Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 118607 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #285 Gepost op: 21 Januari 2022, 12:36:30 »

Hoi Eric, klopt wat je zegt. Echter zo'n peiling levert vaak ook leuke suggesties op en wellicht zelf een torenspits die iemand over heeft. Op dit moment is de module ingeklapt en naar boven. Ben nu bezig met behangen woonkamer en sauzen van de gang. Dat heeft hogere prioriteit volgens mijn echtgenote nu ik dan toch met pensioen ben en wel tijd heb  Undecided. Als ik weer aan de trein toe ben ga ik eerst de stationsmodule verder afwerken; de achtergronden schilderen, bestrating en beplanting. De gebouwen worden toch pas op als laatste vastgeschroefd. Dan eerst even de standaard toren er los op en later een verwisselbare variant als ik zo op een beurs tegen een geschikt exemplaar aan loop.
Anton
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #286 Gepost op: 21 Januari 2022, 12:45:35 »

Anton, het leven van een gepensioneerde kan keihard zijn hé?  Grin Grin
Spreek van ondervinding. Wink
Eric.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #287 Gepost op: 21 Januari 2022, 14:56:49 »

Pensioen is gewoon verandering van werkgever Grin
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #288 Gepost op: 22 Januari 2022, 00:20:19 »

Bedoel je ene Ronald wellicht?

mvg,
Gert

Nee, hij is actief onder de naam Spoorfreak.

Ik zou ook voor variant 2(b) gaan. Ik zou tevens de kerk in steenrood schilderen om het nog Nederlandser te laten lijken.

Grtz,
Niels
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #289 Gepost op: 22 Januari 2022, 11:34:11 »

Voor de rode baksteen kleur zou ik ook gaan.
Eric
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #290 Gepost op: 22 Januari 2022, 12:40:29 »

Geef ik weer een lekker tegendraads voorbeeld. Kerken werden vaak opgetrokken uit het materiaal dat voorhanden was. Pal langs een grote rivier vind je veel klei, dus zou je baksteen verwachten. Het kerkje van Oosterbeek is desondanks grotendeels met natuursteen gebouwd, hoewel het aan de achterzijde uitzicht heeft op de Rijn. Latere reparaties, toevoegingen en naoorlogse herstelwerkzaamheden zijn wel gemetseld met baksteen.


kerkfotografie.nl

In het oosten van het land is het helemaal niet ongebruikelijk om een kerk met natuursteen te bouwen, omdat de steengroeven in Duitsland vlakbij zijn. Een ander voorbeeld is de Stiftkerk in Weerselo, maar er zijn er meer (zoals de bij de buren genoemde Plechelmus in Oldenzaal):


ootmarsum-dinkelland.nl


Wikipedia Commons

Het betreft vooral oudere kerken, waarschijnlijk omdat latere bouwstijlen (late Gotiek en recenter) constructie met natuursteen bemoeilijkten.
« Laatste verandering: 22 Januari 2022, 12:51:01 door 1200blauw » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #291 Gepost op: 22 Januari 2022, 23:40:59 »

Idee om kerk een baksteen kleur te geven heb ik wel overwogen maar de print van de muren past daar niet zo bij. Ook natuursteen komt wel voor in Nederland. Het Kibri kerkje is in verhouding niet zo kolossaal als de echte kerk in Böblingen. Lijkt meer een dorpskerk en heeft wel gelijkenis met het kerkje in Olst. Deze heeft ook een opbouw met een lager koor gedeelte en aan weerzijde daarvan een uitbouw. En natuurlijk wel een spitse toren die van vierzijdig in achtzijdig overgaat.

« Laatste verandering: 22 Januari 2022, 23:50:01 door Anton » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #292 Gepost op: 23 Januari 2022, 10:24:19 »

Qua vorm komt die spits ook al vrij aardig overeen met de vorm die je met je opties voorstelde. Hij is voor een Nederlandse kerk opmerkelijk groot in verhouding tot de toren eronder.
Nu ik jouw voorbeeld zo zie moet ik denken aan de kerk in Zevenaar. Die staat nogal ingebouwd, vandaar dat ik je een link geef naar Google Maps, zodat je er zelf wat kunt "rondlopen". Het is een mooi voorbeeld van een dergelijke toren, maar dan nog veel spitser.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #293 Gepost op: 23 Januari 2022, 17:05:34 »

Met dank heb daar aantal jaren geleden gegeten in Eet Lokaal, vlakbij deze kerk... Is mij nu wel duidelijk dat het zo'n spits moet gaan worden Duim omhoog. Bij de Kibri kerk heeft alleen het koor steunberen. Bij de Nederlandse voorbeelden heeft ook het middenschip steunberen. Daar moet ik wellicht ook wat mee  Tongue.
« Laatste verandering: 23 Januari 2022, 18:35:52 door Anton » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #294 Gepost op: 23 Januari 2022, 17:33:21 »

De steunberen dienen volgens mij om de krachten van het dak naar buiten op te vangen. Doorgaans is dat alleen het geval indien een kerk zijbeuken heeft. Het koor is volgens mij min of meer zelfdragend op de gewelvenconstructie aan de binnenkant. Voor een koor geldt in mijn theorie hetzelfde als voor de zijbeuken en moet dan steunberen krijgen. Ik vermoed dat jouw kerk geen zijbeuken heeft en de Nederlandse kerken die we tot nu toe hebben laten zien meestal wel. De kerk in Oosterbeek heeft bijvoorbeeld geen zijbeuken en (dientengevolge?) ook geen steunberen. Laat de echte bouwkundige zich er eens mee bemoeien zou ik zeggen Duim omhoog

In dat opzicht vind ik dit wel een interessante kerk:



...en van de andere kant:


beiden: kerkechteld.nl

Hij staat hier in Google Maps.

Zeg het maar Grin
« Laatste verandering: 23 Januari 2022, 17:39:51 door 1200blauw » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #295 Gepost op: 23 Januari 2022, 18:58:36 »

Steunberen zorgen ervoor dat de horizontale krachten die op een muur worden uitgeoefend, en die de muren van elkaar afdrukken, worden opgevangen. Of die krachten er zijn ligt aan de opbouw van het plafond. In een koor is meestal een stenen plafond aangebracht die deze krachten veroorzaakt. Een houten constructie waarin de draagconstructie uit A-profielen is opgebouwd vangt door de dwarsbalk deze kracht zelf op. De kerk in Böblingen heeft volgens mij zo'n constructie in het middenschip zo tonen de foto's van het interieur. Onder de dwarsbalk is het horizontale plafond aangebracht. Later werden ook wel metalen trekstangen toegepast om deze kracht op te vangen.
De kerk die jij toont heeft echter aan de ene zijde wel en de andere zijde geen steunberen bij het middenschip. Dat lijkt dan weer vreemd of interessant Huh?.
« Laatste verandering: 23 Januari 2022, 19:02:09 door Anton » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #296 Gepost op: 23 Januari 2022, 19:48:33 »

Ah, je hebt er zelf enige kennis van. Ik maar een beetje.
Volgens mij kom je er prima mee weg als je de steunberen weglaat, maar houdt ook niets je tegen ze er toch tegenaan te zetten. Beiden is mogelijk.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #297 Gepost op: 23 Januari 2022, 20:22:01 »

Dan doe ik net als bij het kerkje dat jij toonde; aan de ene kant steunberen en aan de andere kant niet. De zijde met de steunberen doe ik aan de achterzijde. Die zijde zie je echter niet dus kan ik de steunberen gewoon weglaten. Dat ziet toch niemand  Cool en leef ik met de illusie dat ze er wel zijn Grin.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1580


Benoemd snoodaard


« Antwoord #298 Gepost op: 23 Januari 2022, 20:41:42 »

Ai. Het is niet zonder risico die kerk als voorbeeld te nemen. Ik las op de site waar ik de foto's vandaan had dat ze in het verleden regelmatig met verzakkingen en instortingen te maken hebben gehad. Je bent dus gewaarschuwd! Grin
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #299 Gepost op: 23 Januari 2022, 21:41:49 »

Kerkje is goed met lijm in elkaar gezet. Dat moet ook wel omdat bij het opklappen van de module de gebouwen, dus ook het kerkje, een kwartslag kantelen en dan boven het station komen te hangen. Wel of geen steunberen... beter twee schroefjes om de kerk stevig aan de bodemplaat te verankeren  Wink.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: