hengelo afgekoppeld en zal zijn reis vervolgen in de D238 (Noordzee Express) richting Amsterdam. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam vr v.20.34 a 22.43 (intercity)
239 Hgl|1530 Hgl
RDzBnABnBn 1)ABnBn
Asd 30.476
146|69
1) = alleen do + vr van 7/6 t/m 31/8

De RDz die in Hengelo is aangekoppeld is weer afkomstig uit de D239 (Noordzee Express) uit Amsterdam (a 19.11). Ditmaal is het omloopnummer 146.

Mijn interpretatie:

loc + RDz (Plan E) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)

Aangemerkt weer dat de middelste Silberling ook weggelaten kan worden voor een realistische samenstelling.



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zaterdag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo za v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
(o)PBnABnABnBn
Hgl 762443|Hgl 1519
307|69

Het postrijtuig wordt weer in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Er is geen RDz aanwezig. De Silberlinge worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

P (Plan E/L) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede). Beide waren op vrijdag als versterking van trein 461 aangekomen en in Enschede achtergebleven.

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)



De trein overnacht op emplacement Dijksgracht en wordt als trein 30.421 de volgende dag (zondag) aangerangeerd voor de volgende dienst.

Trein 421 Amsterdam - Hengelo zo v.6.58 a 8.58 (intercity)
30.421 Asd
BnABnABnBn(o) D
Hgl 1519|Hgl 1523
69|624

Het postrijtuig is ditmaal afwezig, evenals de RDz. Wel is er een Stalen D aanwezig in deze trein, in opzending, ten behoeve van trein 1523 naar Bad Harzburg. Normaal gesproken ontstaat trein 1523 uit binnenlandse trein 441, maar die staat voor zondag niet in de VRM. Trein 1523 staat wèl in de internationale dienstregeling vanaf Hengelo voor zondag, dus neem ik aan dat trein 1523 op zondag om 14.11u vertrok vanuit Hengelo, met Duits materieel en de Stalen D uit onze trein 421.
De Silberlinge uit trein 421 worden door een DB-diesel meegenomen de grens over naar de BRD als trein 1519. In 1972 schijnt treinenpaar 1519/1530 gereden te hebben met Plan D en startpunt Hengelo, maar anno 1973 is dus dit Duitse materieel ingezet. Eindpunt van dat treinnummer is Hannover (a 11.58). Hoe en of het daarna verder gaat blijft voor mij onduidelijk.

Mijn interpretatie:

B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + AB (Silberling DB) + B (Silberling DB) + Stalen DIV + loc



In de avond komt het stammetje Silberlinge weer retour achter een DB-diesel, als trein 1530 uit Hannover (v 17.29). Die gaat in Hengelo verder in de binnenlandse dienst als trein 476. Een Stalen D, Plan D en Plan K worden in opzending meegegeven uit leeg materieeltrein 99552 (uit Enschede).

Trein 476 Hengelo - Amsterdam za v.20.34 a 22.43 (intercity)
99552 Hgl|1530 Hgl
D(o) A3B5(o) A9BnABnABnBn
Asd 30.476
626|117|195|69

Mijn interpretatie:

loc + Stalen DIV + A3B5 (Plan K) + B (Plan D) + B (Silberling DB) + AB (Silberling DB) AB (Silberling DB) + B (Silberling DB)
« Laatste verandering: 13 April 2024, 16:11:41 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1592


Benoemd snoodaard


« Antwoord #418 Gepost op: 13 April 2024, 16:55:02 »

Opmerkelijk hier is natuurlijk het postrijtuig. Dat wordt in opzending meegegeven en is dus niet in gebruik. In Hengelo gaat het mee in leeg materieeltrein 762443 naar Enschede. Daarvan heb ik de samenstelling. Die zal ik binnenkort ook hier plaatsen.

Laten we dat dan maar meteen doen, toch? Cheesy

Vooropgesteld: ik heb geen idee welke loc hier voor zou kunnen hebben gestaan, omdat ik de locomotiefomlopen niet tot mijn beschikking heb. Daarom heb ik er maar "willekeurig" eentje voor gezet. Mocht iemand die info wel hebben, dan graag een reactie. Dat geldt ook voor de betekenis van v na "Es 151172".



Trein 76443 Hengelo - Enschede ma v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421za Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede di v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
P
Es 151172v
308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

P (Plan E/L) + loc




Trein 76443 Hengelo - Enschede wo v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
B9B9P
Es 460vr|Es 99523vr|Es 151172v
192|195|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

B (Plan D) + B (Plan D) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede do v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5P
Es 460vr|Es 151172v
113|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede vr v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hgl
A3B5A3B5P
Es 460Es 99523|Es 151172v
116|118|308

Opmerkelijk is dat die tweede Plan K kennelijk in Enschede weer aan een leeg materieeltrein werd toegevoegd (99523).

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

AB (Plan K) + AB (Plan K) + P (Plan E/L) + loc



Trein 76443 Hengelo - Enschede za v 10.13 a 10.21 (leeg materieel)
421 Hglza
DP
Es 99523|Es 151172(v)
624|308

Dat zou er ongeveer zo moeten hebben uitgezien:

Stalen DIV + P (Plan E/L) + loc



Volgens mij kunnen we hier de VRM op een inconsistentie betrappen. Zoals we eerder hebben kunnen concluderen brengt trein 421 gedurende de week vijf keer een postrijtuig naar Hengelo. Zoals we in dit berichtje kunnen lezen wordt er zes keer een postrijtuig naar Enschede gereden met deze leeg materieeltrein.
Bovendien wordt op zaterdag een Stalen D vervoerd. Die zou uit trein 421 afkomstig moeten zijn, maar daar zit er enkel op zondag eentje in. Wie het weet mag het zeggen.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 26 27 [28]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: