Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 118521 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #195 Gepost op: 26 April 2021, 19:17:12 »

Dit weekend de vierde module in de verf gezet, poten aangebracht en rails op maat gemaakt. Nog even de buitenste rails vastsolderen, met de gelijk de bedrading, en deze module past tussen de eerder gemaakte. Dit zijn drie van de vier. De rechter keerlus staat in de garage. Tussen het rivierlandschap en het polderlandschap komt nog het station op twee modules. Meer modules zijn niet mogelijk want daarvoor is de woonkamer niet lang genoeg  Grin.

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #196 Gepost op: 27 April 2021, 11:49:04 »

Het solderen is gelukt. Daarbij voor de eerste keer een soldeerbout gebruikt met automatische toevoer van de soldeer. Daarbij houd je een hand vrij om de rails goed in positie te houden.



De ruimte tussen de rails van de beide modules is mooi klein. De hoogte is precies gelijk. Door het gebruik van messing boutjes is de hoogte instelling nauwkeurig in te stellen. Blijft wat lastig om de boutjes op de meest optimale positie te krijgen zodat de railbedding zo goed mogelijk in tact blijft. Daarna is de bout met een beetje ballast goed weg te werken.



De stroomdraadjes zijn in het gleufje van de bout vast gesoldeerd en verdwijnen door een gaatje onder de rails naar de ruimte in de sandwichconstructie. Vandaaruit door een gat in de onderzijde waar uiteindelijk de draden aan een vliegtuigconnector worden bevestigd die tegen het gat aan de onderzijde van de module wordt vastgeschroefd.





Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #197 Gepost op: 27 April 2021, 17:11:53 »

Toch maar even voor het beeld alle vier de modules aan elkaar geschakeld met daarop de belangrijkste bouwwerken  Smiley. Zoals te zien is er nog veel werk om alle modules op het afwerkingsniveau van het rivierlandschap te krijgen. Is nog een 'stil leven'. Zal nu toch ook de centrale regelunit in elkaar moeten zetten om treinen te kunnen laten rijden  Tongue.



En vanaf het duinlandschap:

Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #198 Gepost op: 4 Mei 2021, 16:56:54 »

De basis van module 3 en 4 is gereed. Deze zijn relatief simpel van opbouw. Een vlakke bovenkant waar het station op moet komen met een stuk of 8 railovergangen.
Uitgeklapt zie je aan de voorzijde twee aansluitingen voor de stroomvoorziening en aansturing van de wissels. Schuin van onderen is te zien dat de 25 pins connector vanuit drie compartimenten in de module bereikbaar is. De verschillende draadjes worden door gaatjes in de bovenplaat geleid en komen dan in de holle ruimte van de sandwichconstructie. Als je de module op de kant zet hangen de draden naar beneden en kunnen via de opening worden opgepakt en aan de connector geschakeld.






Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #199 Gepost op: 4 Mei 2021, 16:59:15 »

Netjes gebouwd Anton.  Duim omhoog Mooi werk!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #200 Gepost op: 5 Mei 2021, 10:09:21 »

Alle zes de modules aan elkaar geschakeld. Het sporenplan van het station heeft vijf sporen die langs perrons komen, vier opstelsporen en een locomotieven loods. De loods en opstelsporen kwamen in het ontwerp tot bijna aan de rand van de module. Daardoor is de overgang naar de volgende module echter te abrupt. ik denk dat ik de sporen iets inkort zodat er 10 cm ruimte is voor een bosschage als scheiding. De loods is al verplaatst en een derde spoor voor de loods heb ik laten vervallen. Het wordt anders te vol. Het station zelf komt op een aparte module van 1,2 bij 0,4 m die achter de station-modules wordt bevestigd. Daaronder wellicht een klein schaduw station.

Zicht vanaf de vuurtoren:


Vanaf de andere kant:


Het sporenplan van het station:
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #201 Gepost op: 5 Mei 2021, 10:14:22 »

Komt snor zo te zien, Duim omhoog
Eric
Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #202 Gepost op: 5 Mei 2021, 14:42:59 »

Goed werk Anton ,  Duim omhoog.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #203 Gepost op: 5 Mei 2021, 15:03:16 »

Hoi Eric en Wil, ik ben nog wel aan het stoeien met het station. Vorig jaar in een opwelling een gebouwd exemplaar van station Bonn van Kibri gekocht en twee bouwpakketten van de perronoverkapping in elkaar gezet. Maar dat past wellicht niet helemaal bij het sfeertje van de andere modules.
Op de plaatjes een proefopstelling die ik vorig jaar heb gemaakt.



Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #204 Gepost op: 5 Mei 2021, 20:26:55 »

Hoi Anton, ja het Nederlands Landschap kan je ook zien als een fantasie baan met een grens overgang .
Als je een item baan wil dan maar het Duitse station vervangen.
Ach de meeste banen die ik gezien waren toch op basis van fantasie.
Grt.Wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Kees Gorter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 120


Ik ben een spoor N gebruiker.


WWW
« Antwoord #205 Gepost op: 6 Mei 2021, 20:35:48 »

 Duim omhoog
Gelogd

Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #206 Gepost op: 6 Mei 2021, 22:15:49 »

Hoi Kees en Wil,

Aan de station module kom ik nog lang niet toe. In de tussentijd kan ik zien of er een beter alternatief station op mijn spoor komt  Wink.

Groet, Anton
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #207 Gepost op: 8 Mei 2021, 08:56:13 »

Ik speel nog met de gedachte om het station Bonn om te bouwen zodat het een wat Nederlands uiterlijk krijgt. De ronde raampartij heeft wel wat weg van die van station Leeuwarden en ook Groningen. Als ik het zaakje verbouw kan ik wellicht ook proberen om in het station twee of drie schaduw sporen aan te brengen  Tongue. Voordeel is dat er dan geen hoogteverschil nodig is t.o.v. een schaduwstation onder de baan. Dan moet er aan weerszijden van het station Bonn wel enkele gebouwen en dichte beplanting komen om het spoor te camoufleren voordat het achter de coulissen van de achtergrondplaat verdwijnt. Ook moeten de raampjes van het station worden verduisterd  Cool zodat je de treinen niet door de stationshal ziet rijden  Grin.
Nog een beeld van de situatie:





Probleem is nog wel dat de scheiding tussen de twee overkappingen en perrons niet samenvalt met de scheiding tussen de twee modules  Undecided. Dat wordt nog puzzelen om zoveel als mogelijk vast te kunnen zetten op de baan.

« Laatste verandering: 8 Mei 2021, 09:14:59 door Anton » Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #208 Gepost op: 8 Mei 2021, 15:27:20 »

Hoi Anton , mischien een dom advies , maar waarom schuif je de overkapping iets naar rechts , ik denk maar 10cm.
De kappen staan dan op beiden bakken en als het perron tegen de rails aan zou komen dan afronden.

Grt.Wim.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #209 Gepost op: 8 Mei 2021, 15:50:48 »

Is geen dom advies Wim. Schoot me niet direct te binnen omdat ik de verlengstukken voor de perrons vorig jaar juist op maat heb gemaakt, er toen nog vanuit gaande dat het één lange module zou worden. Spoor 1 heb ik toen gebruikt om het midden te bepalen zodat het station in lijn ligt met de kappen.
Ik heb nu inderdaad de perrons zo'n 10 cm verschoven. Twee perrondelen op maat gezaagd. Bij de scheiding van de modules laat ik aan weerszijde een spleetje van 4 mm dat ik vervolgens ga opvullen met een dun triplex stukje ter grootte van de doorsnede van het perron. Grijs geschilderd wordt de spleet in het perron dan weer gedicht. In de stofkap die van 18 mm dik multiplex wordt gemaakt zaag ik een stuk eruit zodat de overkapping eronder past. Met een dunner triplex plaatje kan vervolgens dat gat weer worden gedicht zodanig dat deze precies past op het stukje houten perron.
Groet, Anton
Gelogd
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: